כת הכותנה: חיתולי הבד משתלטים על תל אביב

האם ההורים שמחתלים את ילדיהם בחיתולים רב-פעמיים הם אנשים טובים יותר מאיתנו, או ניאו־היפים פריבילגים עם יותר מדי זמן פנוי ונטייה עיקשת להטפת מוסר?

פעוטות בחיתולי בד (צילום: אימג'בנק / GettyImages)
פעוטות בחיתולי בד (צילום: אימג'בנק / GettyImages)

אחר צהריים בגינת המשחקים המגודרת שבמתחם נגה. שתי אימהות צעירות ולבושות היטב מנהלות שיחה מסתורית בז'רגון שכולל מונחים כמו "שטוחים", "פרה־פולד" ו"הכל כלול". לא היו לי שום סיכוי לדעת שנושא השיחה שלהן הוא חיתולי בד רב פעמיים אם שתיים מחברותיי לא היו שייכות לכת האקסקלוסיבית שבה קקי ומכונת כביסה מתחככים זה בזה כמו טראמפ ופוטין.

עוד קהילות סודיות שמתחבאות בתל אביב:
שבע כתות רוחניות שפועלות מתחת לאף שלכם
עובדי המזנון של אייל שני חושפים את כל הסודות
פחד וניצול בצפון העיר: הצצה לחיים בכת תל אביבית

גם אם עדיין לא מדובר במיינסטרים, התופעה כבר לא לגמרי אזוטרית. נכון להיום יש לפחות ארבע קבוצות פייסבוק ישראליות שמוקדשות לנושא: "סודות חיתולי הבד", "חיתולי בד למתחילים", "חיתולי בד בכיף" ו"חיתולי בד – קנייה מכירה והחלפה" (כן, גם של משומשים). בקבוצה הראשונה והגדולה ביותר יש כמעט 5,000 חברות ובאחרות נעים המספרים בין מאות לאלפים. כולן קבוצות סגורות השומרות על פרטיותן בקנאות.

על פי ה"ניו יורק טיימס", הצמיחה הגדולה של פלח השוק הזה החלה בסוף שנות ה־90, עם התבססות האינטרנט. הורים שעדיין דבקו בחיתולי בד למרות כניסתם של החיתולים הרב פעמיים לשוק בשנות ה־60־70 (ובשנות ה־80 בישראל) נפגשו ברשת ויצרו קהילת צרכנים נישתית שנשבעה למזער את הנזק לסביבה ושילדיה ייהנו מעור ישבן לא מגורה. רבים מההורים האלה טענו שילדיהם הצליחו לשלוט בצרכים שלהם בגיל מוקדם יותר מילדים שחותלו בחיתולים חד פעמיים. מה שמוביל לשאלה, אם כל זה באמת נכון, למה לא כולם עומדים בתור כדי להצטרף לכת הכותנה?

נעים לך חמודי? תינוק בחיתול בד (צילום: שאטרסטוק)
נעים לך חמודי? תינוק בחיתול בד (צילום: שאטרסטוק)

ראשית, ישנה הסוגיה הברורה: לא כולם בנויים להתמודדות יום יומית ובלתי אמצעית עם קקי – בייחוד בתקופה שבה השינה מעטה, ההורמונים גואים והזמן יקר. נוסף על כך, גם הטענות על הנזק האקולוגי שנגרם מחיתולים חד פעמיים מאותגרות על ידי יותר ויותר מחקרים שגורסים ששימוש בחיתולי בד גובה מחיר לא פחות נמוך מהסביבה: כמויות המים והסבון הגדולות שנדרשות כדי לנקות אותם, פליטת הפחמן הדו חמצני שמתרחשת בתהליך הניקוי ואפילו גידול הכותנה שמשמשת לייצורם ונחשבת כיום לאחד התהליכים ההרסניים ביותר לכדור הארץ – כל אלה יכולים להרתיע את כל מי ששוקל ברצינות מעבר לגרסת הבטא של החיתול.

אולם, ייתכן שהסיבה המרתיעה מכל היא דווקא הסטיגמה שדבקה בהורים שמשתמשים בחיתולי בד: ניאו־היפים פריבילגים עם יותר מדי זמן פנוי. הסטריאוטיפ הזה מצטייר בבירור בדבריה של ג', אם לפעוטה ממרכז העיר שביקשה לא להיחשף מחשש להתנכלות. "בגדול אני לא שופטת את מי שיש לה כוח להעביר את חופשת הלידה שלה בהרתחות ובכביסות", היא אומרת, "אבל הבעיה היא שלרוב זה הולך יד ביד עם לא לחסן את הילדים נגד חצבת ולצעוק על אחרות שהן לא מיניקות".

טענות נוספות עלו בוויכוח סוער בנושא שהתנהל בשנה שעברה מעל דפיו של ה"וושינגטון פוסט", כשהעיתונאית אמילי באדג'ר טענה שאף שאלה שמשתמשים בחיתולי בד אוהבים לחשוב שמדובר בפתרון חסכוני, הם אינם לוקחים בחשבון גורמים שהופכים את האופציה לבלתי נגישה עבור משפחות מעוטות יכולת. במלים אחרות, ניאו־היפים פריבילגים עם בעיית אמפתיה. "חיתולי בד דורשים השקעה ראשונית לא מבוטלת שלעתים נמצאת מחוץ להישג ידן של משפחות רבות", כתבה באדג'ר והוסיפה כי ניקיון חיתולי הבד דורש גם לא מעט זמן, וכי "אנשים מניחים בקלות רבה מדי שבעלי הכנסה נמוכה יכולים לפצות על הכסף שאין להם בזמן". לכל אלה מצטרפת העובדה שיש משפחות שפשוט לא יכולות להרשות לעצמן לרכוש מכונת כביסה – מכשיר הכרחי לחיתולי הבד.

בסופו של דבר, כדי להיות חב"דניק (הורה שדוגל בחיתול בד) צריך להיות אמיד ועמיד. אמיד כי זה סיפור יקר, ועמיד כי הקשר שלך עם הקקי עתיד להיות קצת פחות זריז ומנוכר.

להיות הורים היפסטרים: מהדאחקה עד סכנת חיים

1. מוצץ עם שפם

זהו, עשיתם את זה. בתום תשעה חודשי המתנה, התנזרות מסמים ומאלכוהול וקורס יוגה עוברית חזרתם הביתה מהמרכז ללידה טבעית עם התינוק החדש. ומה תעשו עכשיו? תקנו מוצץ שמחובר לשפם מפלסטיק, כמובן. כי אין כמו לנצל את חוסר המודעות של התינוק שלכם כדי להעביר דאחקה על הגב שלו.

"אתה אף פעם לא צעיר מכדי לגדל שפם". האמנם (מתוך Amazon)
"אתה אף פעם לא צעיר מכדי לגדל שפם". האמנם (מתוך Amazon)

2. צעצועים מתכלים מקמח תפוחי אדמה

כשמדברים על "קמח תפוחי אדמה", רוב בני האדם חושבים על פסח או על יאנוש קורצ'אק. לעומת זאת, יש בעלי חזון – ובעיקר ממון – שמעדיפים לקנות צעצועים שמיוצרים מחומר הגלם הזה. הם אולי נראים כמו חברים של צ'אקי, אבל מי שיקנה אותם יקבל בחינם גם את הזכות לומר לכולנו "אמרתי לכם" כשנטבע בצעצועי הסטוק הרעילים והחיתולים החד פעמיים שלנו.

3. לא לחסן את הילדים

בשנת 2011 התגלה כי המחקר שטען שחיסון ילדים נקשר באוטיזם הוא למעשה תרמית ענקית שכבר גרמה לנזק בריאותי שלא ניתן לאמוד. ועדיין, אף שהוכח שעורך המחקר זייף את הנתונים של כל 12 המשתתפים בו, יש לא מעט הורים שמתעקשים להאמין לו ונמנעים מחיסון הילדים שלהם. במקרה הזה נוכל אנחנו לומר "אמרנו לכם" כשמגפת צרעת תכה בתל אביב והאיברים שלנו ינשרו.