"משחקי הכס": סיכום פרק 3, עונה 5

ליטלפינגר חושף את התוכנית שלו בפני סאנסה, ג'ון שלג מוכיח יכולות מנהיגות ואריה עושה עבודות רס"ר. הסיכום השבועי של פרקי "משחקי הכס"

מתוך "משחקי הכס"
מתוך "משחקי הכס"
27 באפריל 2015

הדירוג הרשמי של משחקי הכס בתום משחקי הפרק השלישי, עונה 5, של הליגה.

במקום הראשון, בורחת לליגה, פותחת פער אחרי שהביסה את סרסיי 5:0 במשחק חוץ: מארג'רי. בזמן שהסטארקים והלאניסטרים עסקו בחיסולים הדדיים עם צבאות וחרבות, מארג'רי הגיעה למעלה מלך חמושה בחיוך ובסבתא בלבד, וניווטה את דרכה בלי להתלכלך ובלי להרגיז, אבל עם הרבה עורמה ונכונות למעשים שעל גבול הפדופיליה. ונכון לעכשיו, היא מנצחת. מארג'רי היא עכשיו המלכה בפועל, אשתו של "מלך" תינוק שאותו היא מסובבת על האצבע הקטנה, כשהיריבה העיקרית שלה היא מלכה-אם ‏שעומדת להישלח לבית האבות של צוק קאסטרלי כדי שלא תסתובב לה בין הרגליים. לא סטארק ולא לאניסטר ולא באראתיאון, מי שאוחזת בכס הברזל כיום היא בת טיירל, ובניגוד מוחלט לכל שליט אפשרי אחר כמעט, העם מת על זה.

[tmwdfpad]מותר למארג'רי להתענג על הניצחון, אבל כדאי שלא תשקע בהיבריס. השיחה שלה עם סרסיי היתה סיבוב ניצחון, שבו כל משפט שאמרה היה חץ-רעל עטוף בעטיפה מתוקה. אילו זה היה ראפ-באטל, כל שורה של מארג'רי בשיחה הזאת היתה מלווה בזעקות "אווווו!" מצד הקהל.

מארג'רי הובילה כבר מהמילה הראשונה. בסוף העונה הקודמת, סרסיי אמרה לה "אם תקראי לי עוד פעם 'אחות', אני אחנוק אותך בשנתך". ובכן, כשסרסיי מגיעה, המילה הראשונה שאומרת לה מארג'רי היא "אמא!". ממכת מחץ כזאת קשה לחזור, אבל מארג'רי לא ריחמה והמשיכה להכות עם כל משפט:

"אני כל כך מותשת!" (תרגום: שכבתי עם הבן שלך).
‏"הייתי מציעה לך יין, אבל קצת מוקדם מדי בבוקר בשבילנו" (את זקנה)‏.
"הוא חצי אריה וחצי אייל!" (שכבתי עם הבן שלך).
"בקרוב תהיי מלכה סבתא!" (כבר הזכרתי ששכבתי עם הבן שלך? חוץ מזה, את זקנה).

"תזכירי לי, עכשיו קוראים לך 'המלכה האם' או 'החטיארית הלא רלוונטית עם הרגל אחת בקבר'?" (אוקיי מארג'רי, את קצת מגזימה, אולי כדאי שתנמיכי קצת את מינון שביעות הרצון העצמית כי בכל זאת, סרסיי היא לא כזאת שכדאי להסתבך איתה. והעובדה שהיא עברה את כל הדיאלוג הזה כשהיא רק סופגת – בלי לנסות להחזיר מכה – מעוררת חשד שהיא מתכננת נקמה גרועה הרבה יותר).

כבר הזכרתי ששכבתי עם הבן שלך? מתוך "משחקי הכס"
כבר הזכרתי ששכבתי עם הבן שלך? מתוך "משחקי הכס"

במקום השני, באיליש, שעוד שלב מתכניתו הגדולה התגלה. גם לו יש בובה: סאנסה, והוא עומד להשיא אותה לרמזי בולטון, וכך לשלוט דרכה בצפון כולו. באיליש, הצדיק הזה, חילץ את סאנסה מהגורל האכזר של נישואין לג'ופרי, הפסיכופט הרצחני השני הכי גרוע בווסטרוז שרצח את אבא שלה, רק כדי לגרום לה להתחתן עם ראמזי בולטון, הפסיכופט הרצחני השני הכי גרוע בווסטרוז, ובנו של האיש שהרג את אמא שלה. בין כל הבעלים שלה, אין ספק שהיא היתה צריכה להישאר עם טיריון.

עכשיו כשהיא יעני עצמאית ומשחקת את המשחק בעצמה, שום דבר בעולם לא אמור לשכנע אותה להתחתן בכלל, ולהתחתן עם בן משפחת בולטון בפרט. נכון, באיליש אמנם פלט איזו מילה או שתיים על "נקמה". כלומר, הוא מתכוון שהחתונה עם הבולטונים תהיה שלב בדרך לחיסולם הראוי? אוקיי, נשמע מעניין, ספר לי עוד. אתה הרי לא מצפה שסאנסה תסכים סתם ככה להתחתן עם הרוצח של משפחתה –

אה, היא מסכימה. וואו, סאנסה, איזו עצמאית וחזקה את.

במקום השלישי, ובמגמת עליה: ג'ון שלג. הוא אמנם נבחר להיות המפקד העליון של משמר הלילה, אבל אם היכולת שלו בהנהגה היתה דומה ליכולת שלו בתחום הריגול, השלטון שלו היה קצר. במפתיע, מתברר שתפקיד ההנהגה דווקא יושב על ג'ון מצוין. ג'ון הרמטכ"ל נראה הרבה יותר טוב מג'ון הסייר, ג'ון הצעיר או ג'ון הסוכן. והוא אפילו מבצע את תפקידו היטב: כמנהיג צעיר, שנבחר ברוב דחוק, המשימה שלו לא פשוטה – הוא צריך להוכיח סמכות אבל גם לשמור על יחסים טובים עם נתיניו, ואת המשימה הזאת הוא מבצע בפרק ללא רבב. ואם לצורך העניין היה צריך להוריד את הראש של יאנוס סלינט – לא הפסדנו כלום. סחתיין, ג'ון. אולי בכל זאת אתה יודע קצת יותר מכלום.

במקום לא ברור: אריה. אריה נמצאת ב"בית השחור והלבן", אם כי היה מדויק יותר לו היה נקרא "בית השחור והאפור כהה", ובו אריה עוסקת במה שמתלמדים עסקו בו משחר הימים: וואקס און – וואקס אוף. זה חוק אוניברסלי, לא רק אצלנו אלא גם בעולם של ווסטרוז: כדי להיות מומחה באד-אס למשהו, צריך קודם לעבור הרבה עבודות רס"ר. במקרה הזה, טיאטוא הרצפה. בטח בסוף יתברר שתנועת הטיאטוא היא בעצם הכנה לתנועת נעיצת הסכין בגב הקורבן… או משהו… לא? טוב, אולי הרצפה פשוט היתה ממש מלוכלכת.

בית השחור, מתברר הוא משהו שקשור למוות. זה כמו מין כנסיה, שאנשים באים אליה כדי למות. ומכיוון שאנחנו מכירים את קורותיו של ז'אקן האגאר האחר – או אולי זה אותו אחד, לא ידוע – נראה שכמרי/כהני/ווטאבר בית השחור לא תמיד מחכים שהלקוחות יבואו אליהם, אלא גם עושים ביקורי בית. כדי להפוך לכהן/סוכן/נוסע/רוצח, על אריה להפוך ל"אף אחד", וזה אומר, להיפטר מכל רכושה של אריה סטארק. הסצינה שבה היא כמעט זורקת את החרב "מחט" למים היתה מותחת כאילו שדמות ראשית בסדרה עמדה למות. לא מחט! תהרגו את סאנסה, את ג'ון, אבל לא את מחט!

במקום נמוך מאוד: טיריון. הגמד לבית לאניסטר נמצא בגלות, במצב קשה, אוקיי – אבל היתרון הגדול של טיריון היה תמיד שהוא חכם, אולי חכם יותר מכל דמות אחרת בסדרה. עד היום. היום הוא החליט פתאום להתנהג כמו טמבל. נכון, לא נעים בקופסה. משעמם. ובכל זאת: גמד שמסתובב עם טיפוס קרח שנראה כמו בודהא, בידיעה ברורה שיש אנשים שמסתובבים בעולם וצדים גמדים – מה הוא חשב שיקרה?! טיריון יצא בזול, כיוון שבמקום להיתפס על ידי צייד-גמדים אקראי הוא נתפס על ידי ג'ורה מורמנט. כשסר ג'ורה אומר "אני לוקח אותך אל המלכה" זה אמור להיות מותח – לאיזו מלכה הוא מתכוון? אבל בתכלס, אנחנו מכירים את ג'ורה, יש רק מלכה אחת שמעניינת אותו, והיא לא גרה במעלה מלך. והוא יעשה הכל כדי שהיא תקבל אותו בחזרה, כולל להביא לה את טיריון בתור מתנה. אז טיריון כנראה עדיין בדרך לפגוש את דאינריז, רק בצורה הרבה פחות נוחה. הוא בטח היה מעדיף כבר להישאר בארגז.

בודהא והגמד. מתוך "משחקי הכס"
בודהא והגמד. מתוך "משחקי הכס"

במקום האחרון בליגה האחרונה: תיאון, או האיש שפעם נקרא תיאון. זאת היתה הפעם הראשונה ‏בעונה הזאת שבה ראינו את הבולטונים, השולטים כרגע בוינטרפל, ואת תיאון המחמד שלהם – אבל ‏הוא עוד לא אמר אף מילה או עשה משהו. ‏

נעדרים: דאינריז וממלכתה הבעייתית, וגם ג'יימי וברון ומסעם לדורן.

עירום לא רלוונטי: אם יש משהו שהסדרה מצטיינת בו זה סקירה של בתי הזונות בכל נקודה ונקודה על פני העולם הבידיוני הזה. הפעם גילינו שגם במעלה מלך וגם בוולאנטיס – מרחק של אלפי מילין משם – האופנה השלטת בבתי הזונות היא שמלה חושפת-תחת.

דמויות מתות: יאנוש סלינט.

הסצינה: השחיטה המילולית המחויכת של מארג'רי את סרסיי.

לכתבות נוספות בנושא "משחקי הכס"