תנו לרקוד בשקט: מועדוני העיר ממשיכים להיאבק בהטרדות המיניות

במפגש עם בלייניות ובליינים הציגו בעלי מועדונים בעיר צעדים שינקטו כדי להיאבק בהטרדות מיניות

פאנל הטרדות מיניות. צילום: אורן זיו
פאנל הטרדות מיניות. צילום: אורן זיו
26 בפברואר 2015

הכולי עלמא אירח השבוע מפגש ראשוני מסוגו בין בעלי מועדונים וברים בעיר לבלייניות ובליינים , יחד הם ניסו לגבש תוכנית למאבק נגד הטרדות מיניות במקומות בילוי. היוזמה המשותפת שקרויה "דונט קיל מיי וויב", נוצרה בעקבות פוסט בנושא שכתבה גילי רון בפייסבוק, הפוסט זכה למאות שיתופים. "היוזמה כוללת אמנה וולונטרית, הדרכות לצוות המקום ומינוי דמות אחראית בכל בר ומועדון, שתשמש כתובת ולתלונות על הטרדות מיניות בשטח הבר או במועדון", מספרת הגר שיזף, תקליטנית ומיוזמות האירוע. אל המפגש, שבו נכחו כ־200 בלייניות ובליינים, הגיעו נציגים מהפסאז', רדיו EPGB, בוטלג, פיקוק, דלי, הבלוק ועוד.

נציגי המועדונים והברים הכריזו על שורת צעדים שבכוונתם לנקוט במסגרת היוזמה, כגון הצבת שלטים בכניסה ובתאי השירותים (כפי שכבר הוצבו בבלוק, באנה לולו ובכולי עלמא) הקוראים לקהל המבלות להתלונן אצל אנשי הצוות על הטרדה, הכשרת אנשי הצוות בזיהוי הטרדות מיניות ובטיפולן, פטרולים של אנשי אבטחה ותיעוד של מטרידים למטרת הגשת תלונות במשטרה. בלטו בהיעדרם נציגים מהחתול והכלב. היעדרותם עוררה תהייה מצד הקהל.

צילום: אורן זיו
צילום: אורן זיו

"מקומות שלא יפעלו נגד מטרידים צריכים לדעת שאנחנו נצביע ברגליים ולא נסכים לבלות במקום שאנחנו לא חשות בטוחות בו. לא צריך לגלגל את האחריות אלינו ולהגיד לנו להתלונן כי לרוב עד שנגיע למאבטח המטריד יעלם. יש בנות שיפחדו להתלונן מחשש שהגברים האלה ינקמו בהן", אמרה אחת המשתתפות במפגש. "יש גם אנשי צוות שמטרידים מינית בעצמם ומשדרים מסר שהכל מותר". "אנחנו הבנו שאחת הבעיות העיקריות היא מטרידים שדוחפים ידיים למקומות אינטימיים ונעלמים", סיפר אריאל קלצ'קין מהפסאז' ורדיו EPGB. "מינינו אנשי צוות שכל תפקידם הוא לעשות פטרולים ולזהות מקרים כאלה. גם אם מישהו מתחיל עם הנשים במקום באופן סדרתי ומציק להן, מבחינתנו זו הטרדה ואנחנו נדאג להוציא אותו".

"כל מקום צריך לשלוח לפחות אדם אחד, אם לא את כל הצוות, להכשרות מקצועיות במרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית, להציב עמדות קבועות בכל מקום, שבהן אפשר להתלונן, ולהסביר לקהל. להגיד את הדברים בכניסה כמו שאנחנו עושים בשבועות האחרונים, זה המסר הכי חזק. הרבה יותר מכל שלט – זה נחקק אצל אנשים", אמר ירון טראקס מהבלוק.

במפגש השתתף גם עו"ד אסף וייצן, שייצג את מועדון הבלוק כשנסגר זמנית על ידי המשטרה בטענה לשימוש בסמים, ועו"ד קרן גרינבלט משדולת הנשים. "בעלי מועדונים רבים לא בטוחים לגבי האפשרויות החוקיות שלהם לפעול נגד מטרידים", הסבירו, "אי אפשר לא להכניס חבורת גברים רק כי קיים חשש שיטרידו נשים, וחשוב להבין שהזמנה לדרינק או אפילו לשירותים היא לא הטרדה מינית, אבל אם יש דמות קבועה שידוע שהטרידה בעבר או אם מישהי טוענת שהוטרדה מינית בצורה פיזית, אפשר וחובה להוציא את המטריד מהמקום". מרים שלר ממרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית המלווים את היוזמה, נכחה במקום גם היא. "בעלי מקומות אומרים 'תפנו לשומר' אבל זה לא ככה. ידוע לנו שנשים לרוב לא מתלוננות, קשה להן לעמוד בעמדת הקורבן והעימות", אמרה, "צריך לייצר תרבות אחרת וכולנו אחראים לעקירת התופעה הזאת מהשורש".