אושפיזין מהחלומות: הופעות האורח הכי טובות בקולנוע

סוכות זה החג שבו משתמשים במסורת האושפיזין כתירוץ לכתבה על הופעות האורח הכי מעולות בתולדות הקולנוע. אז הנה זה קורה שוב

13 באוקטובר 2016

צ'רלי צ'פלין ב"Show People"

הופעות אורח של סלבריטיז שמגחכים על עצמם אינן רעיון חדש. הקומדיה האילמת מ־1928 מספרת על צעירה דרומית שמגיעה להוליווד עם חלומות גדולים. אחרי הקרנת המבחן של סרטה הראשון ניגש אליה מעריץ עם בלורית אפורה ומבקש את חתימתה לספר החתימות שלו. "אני אוהב חתימות", הוא אומר בחיוך נבוך. "מי זה הקטנצ'יק?", היא שואלת כשהוא מתרחק, ומתעלפת למשמע התשובה. הבדיחה הייתה שצ'רלי צ'פלין, האיש הכי מפורסם בעולם, היה כמעט בלתי מזוהה ללא השפם ותלבושת הנווד.

מאט דיימון ובן אפלק ב"ג'יי ובוב השקט מכים שנית"

ג'יי ובוב נקלעים לסט של "סיפורו של וויל הנטינג 2: עונת הציד" בכיכובם של צמד החברים שמכרו את נשמתם להוליווד. "תחשוב על תלוש השכר", מעודד מאט את בן רגע לפני הצילומים. הבמאי גאס ון סאנט לא טורח להגיד אקשן כי הוא עסוק בספירת השטרות בערמת הכסף שלפניו. שני זוכי האוסקר על התסריט מדקלמים בצייתנות את הדיאלוג המטומטם של סרט ההמשך, ואז שולפים רובה ציד ומחסלים את הוויכוח כמקובל בז'אנר.

כל העולם ואחותו ב"אוסטין פאוורס – גולדממבר"

המקבץ הכי דחוס ומענג של כוכבים בדמות עצמם ממלא את הדקות הראשונות של השלישי בסרטי איש המסתורין הבינלאומי. זה מתחיל כסרט בתוך סרט, שבו טום קרוז מגלם את טום קרוז שמגלם את אוסטין, ולצדו גווינת פלטרו, וגם קווין ספייסי ודני דה ויטו כד"ר אוויל וכפילו הגמדי מיני מי. מאחורי המצלמה סטיבן ספילברג מבקש לדעת מה אוסטין חושב על הסרט שהוא מביים על אודותיו. אוסטין לא מרוצה ו"סר סטיבי" מנפנף בהתרסה באוסקר שלו. אוסטין לא מתרשם ויוצא מהמסך לפגוש את קווינסי ג'ונס שמנצח על התזמורת שמספקת את הפסקול לסרט המצטלם. אחרי כן הוא פוצח בתחרות ריקודים עם בריטני ספירס ובשיאה הראש שלה מתפוצץ. "אופס עשיתי את זה שוב, בייבי", הוא מסכם.

ביל מארי ב"ברוכים הבאים לזומבילנד"

"או אלוהים, אני לא מאמין שיריתי בביל מארי!". ארבעה אנשים נאבקים לשרוד בעולם שאוכלוסייתו הפכה לזומבים. בהגיעם להוליווד הם הולכים לביתו של ביל מארי שמחופש לזומבי כדי שיוכל להסתובב בבטחה בקרב המתים החיים ולשחק גולף. בשביל הצחוקים מארי המאופר מנסה להבהיל את ג'סי אייזנברג וזה יורה בו. "יש לך חרטות?", שואלת אביגייל ברסלין. מארי עונה: "אולי 'גארפילד'" ונופח את נשמתו.

מרסל מרסו ב"סרט אילם"

הקומדיה האילמת של מל ברוקס על במאי ב־1976 שמנסה להרים הפקה של סרט אילם מלאה בהופעות של כוכבים בדמות עצמם שמסרבים להופיע בסרט האילם (ובעצם כך מופיעים בו), בהם פול ניומן, ג'יימס קאן, ברט ריינולדס וליזה מינלי. זכור מכולם הפנטומימאי מרסל מרסו, שאומר את המלה היחידה בסרט: "לא!".

אמינם וריי רומנו ב"אנשים מצחיקים"

אפשר היה להרכיב את הרשימה הזאת רק מהופעות אורח בסרטים של אדם סנדלר (בילי איידול ב"זמר החתונות", ג'וני דפ ב"ג'ק וג'יל") אבל נסתפק בדוגמה אחת. סנדלר בתפקיד קומיקאי חולה יושב לשיחה על חייו המבוזבזים עם אמינם בתפקיד אמינם, וזה מתלונן שבכל מקום תוקעים בו מבטים ולא מניחים לו לנפשו, ואז הוא מבחין במצלמת טלפון מכוונת לעברו ומתעצבן. "ריי רומנו מפריע לך?", שואל סנדלר. אמינם לא מזהה את הכוכב של "כולם אוהבים את ריימונד" וצועק לעברו בזעם: "אתה רוצה שאתכופף כדי שתוכל לזיין אותי?". רומנו נבוך וסת' רוגן מסכם: "חשבתי שכולם אוהבים אותך".

ניל פטריק האריס ב"הרולד וקומאר משתוללים באמריקה"

בחיפושיהם הנואשים אחר המבורגר, הרולד וקומאר אובדים בדרך, אוספים טרמפיסט שמגיח מן הערפל, ומופתעים לגלות שזה ניל פטריק האריס, מפוצץ באקסטזי, מת למצוא "כוס" ולחוץ להגיע למועדון סטריפטיז. כשהם עוצרים בתחנת דלק הוא מסתלק עם המכונית. שנתיים אחרי שגילם את עצמו כחובב נשים אגרסיבי, האריס יצא מהארון באופן רשמי. הוא חזר להופיע בשני סרטי ההמשך, ובשלישי מ־2011 "התגלה" שהוא רק מעמיד פני הומו כתחבולה לזכות ביותר נשים. בן זוגו בחיים דיוויד בורטקה גילם את סוחר הסמים שלו שמתחזה לבן זוגו. בתום הנשיקה הלוהטת שהפגינו מול המצלמות האריס מתעצבן עליו שהשתמש בלשון. "רציתי להיראות ריאליסטי, לא פאקינג הומו בריבוע".

ג'וליה רוברטס וברוס וויליס ב"השחקן"

הסאטירה הדוקרנית של רוברט אלטמן על הוליווד מרוצפת בהופעות אורח מקיר לקיר, וקשה להפריד בין השחקנים שמגלמים דמויות בדיוניות לאלה שמגלמים גרסאות בדיוניות של עצמם. ריצ'רד א' גרנט מגלם תסריטאי עם פוזה של אידיאליסט שמנסה למכור תסריט לסרט נטול כוכבים ועם סוף עגום. עד סוף הסרט הוא מוותר על עקרונותיו, ואנחנו צופים בצילום סצנת הסיום של סרטו, שבה הכוכב ברוס וויליס מתפרץ לחדר אטום ומציל את הכוכבת הלכודה ג'וליה רוברטס בסצנה הכי קלישאית שאפשר לדמיין, כולל פאנצ'ליין עלוב, וזה קורע מצחוק. ג'וליה וברוס שבו להופיע יחד ב"אושן 12", שבו הוא גילם את עצמו ככוכב מלא בעצמו, והיא גילמה את טס אושן שמתחזה לג'וליה רוברטס ומסתתרת מאחורי משקפיים שחורים מחשש שוויליס יזהה שהיא לא היא.