טיים אאוט timeout

ג'ט לג: המדריך המלא לטיסה הראשונה עם התינוק

| מאת: לריסה גינת

טיסה ראשונה עם תינוק היא מרגשת ומפחידה כאחד, במיוחד אם מדובר בטיסה למקום מרוחק עם הפרש שעות משמעותי. לריסה גינת, מדריכת הורים והבעלים של small talk - לדבר עם תינוקות, מביאה עשרה טיפים כיצד לשרוד את ההפרעה בשעון הביולוגי עם תינוק

  • https://static2.timeout.co.il/media/2014/08/sizes/מטוס-shutter-H_wo_680_382.jpg
מטוס. צילום: Shutterstock

כדי להבין מה עובר על תינוק בג'ט לג צריך קודם להבין את התהליכים הפיזיולוגיים שעוברים עליו. כיצורים חיים יש לנו שתי מערכות הורמונליות עצביות בגוף שמאזנות זו את זו. רופאים מכנים מערכות אלו "גז" ו"ברקס".

המערכת הסימפטתית (גז): אחראית על מנגנון ההישרדות שלנו. היא מופעלת במצבי לחץ, כשחל שינוי כלשהו בסביבה שלנו או כשיש גירויים רבים, אקשן, פחד ועוד. במערכת זו מופרש הורמון האדרנלין. המערכת הפרהסימפטתית (ברקס): אחראית על השינה, העיכול, הסוגרים, לידה, הנקה, מערכת החיסון, הרבייה וכו'. מערכת זו מופעלת במצבי רוגע, שלווה ונינוחות.

בזמן שהות בחו"ל בכלל ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהפרשי זמן, המערכת הסימפטתית עובדת שעות נוספות. כלומר התינוק שלנו נמצא במצב "גז" קבוע ואנחנו צריכים למצוא דרך להעביר אותו ל"ברקס". זכרו כי ג'ט לג לא פוגע רק במערכת השינה, אלא גם במערכת האוכל הקשורה אליה.

חלומות פז

עבור טיסות ליעדים מרוחקים כגון ארצות הברית או תאילנד, מומלץ להזמין לשעות הערב המוקדמות (16:00־17:00) כך שלתינוק יהיה זמן להתכונן לשינה בטיסה ולהירדם בצורה נינוחה ללא הפרעות או קטיעה של מחזור השינה.

טקס שינה

בזמן השהות בחו"ל נסו להתמיד על "טקס שינה" רגיל: התמידו בטקסים שהילד רגיל אליהם. תינוקות הם יצורים של הרגלים. טקס שינה קבוע יכול להכניס אותם למצב מנומנם. לדוגמה: השכיבו את הילד לישון בשעה שהוא רגיל, קלחו אותו לפני המקלחת, הביאו לו בקבוק, הקריאו סיפור או כל דבר אחר שעבד בארץ. כנ"ל לגבי שנת צהריים ובוקר.

יקיצה טבעית

כדאי לסנכרן את התינוק עם המקום החדש. חשוב לשמור על תנאים המדמים את השעה ביום שאליה אנחנו רוצים לסנכרן. לדוגמה: בזריחה נחשיך את החדר עד השעה שבה נרצה שהתינוק יתעורר, בערב נשמור על תאורה מלאכותית עד שנרצה שהתינוק ילך לישון. זכרו: תינוק שמתעורר מוקדם ירצה ללכת לישון מוקדם.

הכי קרוב לאמא

אם התינוק מתקשה להירדם במהלך היום בזמן השהות בחו"ל או בטיסה היעזרו במנשא. הקרבה לאימא או לאבא מפעילה את המערכת המערכת הפרהסימפטתית. הילד מרגיש ניחוח ומוגן וקל לו יותר להירדם.

אבא ותינוק. צילום: Shutterstock

אבא ותינוק. צילום: Shutterstock

ריח מוכר

קחו איתכם חפצים מוכרים בעלי "ריח של בית", לדוגמה סדין, שמיכה או בובה אהובה. הריח המוכר יכול לעזור לילד להירדם יותר בקלות לשנת לילה או לשנת צהריים. כמו כן העדיפו לקחת את העגלה שלכם, התינוק רגיל אליה ויירדם בה בקלות.

שנת ישרים

אף שמדובר בטיול, נסו ליצור "סביבת שינה" לקראת ההשכבה. הורידו הילוך, השתדלו לחזור למקום שבו אתם לנים וליצור סביבה רגועה ונעימה עד כמה שניתן.

זמנים

בגלל הפרשי השעות, פעמים רבות התינוק לא יהיה רעב ביום, אך יהיה מאוד רעב בלילה. נסו לשמור על זמני האכלה קבועים בהתאם למה שהיה בארץ. שמירה על סדר הארוחות יכולה לעזור בסנכרון של התינוק לזמן החדש. פעמים רבות התינוק שלכם יעזור ויסמן לכם כי הוא רעב. היו קשובים לסימנים האלה: ריור מוגבר, הכנסת ידיים לפה, חוסר נחת באגן וברגליים, חוסר שקט כללי. דאגו שהתינוק יאכל ארוחה טובה ומזינה באמצע היום ונסו להימנע מארוחת לילה.

על בטן מלאה

כדי לעזור לתינוק להירדם, דאגו שארוחת הערב תכיל חומצה אמינית מסוג טריפטופן. חומצה זו משמשת בסיס ליצירת אחד מהורמוני השינה החשובים מלטונין. חומצה זו תוכלו למצוא בשיבולת שועל, ביצים, גבינות ועוד. ארוחת ערב טובה יכולה לעזור בהשגת שנת לילה רציפה ואיכותית.

תנו לילד נשנוש

אל תשכחו כי לגוף לוקח זמן להתרגל להפרשי השעות ומאוד יכול להיות שתינוק או ילדים שישנים לילה שלם יתעוררו רעבים באמצע הלילה. מומלץ לתת לתינוק בקבוק, לילד קצת יותר גדול ניתן לתת ארוחה קלה דוגמת פרי, מעדן חלב וכדומה כדי שיוכל לחזור לישון בקלות.

השיבה הביתה

עם החזרה לארץ נסו כמה שיותר מהר לסנכרן את התינוק עם השעון הישראלי. בבוקר העירו את הילד עם הזריחה. בניגוד להנחה הרווחת ש"לא מעירים תינוק ישן", הוציאו אותו מהמיטה בעדינות וחשפו אותו לאור השמש. חשיפה לאור השמש מאפסת את הורמוני השינה ועוזרת לתינוק להסתנכרן עם השעון של כדור הארץ. באמצעות שיטה זו תחסכו לעצמכם סחבת של שבועות עם הג'ט לג.

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 558a3df973143a63dc8