הגל החדש: אלבום הבכורה של סודה פאבריק יביא לכם את הקיץ

דווקא בקור של ברלין יצרו חברי להקת סודה פאבריק את הפסקול המושלם לקיץ התל אביבי

3 ביוני 2015

המפיק הגרמני Apparat סיפר בראיון שכאשר התחיל לכתוב שירים לאלבומו "The Devil's Walk", החשש הגדול ביותר שלו היה שהעבודה מהאולפן בברלין בימי החורף תעיב על ההשראה שלו ותהפוך את האלבום לאפרורי ומדכא, אז במקום לכתוב על רקע גשמי זלעפות, הוא ארז את מיטלטליו ושכר בית חוף על קו הים של מקסיקו. רק שם, על החוף הזהוב בסיפוליטה, הצליח למצוא את הצבעים הנכונים לאלבום חורף מושלם.

סביר להניח שתהליך דומה עבר על חברי להקת סודה פאבריק בדרך לאלבום הבכורה שלהם, אבל בכיוון ההפוך. אחרי שהוציאו אי.פי מוצלח ב־2012 והפכו מהר להבטחה מקומית, מיצו חברי הלהקה את סצנת האינדי המצומצמת, ועם כרטיס בכיוון אחד עזבו את החום והלחות של תל אביב ועברו לברלין.

דווקא בקור הגרמני הצליחה סודה פאבריק למצוא את הגוונים המתאימים לפסקול קיץ נפלא.

"Atlantis", כשמו כן הוא, מאמץ באופן אסוציאטיבי את המיתוס סביב היבשת האבודה: החיפוש המתמשך אחר אוטופיה. כך למשל ב"Teenage Illusion", השיר המצטיין של האלבום על זוג שרוצה לברוח מפני האדמה ולחיות בקרקעית הים. הכמיהה לאסקפיזם מוצגת כאן במלוא יופייה, בצבעים פסיכדליים המהדהדים גם בעטיפת האלבום וגם בצלילים העוטפים את חלקי הפאזל שלו בשכבות עבות.

"Neima" האינסטרומנטלי מכניס את המאזין במהירות לאווירת האלבום, עם גיטרות שמעלות ניחוח קל של סאונד ים תיכוני; "Bitter Moon" הוא שיר אהבה מתעתע, שבהאזנה חוזרת חושף טוויסט אפל, בהשראת הסרט בשם זה של רומן פולנסקי; "Close Your Clothes" נפתח במערבולת שוגייז דחוסה ובמעבר חד מתפרץ לג'אם דינמי עם אנרגיות גבוהות; רצועת הנושא היא חתיכה אינסטרומנטלית החותמת את האלבום, טריפ מרענן בן תשע דקות בהשראת מסיבות הרייב של סטון רוזס – להקה שהשפעתה על הלהקה ניכרת באלבום – לצד סאונד שמזכיר לעתים את הגיטרות של צ'רלי מגירה.

אחת מנקודות החולשה היחידות באלבום הוא "Swim", שבגרסתו באי.פי היה מפגן של פוסט־Pאנק אינטנסיבי וב"Atlantis" זכה לרימייק גרובי יותר שהקהה מעט את העוקץ שלו.

להקות רבות מגיעות לברלין כדי ליצור. חלקן משגשגות בה וחלקן גוססות בתהליך ארוך ומייסר. נראה שסודה פאבריק ניצבת על הצד המוצלח יותר של הסקאלה. זה לא טריוויאלי שלהקה מגיעה כה בשלה לאלבום הביכורים שלה.

"Atlantis" הוא מקרה יוצא דופן: אלבום שמשלב בצורה מוצלחת שירי פופ פסיכדליים ומהודקים עם עומק ומחשבה רבים. תרשו לעצמכם להיסחף איתו אל עבר חודשי הקיץ המהבילים.

השורה התחתונה: אוקיינוס של רעש תוסס