אנשי הקובייה: 8 משחקי קופסה שיעבירו לילדים את החופש

שמונה משחקי קופסה שיעבירו לכם ולילדים את סוכות מהר מהר לפני שהם ישימו לב שהם לא בתוך מחשב ממש עכשיו

משחקי קופסה. צילום: Shutterstock
משחקי קופסה. צילום: Shutterstock
13 באוקטובר 2016

השנים האחרונות הביאו איתן אינפלציה בוטה בתחום החגים לילדים. מה שהיה שמור פעם רק לחופש הגדול התרחב כבר מזמן לפסח. כמובן גם פורים הוא "חג הילדים" ופתאום, לאט אבל בטוח, גם חול המועד סוכות הפך להיות בונקר של פסטיבלים, אטרקציות והשקות של מקומות שהבינו את הפוטנציאל הכלכלי שגלום בנוסחה הפשוטה "ילדים + שעמום + בית = כסף". אם באירועים טראומטיים כמו החופש הגדול זה עוד נסלח, אז לסוכות ממש אין הצדקה. שנייה אחרי החופש, בין ארוחות משפחתיות לעוד ארוחות משפחתיות – לא קול, סוכות, לא קול.

אז מה עושים? ובכן, אומרים לא גדול ושמן לכל מקום שמנסה לפתות אתכם ואז עושים את מה שעושים בחגים: מבלים עם המשפחה. ואיך עושים את זה בלי לסבול? ובכן, משחקי קופסה. בשנים האחרונות ההצלחה המטורפת של המשחק "Cards Against Humanity" ומשחקים אחרים למבוגרים הוכיחו שאם מפצחים את הנוסחה, למשחקי קופסה עדיין יש – בתחומים מסוימים – יתרון על פני הסמארטפון והאקסבוקס. הנה כמה משחקים שגורמים גם ליציאות היותר מושקעות של רוב חנויות הצעצועים להיראות כמו חיקוי של טאקי.

Apples to Apples

משחק שמזכיר מאוד את CAH, אבל מיועד לכל המשפחה. הרעיון, כאמור, דומה: שולפים קלף אחד שדורש השלמה, וכל שחקן בוחר מהקלפים שאצלו את הדרך הכי מצחיקה/נכונה להשלים, מה שמפשט מאוד את החוקים והופך את המשחק לזורם יותר ולתחרותי פחות. העובדה שהמשחק באנגלית הופכת אותו גם ליעיל מאוד ללימוד השפה. מספק עניין גם למבוגרים אבל אמור להיות יעיל בהשתקת חבורות קטנות של ילדים.

אמזון, 19.95 דולר

Mad Scientist University

עוד משחק שמתבסס על אותה מכניקה, אבל יצירתי יותר: הרעיון הוא להציע שיטות לביצוע מזימה מסוימת שתתאים למדען משוגע (להשראה חפשו על הספקטרום בין המוח מ"פינקי והמוח" ועד דוקטור איוול מ"אוסטין פאוורס"). המטרה ותנאי הניצחון די אמורפיים, כך שלשחקנים מתאפשרת המון יצירתיות בלי צורך לצנזר שום קלף (כפי שיכול לקרות ב־CAH).

אמזון, כ־25 דולר

Arkham Horror

אם יש סופר אימה אחד שהילדים שלכם חייבים להכיר (פשוט לא מוקדם מדי), הרי זה ה"פ לאבקראפט – כי פחד חסר היגיון הוא חלק מהותי מחוויית הילדות. משחק הקופסה שמבוסס על העולם המטורף ורווי האלים העתיקים והאכזריים של לאבקראפט הוא דרך לא רעה להתחיל להכיר את אחד הסופרים הכי משפיעים בהיסטוריה, וגם דרך לא רעה לעשות לילדים היכרות ידידותית עם עולם תוכן קצת שונה והרבה יותר מפחיד ממה שהם רגילים אליו.

באתר,י269 ש"ח

Code Monkey Island

מה שהתחיל כפרויקט קיקסטארטר מגניב לגמרי של מתכנת בן 23 הפך לאחד המשחקים הלימודיים הכי אפקטיביים בעולם, בעיקר כי הוא מעוצב נהדר ממש ומלמד מיומנות אמיתית של מבוגרים: תכנות. משחק הקופסה הזה מלמד ילדים עקרונות בסיסיים של תכנות, בעיקר במובן של פיתוח לוגיקה וחשיבה של אנשי מחשבים (מחשבות כמו "למה הקוד הזה לא עובד" ו"למה אף אחת לא יוצאת איתי"). לא מעט בתי ספר משתמשים במשחק כדי לעזור לילדים ללמוד תכנות בסיסי, מה שמוכיח שבמקום שבו האדם לא מבין את המחשב תמיד אפשר לשים משחק קופסה שיעזור לו לחזור למחשב.

אמזון, 19 דולר

Gas Out

פלוצים, מעבר לתופעת הלוואי המצערת של ריח, גם מחזיקים ביכולת אחת מופלאה: הם מצחיקים אנשים ללא הבדל גיל, מין, גזע או הרגלי אכילה. המשחק "Gas Out" של מאטל משתמש בגרסת 2016 לכרית הפלוצים האהובה מהניינטיז כדי לסמן לשחקן מתי הוא הפסיד. אם משחק שהנושא שלו הוא פלוצים לא יצליח לאחד את הקשישים והילדים במשפחה למקשה ריחנית אחת, הלך עליכם.

באתר,י15 דולר

Gas Out

Dixit

הצרפתים האלה יודעים מה הם עושים. המשחק הזה מזכיר מאוד את שני המשחקים הראשונים שהוזכרו פה, כלומר – יש שחקן מתחלף בתפקיד "המספר", והשחקנים האחרים צריכים להתחרות על השלמת הסיפור שלו בדרך הכי טובה באמצעות קלפים. ההבדל הוא שבמקום להשלים משפטים, כאן משתמשים באיורים (מדהימים), ומפני שהשחקן מתרגם איור למילים יש המון המון דרכים לתאר כל קלף – הכל תלוי במידת היצירתיות והדמיון של השחקנים.

באתר, 99 ש"ח

Dixit
Dixit

Civilization

מצד אחד מדובר במשחק שמבוסס על אחת מסדרות המחשב הכי ממכרות בכל הזמנים, כזה שגורם לך להסתכל לרגע מחוץ לחלון אחרי שעה של משחק ולגלות שכבר בוקר. מצד שני הוא מוגש בפורמט של משחק לוח שהמטרה בו היא להשתלט על העולם, מה שנגמר כמעט תמיד בריבים משפחתיים לעשרות שנים. כל מי ששיחק ב"ציביליזציה" יודע שמדובר באחד המשחקים הכי קשים בהיסטוריה, אז אולי באמת כדאי לשחק מול שחקנים אנושיים שיושבים מולכם וחייבים להסתכל לכם בעיניים בזמן שאתם מחריבים להם את האימפריה.

באתר, 360 ש"ח

Civilization
Civilization

Jim Henson’s Labyrinth

דיוויד בואי אולי עלה לשמים בחללית שעשויה מברק, אבל זה לא אומר שאי אפשר להתחיל לפרוט את הנכסים שלו לכסף! המשחק הזה יגרום לכמה מכם להזיל ריר רק מהרעיון: משחק לוח מרהיב במיוחד המבוסס על הסרט הקלאסי של ג'ים הנסון "המבוך", כולל מיניאטורות של כל הדמויות, עם ג'ניפר קונלי בתחילת דרכה ובואי כמלך הגובלינים, משחק שמכוון לילדים לצד ערך נוסטלגי לדור ההורים. מדובר במשחק חדש במיוחד, כך שבנובמבר יגיעו גרסאות ראשונות של המכירה המוקדמת למי שהזמין מראש (לא אתם). באתר אפשר להתעדכן מתי נפתחת המכירה הרשמית.