תושבי דרום העיר יוצאים למאבק נגד הפקעת פארק החורשות

בתגובה למחאת תושבים נגד הפקעת חלק מפארק החורשות לטובת עבודות הרכבת הקלה, טוענים בעירייה כי מדובר בשטח נפרד מהריאה הירוקה. בחברה להגנת הטבע מתריעים: "ההפרדה נועדה להכשיר בנייה על השטח"

פארק החורשות (צילום: נמרוד סונדרס)
פארק החורשות (צילום: נמרוד סונדרס)
23 באוגוסט 2016

זו לא הפעם הראשונה שתושבי דרום תל אביב מתלוננים על המחסור בשטחים ירוקים באזורם, והנה הגיעה הרכבת הקלה ושפכה עוד שמן למדורה: חלק גדול מפארק החורשות, שנחשב לריאה הירוקה של דרום העיר, יופקע בשנים הקרובות לטובת עבודות ההתארגנות של הקו הירוק.

קבוצת פעילים הגישה התנגדות לוועדה לתשתיות לאומיות ואף הציעה שטחים חלופיים לשטח ההתארגנות, אך טענותיהם נדחו וכעת הם שוקלים פנייה לבג"ץ. העירייה מצדה טוענת כי שטח ההתארגנות כלל לא יימצא בפארק החורשות שעליו תדאג לשמור, אלא בגן ההסתדרות הסמוך, ובכך חושפת סלע מחלוקת עמוק יותר.

לכאורה השאלה אם גן ההסתדרות הוא חלק מהפארק או נפרד ממנו נראית זניחה. עידן עמית, המתכנן הסביבתי של קהילת תל אביב־יפו והסביבה בחברה להגנת הטבע, מזכיר כי בשנה שעברה התכוונה העירייה לקדם תוכנית לבניית שכונה על גן ההסתדרות. "העירייה מנסה לשנות את השיח ולהפריד בין גן ההסתדרות לבין פארק החורשות, אף שזה סותר מסמכים שהיא פרסמה. כך היא תוכל להזניח את השטח ולבנות עליו, כביכול מבלי לפגוע בפארק", הוא טוען. "העירייה גם מתנגדת להפקעת השטח לטובת הרכבת הקלה כיוון שזה יעכב את תוכניות הבנייה".

פארק החורשות (צילום: נמרוד סונדרס)
פארק החורשות (צילום: נמרוד סונדרס)

אז מי צודק? החזרנו את הכדור למגרש של העירייה, שם התעקשו כי גן ההסתדרות מופרד מפארק החורשות על ידי דרך לבון ולכן מנותק ממנו. "באשר לתוכניות הבנייה, יובהר כי מדובר ברעיון הנמצא בשלבי בדיקת היתכנות ראשוניים בלבד. מטרת העירייה היא לבחון אפשרויות סיוע לתושבים המתגוררים בסמוך לנתיבי איילון וחווים מצוקה יומיומית באמצעות פרויקט בינוי־פינוי. הרעיון נבחן לצד אפשרויות נוספות תוך התחשבות במורכבות התכנון בתוך רקמה בנויה קיימת. בכל מקרה, כל תוכנית שתקודם תשמור על מאזן השטחים הציבוריים בשכונה, לא תגרע מהם ותיעשה בשקיפות מלאה".

בינתיים התושבים נחושים להגן על הפארק, וכדי להעלות את המודעות לחשיבותו יתקיימו סיורים חינמיים בדרום העיר ובפארק. קלרה אונגר, שגם תעביר את הסיורים, אומרת: "הפארק עבר פיתוח בשנים האחרונות ואפילו בדרום העיר לא כולם מכירים אותו. כל אזור פארק החורשות ודרום העיר היה בעבר ריאה ירוקה וגדולה של פרדסים ובוסתנים והפך להיות האזור הרועש, המזוהם והצפוף שאנחנו מכירים. הסיור מדבר על המורשת התרבותית שהלכה לאיבוד, על יפו ותל אביב והיחסים ביניהן".

מנת"ע נמסר: "תכנון הקו הירוק כולל שדרוג וטיפוח של כל איזור התוואי, לרבות נטיעת עצים. לצורך עבודות ההקמה יידרש חלק מסוים מגן ההסתדרות שממזרח לפארק החורשות, באישור העירייה ופקיד היערות ותוך שמירה על הטבע. השימוש בשטחים פתוחים לצורך התארגנות יאפשר צמצום הפרעה לתושבי השכונה בשלב ביצוע העבודות להקמת הקו הירוק. בתום העבודות נת"ע תשקם את הנוף ותחזיר את השטח לקדמותו".

על המקף, סיור חינמי בדרום תל אביב למען הצלת פארק החורשות, 8.9 ו־22.9 18:00־20:30, רחוב פלורנטין פינת בן־עטר. ההשתתפות בחינם