מבול של צרות

למרות הצטיינות במחלקת האפקטים, "המבול" של דארן ארונופסקי לא יקרב אתכם לאלוהים

ראסל קרואו ב"המבול"
ראסל קרואו ב"המבול"
3 באפריל 2014

יותר מש"המבול" הוא עיבוד לפרשת נח, הוא עיבוד ל"בראשית" – שירם האירוני של חיים חפר וסשה ארגוב. כזכור, השיר מתאר את ששת ימי הבריאה וממשיך לתאר את פועלו של האדם שהמציא את הגלגל וברא את האטום. כתוצאה מכך, הארץ חזרה להיות תוהו ובוהו ואלוהים נאלץ לשוב ולברוא את העולם – "וביום השישי הוא ראה כי מעשהו תם/וישבות מכל מלאכתו ולא ברא את האדם". הביצוע של "התרנגולים" מ־1961 נמשך ארבע דקות. דארן ארונופסקי הוסיף לסיפור את נח והמבול ונזקק ל־138 דקות כדי לנסח תמות דומות.

"המבול" על פי ארונופסקי הוא יצור כלאיים שאפתני, מוזר, לפעמים מגוחך, אבל גם מרהיב ומעניין בניסיונו להציע בחינה ייחודית של צדיקות. חלקו הראשון הוא מין סרט אקולוגי בנוסח ספר בראשית בואכה "שר הטבעות" – מתברר שאי אז צאצאיו הרשעים של קין הרשע בנו ערים גדולות וכלי נשק אימתניים והשחיתו כל בשר, במובן של הכחדת מיני החיות (בהן יצורים מוזרים שנראים כהכלאה בין צבי לאצטרובל) – וחוללו גרסה מוקדמת של התחממות גלובלית. בשלב זה של הצפייה תהיתי אם הסרט נועד לעיניהם של הנוצרים הרפובליקנים המסרבים להכיר בתופעה, במטרה לשכנעם בעצם קיומה דרך הסתמכות על מקורות שהם נוטים להאמין להם יותר מאשר למדענים.

במערכה האחרונה התברר שהסרט אינו מתכוון לקנות לו אוהדים בקרב המאמינים. אם בתחילת הסיפור נח (ראסל קרואו, קצת יותר טוב מאשר בסרטיו האחרונים) מעוצב כמעין סופרמן צמחוני שיש לו דיבור ישיר עם אלוהים, לקראת השלמת בניית התיבה הוא הופך לפונדמנטליסט קיצוני (כאן עולים הדים לסיפור העקדה). וכשאלוהים הנוקם והנוטר מפסיק לשלוח לו חזיונות, נח המתוסכל מחליט שהוא לבדו יודע מה אלוהים רוצה ומסרב להסכית לכל תחינה להומניזם ולמידת הרחמים.

אבל בין הפתיחה המפתיעה (הטריילר לא חשף את האלמנטים שסוטים מהסיפור התנ"כי) למערכה האחרונה והמעניינת יש אמצע ארוך שבו התסריט מנסה לעבות את המשל המקראי באמצעים דלים, גם אם עתירי תקציב. לנח יש שלושה בנים מתבגרים, יפים כמו דוגמנים, ושניים מהם (דגלס בות' ולוגן לרמן) משתוקקים לעשות פרו ורבו, אבל יש רק אמה ווטסון אחת. לנח יש גם אישה שכל תפקידה הוא להביט בו במבטים דואגים (ג'ניפר קונלי כחושה מדי ומתחשק לחרוג מהאידיאולוגיה ולהאכיל אותה סטייק). ויש מלך אכזר (ריי ווינסטון) שמתנהג ברשעות זדונית. הסיפור הרעוע נישא על גבי כמה דימויים מרהיבים באדיבות אלוהים ואנשי האפקטים של הוליווד. כשמעיינות נובעים משום מקום ומצמיחים יער בלב השממה או כשרבבות בעלי החיים נאספים לתיבה, אלה מראות מלאי הוד.

השורה התחתונה: שילוב מוזר של סרט אקולוגי ודיוקן של נח כפונדמנטליסט