שלום, העגבת חזרה: המחלה הארורה עושה קאמבק

נכון, אין צורך להיכנס לפאניקה אבל כדאי שתהיו מודעים שמספר הנדבקים במחלת העגבת בשנים האחרונות נמצא בעלייה. ניידת בדיקות ה־HIV של "בלה דואגת" ומרפאת לוינסקי יתחילו לבצע בדיקות למחלה וקוראות לכם להיות חכמים

חשש מה שממה שמה זה דולף. ניידת הבדיקות
חשש מה שממה שמה זה דולף. ניידת הבדיקות
25 בפברואר 2016

האגדה מספרת שחוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, כתב לידיד לאחר שחלה במחלת העגבת – "סוף סוף אני יכול להיחשב גבר, חליתי במחלה". המחלה הרומנטית הזאת שמזוהה בדרך כלל עם ימי הביניים לא ממש עברה מהעולם, ובשנים האחרונות חלה עלייה בקרב הנדבקים בעגבת בישראל ובעולם, סטרייטים וגייז כאחד. בעקבות תיאום בין מרפאת לוינסקי ל"בלה דואגת" – זרוע ההסברה והמניעה בקהילה הגאה של הוועד למלחמה באיידס, יתווספו החל ממחר (שישי, 26.2) לניידות שעורכות בדיקות HIV גם בדיקות לגילוי עגבת.

"משמעות ההחלטה של הוועד למלחמה באיידס היא שאנחנו לא מטפלים רק ב־HIV ושיש לנו אחריות על הקהילה בכלל", אומר אדיר ינקו, רכז בלה דואגת.

בעוד אצל נשים נרשמה ירידה במספר הנדבקות ואצל גברים סטרייטים העלייה מתונה, מגמת העלייה בולטת יחסית בקרב גייז. "לפי מחקר שעשיתי, כמעט חצי מהחולים בעגבת נדבקו כתוצאה ממין אוראלי", אומר ד"ר טל ברוש ניסימוב ממרפאת לוינסקי. "החיידק עובר בקלות בצורה הזאת, בניגוד לאיידס, ולכן אנחנו רואים בעיקר הומוסקסואלים שאמנם מקפידים לעשות מין מוגן עם קונדום, אך נדבקים בעגבת".

על חיידקים ודעות קדומות

על פי ד"ר איציק לוי, מנהל היחידה לאיידס ולמחלות המועברות במגע מיני במרכז הרפואי שיבא תל השומר, עגבת היא ככל הנראה מחלת המין הראשונה שתוארה בהיסטוריה. "בעבר היא הייתה גורם מרכזי לתחלואה ולתמותה, ולכן גררה את אותם הפחדים שעוררה מחלת האיידס בשנותיה הראשונות. המחלה נגרמת על ידי חיידק המכונה טרפונמה פאלידום, המועבר מאדם לאדם במגע מיני – נרתיקי, אנאלי ואוראלי, ואם יש נגע בפה – גם בנשיקה עמוקה". ד"ר לוי מסביר כי נוסף למגע מיני ודם, המחלה יכולה לעבור גם מאם לעובר, במגע עם סוגים שונים של נגעים כמו כיב ולעתים נדירות אף במגע עם פריחה. "למרבה המזל אפשר לטפל בעגבת כמעט בכל אחד משלביה הראשונים בפניצילין ולהחלים לחלוטין".

מי נמצא בסיכון הידבקות גבוה?

"החיידק משוחרר מדעות קדומות ואינו מבדיל בין גברים ונשים, הומואים וסטרייטים. במשך רוב ההיסטוריה הייתה העגבת מחלה של כולם, מאדוני הארץ עד בני השכבות הסוציו־אקונומיות הנמוכות ביותר. בשנות ה־80, עם התפרצות האיידס והעלייה בשימוש בקונדום, הלכה שכיחות המחלה וירדה, אולם בעשור האחרון נצפתה ירידה ניכרת בשימוש בקונדום ובמקביל חלה, בכל העולם, עלייה דרמטית בשיעור הנדבקים בעגבת".

כך הדבר החביב הזה נראה בהגדלה. Treponema Pallidum
כך הדבר החביב הזה נראה בהגדלה. Treponema Pallidum

לא שופטים, תיבדק

רגע לפני שתתחשבו על זה בפעם הבאה שאתם מכינים סלט: שמה של העגבנייה נגזר מהשורש עג"ב – מעשה אהבה, תשוקה.

במבט ראשון נתוני ההידבקות אולי לא ממש זועקים דרמה, אך ינקו מדגיש את העובדה שמדובר בהיפוך מגמה. "במשך שנים ההידבקות בעגבת הייתה בעיקר בקרב סטרייטים, וב־2010 נוצרה מגמה חדשה של הידבקות בקרב הומואים". ינקו וד"ר לוי מדגישים את הקשר ההדוק בין עגבת ל־HIV: לחולי עגבת יש סיכוי גבוה יותר להידבק ב־HIV ולהפך.

זה כמה שנים הניידת של בלה דואגת מתייצבת מדי יום שישי מול המועדון או המסיבה הכי גדולים באותו לילה, ולאחרונה אפשר להיתקל בה גם באירועים מיוחדים. "ראיתי את המספרים ואמרתי, אם כבר יש לנו ניידת, למה לא להוסיף עוד מבחנה?", מספר ינקו.

במה כרוכה בדיקה בניידת?

"הבדיקה אנונימית ובחינם. הרעיון הוא להוריד את כל החסמים האפשריים ובלבד שאנשים יעשו את הבדיקה. השירות מאוד גיי פרנדלי כמובן. השפה היא גם השפה שלנו, והטרמינולוגיה מאוד לא שיפוטית ומכילה".

מה היתרון של ניידות כאלו על פני מרפאות?

"זו דרך להגיע לקהל שלא מגיע למרפאות בעצמו: אנשים שפחות מודעים לזה או מפחדים. אנחנו קוראים לכל גבר הומו לעשות את הבדיקות האלה פעם בחצי שנה. זה מציל חיים, מונע סיבוכים ומונע הדבקות נוספות".

קצת נתונים

90 אחוז ממקרי העגבת המדווחים, נכון ל־2014, היו בקרב גברים.

1.5 אחוזים מכלל הנשים שעברו בדיקת עגבת ב 2015 נמצאו חיוביות.

2.64 אחוזים מהגבריים ההטרוסקסואלים שעברו בדיקת עגבת ב־2015 נמצאו חיוביים.

5.5 אחוזים מהגברים ההומוסקסאולים שעברו בדיקת עגבת ב־2015 נמצאו חיוביים.

בדיקות עגבת שנערכו בשנים 2011 ו־2014 מגלות עלייה ניכרת בשיעור החולים בעגבת – מ־0.6 מקרים לכל 100,000 איש ל־2.3 מקרים לכל 100,000 איש.