אינעל העולם: למה שיפוץ שוק הכרמל תקוע?

עוד ב־2013 הכריזה העירייה על תוכנית לשיפוץ מקיף של שוק הכרמל המטונף והצפוף. ארבע שנים אחרי לאחר מכן השיפוץ עדיין לא יצא לפועל. איפה זה תקוע?

שיק או שוק? שוק הכרמל (צילום: shutterstock)
שיק או שוק? שוק הכרמל (צילום: shutterstock)
15 במרץ 2017

ביוב ולכלוך על הרצפה, גג דולף, כאוס וצפיפות – שוק הכרמל אמנם אהוב על התל אביבים במיוחד, ובשנים האחרונות גם אסף אליו ועוד ועוד פנינות קולינריות, אבל אין אדם שיטען שהוא לא זקוק לשיפוץ מסיבי. ואכן, אחרי דיונים ממושכים שארכו כמה שנים הודיעה העירייה ב־2013 על תוכנית מסיבית לשיפוץ השוק, שכללה הסכמות עם הסוחרים ואשר אמורה הייתה לצאת לפועל ב־2014. "צעד היסטורי לקראת הפיכת השוק למודרני ואטרקטיבי", הבטיח אז ראש העירייה רון חולדאי. ארבע שנים עברו, השוק הוא אותו השוק, והעכברים אותם עכברים.

התוכנית ההיא, שכללה שיפוצים ושינויים מרחיקי לכת במסוף כרמלית הסמוך ובגן הכובשים, הבטיחה קירוי קל לשוק, שדרוג התשתיות בו, שירותים ציבוריים שייבנו בכמה מוקדים בו, חניון תת קרקעי גדול, וכן מרכז לוגיסטי צמוד שאמור היה לשמש לפריקה ולטעינה של סחורות ולטיפול באשפה. את התוכנית הזאת אישרה העירייה כאמור לאחר דיאלוג עם הסוחרים, אך השנים שחלפו והשיפוץ שנתקע גילו שהם עדיין לא הגיעו להסכמות.

כדי להבין את המצב הבעייתי שנוצר בכל הנוגע לבעלות הקרקעות בשוק, יש לשוב לעת הקמתו לפני 100 שנה כמעט על ידי קבוצת עולים מרוסיה שכונו "פליטי רופין" והתקשו להשתלב בשוק העבודה המבוסס על עבודת כפיים. עקב הקושי אישר להם ראש העירייה מאיר דיזנגוף לעסוק במסחר לאורך רחוב הכרמל. מאז הועברה הבעלות על הדוכנים מיד ליד, ולאחר הקמת מנהל מקרקעי ישראל הופקעו אדמות השוק, וזכויותיהם של הסוחרים על הדוכנים טרם הוסדרו, אף שאלה המשיכו לאחוז בקרקע שנים רבות.

"אנחנו הסוחרים מבקשים שיסדירו לנו את הזכויות. אנשים יושבים פה 30־40 שנה", אומר יניב בר־נור, מבעלי מעדניית המיטמרקט ומסעדת M25 בשוק. לדבריו, אף שהעירייה הכריזה על התוכנית עוד ב־2013, עד היום היא לא הגיעה להסדר משפטי עם הסוחרים בשוק. "המצב מורכב ויש המון שחקנים שצריך להתחשב בהם", ממשיך זאב כהן, השמאי המייצג את סוחרי השוק. אף שהוא מודה שההליך לוקח הרבה זמן, הוא טוען שהצדדים כן התקדמו בארבע השנים שחלפו.

עו"ד אמנון זכרוני, שמייצג את הסוחרים בשנים האחרונות, מנסה לקדם פתרון למצב התקוע שלפיו יקבלו הסחורים את הזכויות הקנייניות על הקרקע, יירשמו בחכירה לתקופה ארוכה של 49 שנים וגם יוכלו למשכן את הדוכנים ולקבל הלוואות עליהם. לדברי זכרוני, המכשול העיקרי כרגע היא הדעה הרווחת בקרב יועצי המס של העירייה שלפיה יש להתנות את הזכויות במיסוי גבוה, אך לדבריו גם לכך יש פתרונותל אפשריים – מתן מעמד לקרקע כשל פרויקטים של פינוי־בינוי למשל. זכרוני טוען שהוא אופטימי, אלא שלא בטוח שהסוחרים מסכימים עמו.

"אני יכול להגיד לך שכרגע אין הסדר עם הסוחרים", אומר יניב בר־נור. "יכול להיות שמחר הם יגיעו עם שופל להרוס את הכרמלית, אבל נכון לרגע זה אין הסדר". ואכן, כל הגורמים הנוגעים בדבר, גם האופטימיים שבהם, מסרבים להתחייב לתאריך ברור שבו יתחילו השיפוצים.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "בניגוד לנטען, אין עיכוב בפרויקט. מדובר בפרויקט מורכב אשר מחייב שיתוף פעולה הדוק ומלא של הסוחרים במקום. לפרויקט אושר תקציב לקידום תכנון אשר יאפשר ביצוע בפועל. נדגיש כי התב"ע אשר קבעה את המתחם כשוק אושרה, ובנוסף נפתחה מינהלת שוק הכרמל אשר פועלת להסדרת זכויות הסוחרים ובוחנת בשיתופם חלופות שיפוץ שיקודמו במסגרת תכנית עיצוב אדריכלי. הצפי לתחילת העבודות הוא 2018".