כולה אישה: מועדון הספא שמיועד רק לנשים פותח שעריו לטרנסג'נדריות

אחרי דחייה ראשונית של לקוחה טרנסג'נדרית, החליטו במועדון הספא "כולה" שמיועד ל"נשים בלבד" לקבל גם נשים טרנסג'נדריות. "בתור נשים שחוות דיכוי, אנחנו לא יכולות להתייחס לנושא באופן אחר"

כולה, מועדון ספא לנשים בלבד
כולה, מועדון ספא לנשים בלבד
16 במרץ 2017

מועדון הספא "כולה" מיועד לנשים בלבד. לפני כשבועיים פנה לספא לקוח בשם סתיו ברזילי, וביקש להזמין שם מקום לחברתו הטרנסג'נדרית. הוא נענה בשלילה, בטענה שהיא אינה אישה. השבוע, עם זאת, הוא זכה להודעה משמחת במיוחד: ב"כולה" סיפרו לו שהחליטו לפתוח את שעריהם "לכל מי שמרגישה אישה", ובכלל זה גם נשים טרנסג'נדריות.

"ציפיתי לתשובה השלילית שקיבלתי בהתחלה", מספר ברזילי, "התעצבנתי, והנחתי לזה. ואז, אחרי כמה ימים, קיבלתי הודעה שהפתיעה אותי מאוד – הן (מנהלות המקום – נ"כ) לקחו לתשומת ליבן את ההערה שלי והחליטו לעשות שינוי מערכתי. זה מדהים".

לפני כשבועיים סערה הרשת לאחר שהקהילה הטרנסג'נדרית התרעמה על פרסומת של "סטודיו סי" (שגם הוא מגדיר עצמו כמיועד לנשים בלבד), שהציגה גבר מחופש לאישה שמבקש להכנס לסטודיו ומגורש ממנו. "הסערה הזאת היא רק טיפה בים של טרנספוביה שחווים יום-יום  הטרנסים, ובייחוד נשים טרנסיות. גם אם לא היה הבאזז הספציפי הזה, הטייטל 'נשים בלבד' היה מדליק אצלי נורה אדומה והייתי פועל באותו אופן", סיפר ברזילי.

ההודעה שקיבל סתיו מ"כולה"
ההודעה שקיבל סתיו מ"כולה"

"'כולה' הוקמה כדי לתת לנשים מרחב שבו יוכלו להתרחק מנקודת מבט ביקורתית של גברים", מספרת סיביל גולדפיינר, הבעלים של "כולה" ו"קום איל פו". "התשובה המיידית שלנו לפנייתו של סתיו הייתה 'לא'. לאחר מחשבה מחודשת, הבנו שעשינו טעות, ושאנחנו לא יכולות בתור נשים שחוות דיכוי, להתייחס באופן אחר לטרנסג'נדרים". שרון ערמי, מנהלת השיווק של המקום, אומרת שההחלטה לא הייתה טריוויאלית מבחינתן: "אנחנו גאות על ההחלטה הזאת, מבחינתנו זה הדבר הכי ערכי שיכולנו לעשות, אבל הדרך לפנינו עוד ארוכה. נצטרך למצוא את האמצעים להעביר את העניין לצוות המטפלות וכמובן גם ללקוחות. קיבלנו כבר פניה מיושבת ראש האגודה למען הלהטב"ק בישראל, חן אריאלי, שהציעה לתווך, לעזור ולהדריך". שאפו.