סייבר פאנק: כוכב "מר רובוט" בשיחה על חרדות ופראנויה

כשרמי מאלק נבחר לגלם את אליוט, הגיבור המבריק וקר הרוח של דרמת ההאקרים האנרכיסטית "מר רובוט", הוא היה בטוח שהסיפור שלה ייגמר בפיילוט. כמה חודשים אחרי שזכתה בגלובוס הזהב לסדרת הדרמה הטובה ביותר ורגע לפני העונה השנייה, הוא מסביר למה זו הסדרה הכי רלוונטית

מיסטר רובוט
מיסטר רובוט
13 ביולי 2016

אם יש סדרה שאדוארד סנודן מחכה לשובה, זו "מר רובוט", העוסקת במתכנת אנטי חברתי שחובר למחתרת האקרים כדי להפיל תאגיד מרושע. בתום העונה הראשונה והסוחפת שלה, סנודן – שהפך לשם דבר בענייני פרטיות ופריצות בעולם הסייבר אחרי שחשף את תוכניות המעקבים של גופי הביון האמריקאיים – הצהיר שהוא התרשם מרמת הטכנולוגיה המוצגת בסדרה וטען שהיא "יותר מדויקת ממה שבדרך כלל רואים בטלוויזיה".

רמי מאלק, הכוכב העולה של הסדרה, מחזק את זה. בשיחה שהתקיימה בניו יורק, הוא טוען שבסדרה אכן "מקפידים מאוד על דיוק טכני, מהקלדה נכונה של קוד ועד עיצוב מדויק של שפת התכנות". ניכר שהשחקן הצעיר מתקשה להכיל את ההתרגשות לקראת עלייתה של העונה השנייה. "(סנודן) בטח יהיה הראשון שיצפה בפרקים מהסדרה אי שם מרוסיה. סביר שהוא כבר פרץ למחשבי האולפנים ומוריד את הפרקים ברגעים אלה ממש",

הוא צוחק – וזהו מחזה נדיר. מאלק מגלם בסדרה את אליוט, אשף מחשבים מזהיר ומנותק רגשית שצרות העולם כולו מונחות על כתפיו. גם בסצנה היחידה בעונה הראשונה שבה הוא מחייך – מדובר בקימור שפתיים רפה, נטול שיניים. "אני נמשך לתפקידים שהם מאתגרים רגשית ומורכבים", הוא מסביר.

"הסתכלתי על הבחור הזה, שמתמודד עם כל כך הרבה צער ונאבק ותוך כדי מנסה לגרום לשינוי חברתי ענקי, והבנתי שזה גובה מחיר. לאדם כזה יהיה קשה מאוד ליהנות מהחיים ובטח שלחייך. כמה שאני מנסה להאניש אותו, הוא עדיין בקושי מחייך".

בניגוד לאליוט, מאלק אנרגטי וחברותי במיוחד. במפגש שולחן עגול עם נציגים מכלי תקשורת זרים שהתקיים בניו יורק, הוא מתעקש להודות לא פחות משלוש פעמים על הביקורות המפרגנות וההזדמנות שפתחה עבורו כל כך הרבה דלתות. כשהוא מוגבל, כמובן, עקב מעטה החשאיות שאופף את הסדרה, מאלק מאשר שבעונה החדשה אליוט יתמודד עם האמיתות המורכבות שגילה על עצמו ועל משפחתו – כל מה שחשב שידע והכיר ובסופו של דבר התנפץ – וזה הולך להיות, לדבריו, כרוך במאמצים עילאיים.

בעונתה הראשונה "מר רובוט" מפגישה בין אליוט למנהיג כנופיית האקרים מחתרתית (כריסטיאן סלייטר) בשם F-Society (נחשו קיצור של מה זה), ששואפת למוטט את קונצרן העל הידוע בכינויו Evil Corp ולמחוק את כל החובות של בני האדם בעולם. "יש אלמנט של הפיכה בסדרה, יש תחושה של מרד", מאלק אומר. "כולם נלחמים עבור משהו ומנסים להשפיע על העולם שהם חיים בו".

נשמע מוכר? בעולם שבו פריצות המוניות הפכו כמעט לשגרה ומחאות ברחובות ניצתות ברשתות חברתיות, קל לדמיין מצב שבו מהפכה דומה אכן מתרחשת במציאות. על הסדרה עצמה שורה רוח מחתרתית, ומאלק מעיד על עצמו שהוא היום אנרכיסט הרבה יותר משהיה בעבר: "כמו כל צופה, אני מרגיש שזה שינה את הפרספקטיבה שלי על החברה שבה אני חי ואת המעשים שאני רוצה לעשות בעצמי".

בדומה לכוכבים גדולים שבהדרגה מפנים תשומת לב למטרות הומניות (בראנג'לינה) או סביבתיות (ליאונרדו דיקפריו) או פוליטיות (ראסל ברנד), מאלק מרגיש שהעבודה על הסדרה הפכה אותו ליותר מודע חברתית. "הסיפור גם נוגע מאוד בחובות שכולנו צוברים ברחבי העולם", הוא אומר. "הרעיון של מעמדות שעוסקים בו במשך שנים, כאן בסדרה היה כל כך נחרץ".

למאלק בן ה־35 לקח כמה שנים טובות לפרוץ. אחרי עשור של תפקידי אורח והבלחות בסרטים, הוא קיבל את התפקיד הראשי ב"מר רובוט" אף שלדברי היוצר שלה, סאם איסמעיל, הוא רעד והיה על סף התמוטטות עצבים באודישן. בכל זאת משהו עבד. "כשקראתי את זה לראשונה חשבתי 'מישהו הולך להפוך את זה לסדרת טלוויזיה? אין מצב, זה רק יהיה פיילוט'".

כמו מאלק, גם איסמעיל הוא בן להורים מהגרים ממצרים, והאביב הערבי היה עבורו השראה מרכזית לתסריט. "אני בטח לא אמור לומר את זה, אבל בעונה השנייה יש רגעים שמאוד משקפים את הרוח מאחורי ההפיכה של האביב הערבי", מאלק אומר ומיד מסתובב להסתכל על גדוד אנשי יחסי הציבור שמאחוריו לוודא שהוא לא חושף יותר מדי. "זה גם הפיץ מסר ששימש השראה להרבה אנשים, לראות שני בחורים מצרים עושים את הסדרה הזאת. אנחנו מקבלים הרבה אהבה".

עם כל האופטימיות, מאלק מודה ש"מר רובוט" העלתה אצלו את רף החרדות. "בהחלט הפכתי להיות פרנואיד", הוא אומר, ולא בצחוק. "אני משנה את הססמה שלי הרבה, נהייתי טוב בלנחש ססמאות של אנשים אחרים. אני מבין שככל שאני ממעיט במידע שאני מוציא לאינטרנט אני בסיכון נמוך יותר להיות תחת התקפה. ואני משוכנע שיש מישהו בעולם שחושב 'הבחור הזה תופס מעצמו האקר גדול, בוא נראה לו מי הבוס'. אז כן, זה דבר מאוד מפחיד בשבילי ועד כמה שיש לי עניין להגיע למעריצים, אני מוצא דרכים אחרות לעשות את זה".

מתוך "מיסטר רובוט"
מתוך "מיסטר רובוט"

חברי ההאקר אליוט

הדמות של אליוט היא אתגר רציני, במיוחד לאור הגילויים המפתיעים של סוף העונה הראשונה. בשיחת הטלפון שמאלק קיבל מאיסמעיל בהכנות לעונה השנייה, היוצר שאל אותו אם הוא מרגיש מוכן לבאות. "להבין שיש (לדמות – ש"פ) איזושהי הפרעה, ושהמצב כל כך קשה ועמוק, יכול להניע מישהו לעשות דברים מאוד מסוכנים", מאלק מסביר איך הוא מנסה להתחבר לדמות המורכבת שהוא מגלם. "זה לא אורח חיים קל וללכת למקומות האלה היה מאוד אפל. אנחנו עובדים הרבה עם פסיכולוגית על הסט ואני מנסה לדבר איתה על זה יותר ולגלות יותר דברים ממנה, וכתוצאה מזה התחלתי להיפגש יותר עם הפסיכולוג שלי", הוא צוחק. לצד מאלק וסלייטר, כוכבת נוספת של הסדרה היא ניו יורק עצמה, שבה מתרחשת העלילה. "ניו יורק, סביר להניח, היא הנכס הכי גדול שיש לנו", הוא אומר. "בהתחשב בכמה הדמויות האלה מרגישות מנוכרות ומבודדות, לשים אותן בסמוך לקו הרקיע של העיר כל יום ממש מגמד אותך וגורם לך להבין כמה אתה קטן בעולם הזה".

מגדל החירות, שנבנה על חורבות מגדלי התאומים, מופיע לעתים קרובות ברקע – בניין איקוני שמסמל בעצמו את הסתירה בין רוח החופש לבין עולם המסחר הדורסני. "אני חושב שזה גורם למאבק הזה להרגיש בלתי אפשרי", מסכם מאלק, "אבל איכשהו כל הדמויות האלה מסוגלות לשאוף נגד כל הסיכויים ולשמור על רוח המרד הזו שרבים מאיתנו בעולם כמהים לה".

"מר רובוט", החל משלישי (19.7) בסלקום טי.וי, HOT Plus ב־22:00 ו־HOT VOD