יוזמה חדשה: לוחית רישוי לאופניים חשמליים

האופניים החשמליים הפכו לשליטי המדרכה, ובעיני רבים רק לוחית רישוי בולטת תציל את הולכי הרגל האומללים. פיתרון שימנע תאונות, או מהלך שירחיק אנשים מכלי הרכב הסביבתי?

אופניים חשמליים
אופניים חשמליים
17 בינואר 2017

 

ארבעה חודשים חלפו מאז שלוסי ליפשיץ (71) נפגעה מרוכבת אופניים חשמליים שחצתה את המדרכה במהירות ברמת אביב. לוסי פונתה לבית החולים, ושם נאלצה לעבור ניתוח להחלפת מפרק הירך. רוכבת האופניים לא נתפסה עד היום. לו היה מדובר במכונית או באופנוע, שימוש בצילומי האבטחה מדוכן הפיס הסמוך לזירה היה מביא ודאי לתפיסת הנהגת הפוגעת והמפקירה. במקרה של אופניים חשמליים האפשרות הזאת לא קיימת. לוסי ממש לא לבד: 1,473 בני אדם נפגעו בשנת 2015 מאופניים חשמליים, ורק ברבע מהמקרים נפתח במשטרה תיק תאונות דרכים.

בימים אלה מכינות הרשויות תקנות שנועדו להגביר את האכיפה כלפי האופניים החשמליים, שהפכו לסכנה של ממש עבור הולכי רגל רבים. בין השאר הן יאפשרו לפקחים עירוניים לאכוף את איסור הרכיבה על המדרכה ויאפשרו גם החרמת אופניים והוצאת אוויר מהגלגלים. מה שלא יופיע בתקנות, כנראה, הוא חיוב רוכבים בלוחית רישוי שתבטיח רישום של כל כלי רכב חשמלי דו גלגלי כולל כתובת, כך שבמקרה של פגיעה – תהיה זו ידועה. האם בלי לוחית רישוי יהיה סיכוי לאכוף את התקנות הללו? מה ימנע מהרוכבים לברוח מזירות תאונה – או מהפקח ברחוב?

החוק הקיים כבר מאפשר למעשה לרשויות המקומיות לחייב את הרוכבים במספר זיהוי בולט, וחוק עזר דומה אף הונהג בתל אביב עד 1984 – עידן אחר ומסוכן פחות להולכי הרגל. חגית אוריין – המנהלת את עמוד הפייסבוק מחזירים את המדרכות להולכי הרגל – טוענת שבהיעדר חוק עזר כזה, העירייה מפקירה את הולכי הרגל. לדבריה, כשפנתה לעירייה בנושא נענתה שחוק כזה עלול להרתיע את רוכבי האופניים, שיחששו מהבירוקרטיה.

"הם נותנים בכך כסות לעבריינים", היא קובעת. "זה לא אמור להרתיע אף אחד, אלא אם הוא תכנן לבצע עברה". אגב, לעובדה שהאשם לא נמצא יש חשיבות לא רק בטיחותית וערכית אלא גם ביטוחית: להולך רגל שנפגע בתאונת דרכים על ידי אופניים אין כיסוי ביטוחי. אם נפגע, והפוגע לא נמצא – הוא נדפק פעמיים.

סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי מסבירה כי מדובר ביוזמה שעיריית תל אביב־יפו תתקשה לעמוד בה בעצמה – כזאת שדורשת חקיקה ברמה הארצית. עם זאת היא מודה שיש היגיון ביוזמה הזאת ומוסיפה: "בדברים האלה אני חושבת שהלחץ התל אביבי מביא לשינוי במדינה, ובנושא של האופניים יש לנו תפקיד".

"בדברים האלה אני חושבת שהלחץ התל אביבי מביא לשינוי במדינה". מיטל להבי, סגנית ראש העיר.
"בדברים האלה אני חושבת שהלחץ התל אביבי מביא לשינוי במדינה". מיטל להבי, סגנית ראש העיר.