משחקי הכס עונה 6 פרק 1: כמה זמן יחלוף עד שג'ון סנואו יקום לתחייה?

מה קרה לכלבי הציד של ראמזי, כמה זמן יחלוף עד שג'ון סנואו יקום באורח פלא לתחייה והאם להפקה אזל התקציב לניצבים? המדור השבועי של דורון פישלר שוב כאן כדי לעשות סדר בבלגן של "משחקי הכס" פרק אחר פרק, מוות כואב אחר מוות כואב עוד יותר. הישמרו מספוילרים!

"משחקי הכס" - עונה 6, פרק 1 (צילום: באדיבות yes)
"משחקי הכס" - עונה 6, פרק 1 (צילום: באדיבות yes)
25 באפריל 2016

מה, כבר עברה שנה? אוקיי. ברוכים הבאים לעונה השישית של "משחקי הכס", הידועה גם כהתעללות אכזרית בכולם, בעיקר באלה שקראו את הספרים. הבני זונות המתנשאים האלה, מסתובבים בינינו שנים עם פרצוף של "החתונה האדומה לא הפתיעה אותי בכלל", ואחר כך "אבל, במציאות זאת בכלל לא היתה סאנסה אלא דמות אחרת שאני שמעתי עליה כי קראתי את הספר ואתם לא". אוקיי, כל השיט הזה נגמר כאן באופן סופי. אנחנו עכשיו בארץ לא נודעת ושום ספרים לא יעזרו לכם לדעת מה יקרה, ואם אתם חושבים שאתם יודעים משהו – כמו למשל, איזו דמות לא יכולה למות כי הרי בספרים היא עדיין בחיים ועושה דברים חשובים – גם זה לא יעזור לכם. ידענו מראש שאנחנו עומדים להגיע למצב הזה, ובכל זאת זה היה מסחרר: שום דבר בפרק הזה לא היה לקוח מהספרים. הכל או עוד לא קרה, או לא יקרה. אנחנו בעולם אחר. פאק יו, קוראי הספרים.

פאק יו גם לאלה שחשבו בסוף העונה הקודמת שהם יודעים בדיוק מה יקרה (אני, למשל). אז בפרק הקודם ג'ון סנואו "מת" עלק. טוב, בסדר, אני בטוח שהוא "מת". HBO הקפידה לספר לכולם שהוא "מת", וקיט הארינגטון הודה שהוא אמנם חזר לצילומי הסדרה, אבל טען שהוא חזר רק לתפקיד הגופה של ג'ון סנואו, כי הוא הרי "מת". תיאור העלילה הרשמי של הפרק נפתח בשורה "ג'ון סנואו מת". בינתיים, בפרק האחרון של העונה הקודמת, מליסנדרה המכשפה האדומה – כהנת של אל שידוע ביכולתו, בין השאר, להחזיר מתים לחיים – הגיעה לטירת שחור, בתזמון מושלם. וואו, מעניין מה יקרה. אז כן, טכנית ג'ון "מת", והוא בטח יישאר ככה לפחות עשר דקות אחרי תחילת העונה החדשה. אנחנו הולכים לעשות את עצמנו מופתעים כשהיא תגיע ותחזיר אותו לחיים? יאללה.

רק שהסדרה לקחה את העובדה שאחד הגיבורים הראשיים בה מת באופן רציני במידה מפתיעה. ג'ון אכן נשאר מת לאורך כל הפרק הזה, וגם אופציית המכשפה האדומה נראית, קצת, אה, מקומטת, כרגע. אני עדיין מאמין באמונה שלמה בתחייתו של ג'ון, שישוב מהמתים ויגאל אותנו מההלכים הלבנים וכמו כן ינעץ חרב עמוק בישבנו של אולי החרייאת הקטן במהרה בימינו אמן, אבל האמונה הזאת טיפה פחות יוקדת. כמו זאת של המכשפה.

(צילום: באדיבות yes)
(צילום: באדיבות yes)

דורן: זה לא שאנשים מתים ב"משחקי הכס" הוא קונספט חדשני במיוחד, אבל זה באמת היה קטל מוקדם‏, בלתי צפוי ולמען האמת, די תמוה. דוראן, שומר הראש אריו הוטא (כן, יש לו שם! ובספר הוא אפילו דמות משמעותית!) וטריסטיין לא שרדו אפילו סצינה אחת בעונה החדשה. וכך נשמרה הסימטריה: מנהיגים שוחרי שלום, שמנסים לשם שינוי לדאוג לרווחת העם ולהימנע ממלחמות מיותרות, נרצחו בדם קר בשל הפשע הזה – בקצה הצפוני של שבע הממלכות כמו גם בקצה הדרומי. אבל זאת הבעיה של אנשי דורן; הבעיה שלנו כצופים היא העובדה שדוראן מראטל היה נקודת האור היחידה, הדמות המגניבה, הכתובה ומשוחקת היטב היחידה בכל הסמאטוחה של דורן. עכשיו אנחנו תקועים עם אוברינה, אובררה ואברמוביץ', או מה שלא יהיו השמות של נחשיות החול האלה. פאק יו, קוראי הספרים וחובבי דמויות כתובות היטב בכלל.

(כמו כן: כשאתה נמצא בחדר עם שתי נשים שמצהירות על כוונה להרוג אותך, אל תפנה לאף אחת מהן את הגב. די בסיסי, לא? מי לימד אותך להילחם?).

ליד וינטרפל: תיאון וסאנסה נסים בשלג, ולו יש תכנית: הוא יקריב את עצמו ויעבור מי יודע איזה ‏התעללויות יצירתיות חדשות מידי ראמזי, והיא – תלך צפונה אל החומה. התכנית הזאת מצליחה ‏להיות מטומטמת יותר אפילו מ"תדליקי נר על החלון": את המרחק שבראן וחבורתו עברו, בעזרת זוג מומחים לציד ולהישרדות בטבע, במשך משהו כמו שתי עונות, אמורה לעשות עכשיו סאנסה, חסרת הידע, לבדה, ‏בשמלה ספוגה במי קרח שאמורה להקפיא אותה למוות בתוך שעות לכל היותר. זה בטוח יעבוד. למרבה המזל, ‏אנחנו ניצלים מכמה פרקים של סאנסה גוססת, במה שבסדרה הזאת לא קורה כמעט אף פעם: פעולת הצלה-אבירית-ברגע-האחרון, ‏לגמרי לפי הספר. תרועת חצוצרות נשמעת, והנה מי אלה פורצים קדימה אם לא בריאן ופוד החמושים ‏כמובן בחרב הקסומה, המופלאה והמדהימה אורטל! (שנה שלמה לא כתבתי את השטות הזאת, תנו ‏להנות). על בריאן עובר יום טוב: לא רק שהיא הצליחה במשימתה לנקום את נקמתו של רנלי ‏ולחסל את סטאניס, היא גם מגשימה סוף סוף את ההבטחה הותיקה שלה להפוך לשומרת הראש של ‏סאנסה. ‏

(צילום: באדיבות yes)
(צילום: באדיבות yes)

דבר אחד שהעיב על הסצינה הזאת: מה לכל הרוחות קרה לכלבים? כלבי הציד של ראמזי, אותם ‏כלבים שהוא מאכיל בבשר של אהובות לשעבר, אותם כלבים שקיומם הספיק כדי להניס את יארה ‏גרייג'וי פעם – הכלבים האלה תקפו את תיאון וסאנסה, אבל בשניה שבריאן הגיעה, הכלבים, ככל ‏שראינו, התפוגגו לאבק. לא ראינו אותם תוקפים ולא ראינו אותם מתים. הם סתם לא היו שם יותר. ‏כלבי הרפאים.‏ פאק יו, קונטיניואיטי.

במירין: טיריון וואריז מתהלכים לפה ולשם בעיר השוממת למדי (איפה כל עשרות הניצבים שממלאים אותה בדרך כלל?) ועושים סיכום של הפרקים הקודמים ללא התפתחות עלילתית, עד שהם מגלים שצי הספינות עולה באש. "אנחנו לא הולכים לשוט לווסטרוז בקרוב" אומר טיריון. יכולת פשוט להגיד "ובכן, גם העונה הזאת לא יהיה קשר בין העלילות שלנו לאלה של ווסטרוז". פאק יו, צופים שציפו לאיחוד-עלילות עוד בחיינו. לעזאזל!

(צילום: באדיבות yes)
(צילום: באדיבות yes)

מעלה מלך: על סרסיי עברו לאחרונה כמה ימים שהיא לא לגמרי תשמח להיזכר בהם (זוכרים – צינוק, ‏וידוי, השפלה, ‏shame shame‏), ומצב הרוח לא משתפר בהרבה כשהיא יורדת לנמל השומם באופן ‏מפתיע (לא, ברצינות, איפה כל הניצבים?) כדי לקבל את פני אחיה השב מדורן, ‏ומגלה שהבת שלה, מירסלה, מתה. אוקיי, מידת הסבל שעוברת סרסיי לאחרונה היא כזאת שלא הייתי ‏מאחל אפילו לאנשים הנאלחים בעולם, אבל צריך לזכור שסרסיי היא בהחלט אחת מהאנשים האלה. ‏השיחה עם ג'יימי – איכשהו כשקרוב משפחה שלהם מת זה תמיד נגמר בשיחה עם ג'יימי – מסתכמת ‏בעוד פאק-יו. פאק יו לכ-ו-ל-ם, "‏Fuck everyone who isn't us‏". קבלו את מימרת בית לאניסטר החדשה. צריך לתפור את זה ‏על כל הדגלים שלהם.‏

בערבות הדותראקיות: אה, אז לכאן הלכו כל הניצבים.

בבראבוס: אריה העיוורת מקבצת נדבות ומותקפת על ידי בחורה עם מקל. הקטע הזה של הכאת קבצנים עוורים בעזרת מקל הוא כנראה עניין יומיומי בבראבוס, כי התקיפה לא מושכת תשומת לב מיוחדת. אף אחד בסביבה לא מתקרב, מגיב או אומר משהו. ממהות האימונים מתברר שאריה אמנם התעוורה, אבל האימונים שלה לא הסתיימו. היא פשוט אמורה להפוך לדרדוויל.

(צילום: באדיבות yes)
(צילום: באדיבות yes)

ובחזרה בחומה, הגענו לסוף הפרק, ודאבוס הכלי אמר משהו על זה שמליסנדרה יודעת לעשות דברים. "אתם לא ראיתם אותה עושים את מה שאני ראיתי". או כן, אנחנו זוכרים מה היא יודעת לעשות. תינוקות עשן וכאלה. ואז אנחנו רואים את מליסנדרה, והיא, איך לא, מתפשטת. להלן מהלך המחשבה של חלק גדול מהצופים: "או, סוף סוף, הא, משחקי הכס התחילה, הנה קצת ציצי-ווואה!  מה זה! למה! למה! מה עשיתי! למה!". פאק יו, אנשים שרואים את הסדרה בשביל הציצים.

הסיום הזה לא היה רק מפתיע, מזעזע, מבוצע נהדר ומעלה שאלות מעניינות (האם זה אומר שמליסנדרה הולכת למות? ומה זה אומר בקשר לעתיד הקריירה של ג'ון כפגר?) – הוא אפילו הצדיק בדיעבד איזה שתיים-שלוש סצינות עירום לא רלוונטי מהעונות הקודמות, שהכינו את הקרקע לפאנץ' הזה. למי שסופר, זה משאיר רק 412 סצינות עירום ללא הצדקה. עבודה יפה, משחקי הכס, עבודה יפה.

נעדרים: לא ראינו את בראן, ריקון, או את המתרחש באיי הברזל. ולא שמשהו מזה חדש, אחרי הכל כבר יותר מעונה שלמה אנחנו לא רואים אף אחד מהם ואנחנו די בסדר עם זה, אבל הבטיחו לנו שכולם דווקא ישתתפו בעונה הזאת. עדיין מחכים.

דמויות מתות: דוראן מארטל, טריסטיין מארטל ואריו הוטא, או במילים אחרות, כל החלק הטוב של דורן.

הסצינה: מליסנדרה האמיתית. WTF  כמו שצריך.