יש לכם עוד: למה העירייה לא חושפת את מדיניות החניה בתל אביב?

התרגלתם לחנות בלילה באדום־לבן, אבל בוקר אחד הפתיע אתכם דוח? כנראה מדיניות החניה המסתורית השתנתה ושוב לא עדכנו אתכם. ניסינו לחשוף אותה, וזה מה שהצלחנו לגלות

בהצלחה עם למצוא חניה
בהצלחה עם למצוא חניה
28 בספטמבר 2016

צלם העיתונות תומר אפלבאום חזר לילה אחד הביתה כדי לגלות מקום חניה מזמין ברחוב ארלוזורוב. כמו שאר תושבי האזור, הוא התרגל לחנות בו בלילות ובסופי השבוע, במהלכם אין אכיפה, אך בבוקר שלמחרת דווקא חיכה לו דוח חניה.

הפער בין החוק לבין מדיניות החניה בתל אביב – אותן הוראות מסתוריות שעל פיהן מתעדפים הפקחים את האכיפה בסופי שבוע ובלילות – יוצר תסכול רב. אפלבאום החליט להביא את העניין לבית המשפט והורשע, אך גילה אמפתיה בין הספסלים. "השופט הקטין לי את הקנס והכריז שנמאס לו שהמצב שנוצר בעיר מתגלגל שוב ושוב לבית המשפט ויוצר עומס על המערכת", הוא מספר. פרויקט מימון ההמונים שפתח נועד לחייב את העירייה – באמצעים משפטיים – לחשוף את המדיניות המסתורית.

עיריית תל אביב־יפו עצמה אינה מודה בקיומה של מדיניות חניה מסודרת. בתגובה לטענותיו של אפלבאום נמסרה ל־Time Out התגובה הבאה: "הקווים המנחים לאכיפה הוצגו בבית המשפט, לפיהם העירייה אוכפת על פי סדרי עדיפויות בשים לב לכוח האדם ולמשאבים העומדים לרשותה, כאשר בשעות מסוימות מתמקדת האכיפה באזורים עמוסים יותר או בהתאם למידת ההפרעה לציבור".

הכוונה היא ככל הנראה למסמך מ־2013 (לחצו כאן וכאן כדי לקרוא אותו), המפרט בצורה כללית את תעדוף כוח האדם. לדוגמה, בערבי שבת ובערבי חגים בשעות 17:00־23:00, הדגש הוא על עברות חניה לאורך ציר הים, סמוך לאזורי בילוי מרכזיים, מועדונים ומסעדות – וגם בשכונות מגורים. "מה מגדיר את ארלוזורוב כציר ראשי ואיך אני יכול לדעת שהוא כזה?", מתרעם אפלבאום. "זה מידע שצריך להיות מפורסם באופן ברור, אחרת מדובר באכיפה סלקטיבית שהיא כמובן לא חוקית".

בינתיים פנה אפלבאום לעירייה, שהבהירה כי פקחי העירייה פועלים על פי החוק ועל פי הנחיות פנימיות, ואף ניאותה לפרט לאלו צירים היא מתייחסת כראשיים:

צירי התנועה הראשיים בתל אביב-יפו, על פי דוח העירייה
צירי התנועה הראשיים בתל אביב-יפו, על פי דוח העירייה

 

אז מה קורה בשטח?*

כדי לקבל מושג קצת יותר ברור החלטנו לדבר עם בעלי המכוניות בעיר. כך עולה כי ברחובות הסמוכים להבימה (כמו מיכ"ל, בורוכוב, השופטים והרחוב הצדדי שיוצא מרש"י), ברחוב נחמני וברחובות הקטנים באזור גורדון והירקון אפשר לחנות חופשי בין 19:00 ל־9:00, ובשבת משעה 13:00 עד ראשון בבוקר – בתנאי שאתם מחזיקים בתו חניה אזורי.

באזור הדרום מצוקת החניות קטנה יותר. "במשך היום החניה פה נאכפת באופן אדוק, אבל בלילות משחררים את הרסן ובסופי השבוע אני לא רואה אכיפה בכלל", אומר ב' מפלורנטין. "הרחובות הכי נוחים הם פרנקל, אברבנאל, אוריאל אקוסטה ומסילת וולפסון".

ומה קורה בצפון? "יוצא לי להסתובב לא מעט באזור הים או הטיילת ושם אסור לקחת סיכון כזה אף פעם", ממשיך ב'. "רק לפני שבועיים גררו לי את המכונית בשבת בצהריים מבן יהודה". ר' מרמת אביב מספרת כי אצלה אין מצוקת חניה של ממש. "לפני חודשיים קיבלנו דוח, אבל בדרך כלל לא קורה כלום אם מתפנים עד 9 בבוקר. בטוח שזה לא יעצבן את העירייה? כי אנחנו ממש צריכים את החניות בלילה".

* הבהרה: העדויות בכתבה הן מניסיון של אנשים פרטיים ואינן ייעוץ משפטי. אם אתם לא בטוחים, קחו אוטובוס