התחנה המרכזית החדשה על סף סגירה: "מה בדיוק יעשו הנוסעים?"

בית המשפט קבע השבוע כי התחנה המרכזית החדשה תיסגר אם לא יתוקנו ליקויי הבטיחות בה. נוסעי התחבורה הציבורית בלחץ, אבל יתכן שזאת ההזדמנות לשנות את פני האזור

התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)
התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)
3 באוגוסט 2016

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב נמצאת בסכנת סגירה בשל ליקויי בטיחות, וארגוני הנוסעים מזהירים מפני קטסטרופה תחבורתית בקנה מידה לאומי. השבוע קבע בית משפט השלום בתל אביב כי התחנה המרכזית הגדולה ביותר בישראל תיסגר ב־10 באוגוסט אם לא יתוקנו בה ליקויי בטיחות חמורים שעליהם הצביעו עיריית תל אביב־יפו ומשטרת ישראל.

"עיריית תל אביב־יפו הגישה נגד הנהלת התחנה המרכזית החדשה כתב אישום בחודש מאי 2015 בגין פעילות ללא רישיון עסק, זאת לנוכח סירוב המשטרה להוצאת רישיון בשל ליקויי בטיחות", מסבירים בעירייה. "בית המשפט הטיל על התחנה המרכזית קנס בסך 25 אלף ש"ח והוציא צו סגירה הקובע כי במקרה שלא ימולאו דרישות המשטרה ויוצא רישיון עסק עד 10 באוגוסט 2016, ייכנס צו הסגירה לתוקף. ההיערכות אם ייסגר מסוף התחבורה היא באחריות משרד התחבורה וחברות האוטובוסים".

עוד כתבות שיעניינו אתכם:
מעכשיו תוכלו להטעין את הסמארטפון גם באוטובוס של דן
למה עיריות אחרות מפעילות הסעות בשבת, ותל אביב לא?
מחאת האוטובוסים של קריית שלום: "לא יכולים לנהל חיים נורמליים"

איתי חיים, מנכ"ל תחבורה בדרך שלנו – ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, טוען שהמהלך עלול להוביל לפגיעה קשה בציבור הנוסעים. "אם וכאשר סוגרים את אחד ממרכזי התחבורה החשובים ביותר במדינת ישראל, מה בדיוק יעשו הנוסעים?", שואל חיים. "חייבים להדגיש שהתחנה המרכזית בתל אביב משרתת לא רק את תושבי תל אביב, אלא את תושבי כל מדינת ישראל. אנחנו מתנגדים חד משמעית לסגירה של התחנה כל עוד לא נערכים עם חלופות ראויות שיבטיחו את המשך השירות התקין לכלל האוכלוסייה".

במשרד התחבורה, שעליו הוטלה האחריות לטיפול במפגעים במבנה התחנה, מצטרפים לביקורת. "משרד התחבורה מתנגד באופן חד משמעי לסגירת התחנה המרכזית בתל אביב בהתראה כה קצרה ובמיוחד לאור העובדה שהנושא לא הובא כלל לידיעתו", נמסר, "לא ניתן להכין תוכנית חלופית בפרק זמן כה קצר ויש לבחון את הנושא במשותף, במטרה לתת מענה לבעיה. סגירה מיידית של התחנה ללא פתרון הולם עלולה לפגוע בצורה קשה בתחבורה הציבורית ובעשרות אלפי הנוסעים המשתמשים בה מדי יום".

מחברת אגד נמסר: "כיתר מפעילי התחבורה הציבורית בתחנה המרכזית, אגד שוכרת את רציפי הסעות הנוסעים וסובלת מאותה הזנחה של תשתיות המתחם, אשר גורמת לנוסעים ולמפעילים כאחד לנזקים מתמשכים, מורת רוח וחוסר נוחות בשירות, זאת מעבר לנושאי הבטיחות והביטחון שטיפול בהם קודם לכל. בהינתן וקומת הרציפים תיסגר בשבועות הקרובים, אגד תפעל בהתאם להנחיות החדשות שיימסרו לה על ידי משרד התחבורה, כפי שהחוק מחייב".

ממשטרת ישראל ומחברת דן לא נמסרה תגובה.

לא בטוח שנתגעגע. התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)
לא בטוח שנתגעגע. התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)

"למה התחנה המרכזית צריכה להיות עסק פרטי? אולי גם תפריטו את צה"ל?"

// ישראל גודוביץ', מהנדס העיר לשעבר

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב היא עסק פרטי של קובי מימון, אחד האנשים העשירים בישראל. עוד כשהייתי מהנדס העיר התרעתי על ליקויים שעד היום הוא לא טיפל בהם ואם עדיין הייתי בתפקיד הייתי סוגר את המקום מזמן. זו אחת השערוריות הכי גדולות במדינה: חבר של שר האוצר, טייקון שמחזיק בשליש מנכסי המדינה, יושב על נקודה בתל אביב שהיא סכנה בכל קנה מידה.

נשאלת השאלה: האם סגירת התחנה המרכזית לא תהווה פגיעה בשירות לציבור? משרד התחבורה החליט מזמן שהתחנה לא ממלאת את תפקידה (אם בכלל היה לה תפקיד, בהתחשב באיך שנבנתה). גם עיריית תל אביב־יפו כבר הסכימה שצריך לסגור אותה. אז למה לא סוגרים? כי זה עסק פרטי. ומי רוצה להתחיל עם חבר של שר האוצר?

להרוס את התחנה זה מבצע שתל אביב לא תוכל לסבול – תראו מה קורה עם עבודות הרכבת הקלה. כל האזור ייפגע. אי אפשר להרוס 250 מ"ר בלי לגרום לנזק סביבתי. מה כן אפשר לעשות? לפני 17 שנה הצעתי שעיריית תל אביב תרכוש את הבעלות על התחנה, אך ההמלצה לא התקבלה. צריך לייעד את התחנה למטרה אחרת: בעצמי הגשתי הצעה ציבורית ונחוצה – ואפילו כלכלית – אך גם היא לא התקבלה, ואני רותח מכעס. זה מקום שיכול להפוך למנוף חברתי ולפתור את בעיית הזנות והפשע באזור. למה התחנה המרכזית צריכה להיות בידיים פרטיות? אולי גם תפריטו את צה"ל?