חסרי מעוף: האם סגירת שדה דב תפגע בתנועה האווירית בישראל?

מול הסגירה המתוכננת של שדה דב ובניית רובע מגורים במקומו, דורשים ראשי ערים וחברי כנסת אלטרנטיבה ראויה. וכן, זה גם עלול להשפיע על הטיול הבא שלכם לאירופה

מטוס. תמונה: shutterstock
מטוס. תמונה: shutterstock
14 במרץ 2016

האם הפינוי המתוכנן של שדה דב עומד בפני דחייה? בדיון מיוחד שנערך בשבוע שעבר בוועדה לביקורת המדינה בכנסת הושמעה התנגדות חריפה מצד חברי כנסת וראשי ערים מדרום ומצפון הארץ, בטענה כי התוכנית להפסיק את התנועה האווירית לטובת בניית אלפי יחידות דיור מקודמת ללא פיתוח חלופות ראויות.

“סגירת שדה דב תחנוק את אילת, תנתק את דרום וצפון הארץ ולא תתרום מאומה להוזלת מחירי הדיור", אמרה שם יו"ר הוועדה, חברת הכנסת קרין אלהרר (יש עתיד). ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) הוסיף כי אין שום חלופה אמיתית לשדה דב: “מבחינת סדר העדיפויות, יעד המדינה הוא פיתוח הנגב והגליל לפני עוד 12 אלף דירות יוקרה בתל אביב". פינויו של נמל התעופה האזרחי בשדה דב מתוכנן לאפריל 2017, ושנתיים מאוחר יותר יפונה גם השדה הצבאי. רובע המגורים החדש יכלול 16 אלף דירות חדשות לצד מוסדות ציבור, פארקים ושטחים פתוחים, שטחי מסחר ומלונאות.

בן גוריון בלחץ

“עיריית תל אביב־יפו מסכימה עם עיריית אילת וערים נוספות בצפון. פינוי שדה דב ללא אלטרנטיבה יהיה למעשה חיסול קשרי התעופה בתוך ישראל", אומר חבר מועצת העיר איתי פנקס, שנכח בדיון בכנסת. “גם שדה התעופה בהרצליה על סף סגירה, ונתב"ג לא ערוך לקלוט את כל הטיסות משדה דב".

איך אפשר להתחיל את העבודות בזמן מבלי לפגוע בערי הפריפריה?

“שדה דב הוא אכן השטח המשמעותי האחרון שהעיר יכולה להתפתח בו, אבל יישום מיידי של התוכנית עלול לגרום נזקים עצומים למדינה ולתיירות. שדה התעופה הצבאי צפוי להתפנות רק בשנת 2019 , ואפשר להשתמש בחלון הזמן הזה כדי לייצר פתרונות חלקיים. הפתרון המשמעותי שאנחנו מקדמים הוא בנייה של שדה תעופה בינלאומי חדש על אי מלאכותי מול חופיה של תל אביב. מדובר בפרויקט לאומי בר ביצוע שייקח לפחות 15 שנים, ובדיוק בגלל זה כדאי להתחיל לקדם אותו".

ממשרד התחבורה ומרשות התעופה האזרחית לא התקבלה תגובה.