"משחקי הכס": סיכום פרק 6, עונה 5

ג'יימי וברון מוציאים להיט ווסרוזי נוסף, אריה לוקחת חיים ולוראס מצהיר שהוא סטרייט מאוד. דורון פישלר עם הסיכום השבועי של פרקי "משחקי הכס"

מתוך פרק 6 בעונה 5 של "משחקי הכס"
מתוך פרק 6 בעונה 5 של "משחקי הכס"

שלום לכם דייויד בניאוף וד. ב. וייז, יוצרי "משחקי הכס". מה שלומכם, מפגרים? זה בסדר אם אקרא לכם מפגרים? אה, לא? לא אכפת לי, מפגרים. למה אתם חייבים להרוס הכל?! אתם עושים סדרת טלויזיה מהטובות שנוצרו, עושים כל כך הרבה דברים טוב, למה אתם חייבים, כל עונה מחדש, לגרום לי להיגעל מעצמי על כך שאני צופה בדבר הזה ולרצות לשטוף את העיניים עם ליסטרין? מה אתם חושבים, לעזאזל? מטומטמים.

איך יודעים שזה היה פרק בעייתי? היתה בו סצינה שעסקה בהמתת חסד, וזה הנושא הפחות קונטרברסלי בו. כחלק מהחניכות שלה בבית השחור והלבן, אריה צריכה ללמוד לשקר (או להגיד תמיד את האמת? השיעורים לא לגמרי ברורים) ולהרוג. היא מיישמת את השיעורים כשהיא מסייעת לילדה קטנה למות. המסכנה סובלת, ואביה אומר שהוא "רק רוצה שזה ייגמר". וזה בהחלט מובן, אבל יש רק עניין אחד שאריה משום מה דילגה עליו: לשאול את הילדה לדעתה. עם כל הכבוד לאבא, גם לילדה היתה צריכה להיות איזו מילה בעניין. אריה השקתה אותה במים בטענה שהם "מרפאים", דבר שככל הנראה לא היה עובר ועדות מחמירות של אמת בפרסום.

כפרס על נכונותה לקחת חיים, היא נלקחת אל המרתף, שמתברר כמחסן עצום של ראשים. המבחר מרשים ומעורר שאלות לוגיסטיות. ברור, כל אחד יכול לבוא ולקחת כל ראש מהמדפים הנמוכים, אבל מה עם המדפים העליונים? לא נראה בכל האזור שום סולם. האם לבית השחור והלבן יש מלגזה? האם אפשר למדוד פנים ולשאול "יש לכם את זה בשחור"?

בדורן, אנחנו מגלים שעדיף שהסדרה לא היתה נוסעת לדורן. קו העלילה הזה, של ג'יימי וברון נגד נחשיות החול, הוא פשוט מביך. הבגדים יפים, הלוקיישן מוצלח, ג'יימי וברון משעשעים כשלעצמם (ואנחנו שמחים לבשר על תוספת של שיר נוסף – "אשתו של הדורני" – למצעד הפזמונים של ווסטרוז, שעד היום כלל שני שירים בדיוק – "גשמי קאסטמיר" ו"הדב והעלמה הנאווה"). אבל העלילה, אבוי, נראית כאילו היא לקוחה מסרט אקשן סוג ט'. ג'יימי וברון, אנשי המסתורין הבינלאומיים, מחליטים לצעוד אל תוך הגנים בצהרי יום, חשופים לעיני כל, לקחת את הנסיכה וללכת – וכמובן, מתברר שהגיעו לשם בצירוף מקרים מופלא בדיוק 18 שניות לפני הנחשיות, שהתכנית שלהן היתה – למרבה הטמטום –  בדיוק אותו הדבר. ולא רק מבחינת העלילה הסצינה הזאת היתה מביכה: הקרב בין ג'יימי וברון והנחשיות היה אולי הגרוע ביותר בתולדות הסדרה, שכבר הציגה קרבות בכוריאוגרפיה נהדרת ומרהיבה. ברצינות, משחקי הכס? ברצינות? אם לא בא לכם להשקיע בעלילת משנה חדשה, הייתם יכולים פשוט לא לצלם אותה. זה לא שלא חתכתם כבר מאות עמודים מהספרים ממילא.

מתוך פרק 6 בעונה 5 של "משחקי הכס"
מתוך פרק 6 בעונה 5 של "משחקי הכס"

הקרב היה גם חסר משמעות בסופו של דבר, כי חייליו של הנסיך דוראן הגיעו ועצרו את כולם, גם את הילדות וגם את המבוגרים. נקודה משמעותית בכל זאת: ברון נשרט. שריטה, זה הכל, אבל צריך לזכור שהדורנים מפורסמים בחיבתם לכלי נשק מורעלים. השריטה הזאת עלולה לעלות לנו בעוד דמות משמעותית ואהובה.

ובכל זאת, היו גם דברים טובים בפרק הזה. גבירותי ורבותי, היא חוזרת: אחרי יותר מדי זמן מחוץ לחיינו, היא שבה! אולנה! תשואות! אולנה טיירל שמעה שהסדרה בצרות, והחליטה לחזור ממשכנה ברמת גן (או בווסטרוזית, Highgarden) אל מעלה מלך כדי להפיח בה רוח חיים, ואו, כמה שזה עובד. מעלה מלך היתה כל כך ריקה משנינויות בלעדיה. היא משתמשת בביטוי "נושכי כריות" ומעירה על כך שכשסרסיי עסוקה ב"כתיבה" היא לא כותבת שום דבר. לעולם אל תעזבי.

אולנה הגיעה כדי לנסות לפתור את המצב העדין שנוצר עם מעצרו של לוראס באשמת מעשי סדום. מתברר שזה רק עניין פורמלי, כל מה שצריך הוא מעין "בירור" כנסייתי. לוראס טוען להיותו סטרייט יותר מסרגל ואוהד בית"ר, מארג'רי מעידה שהיא מעולם לא ראתה אותו נושך אפילו כרית קטנה. אבל אז מגיע שותפו למיטה של לוראס מאחד הפרקים הקודמים ועוצר את המשפט בזעקת "עצור! אתה הומו!". טוויסט: לא רק לוראס נעצר, אלא גם מארג'רי, שאמרה דבר שקר בפני האלים. שקרים? במעלה מלך?! מי היה מאמין. בינתיים, בעלה של מארג'רי, הלוחם הנועז טומן, מגיב בעוז ובעוצמה בכך שהוא יושב המום עם פרצוף שנראה כאילו הוא צריך חיבוק.

אהה, אז זאת היתה התכנית של סרסיי עם כל עניין הדרורים והצבא הקדוש. היא לא התכוונה סתם להכאיב למארג'רי, אלא לסלק אותה מהדרך. אוקיי, מתוחכם, אני מוכן לתת לסרסיי כמה נקודות, והיא בהחלט הרוויחה את הלא-ממש-חיוך הגאוני שלה בסיום הסצינה. ובכל זאת, בתכנית הזאת יש כמה נקודות תורפה, לא? כלומר, אם היא עומדת להפוך את עצמה למגינת הצניעות וטוהר המידות במעלה מלך, יש לזכור שגם לגבי המלכה האם עצמה קיימים דיווחים, מוכחשים רשמית אבל נפוצים ואמינים למדי, על דפוסי התנהגות בחדר המיטות, בואו נאמר, שאינם בדרך כלל, בחברה מקובלת, נמנים על ה… אוי, פאק איט! היא מזדיינת עם אחיה. ועם לאנסל, שהוא אחד מבחירי ה"דרורים" כרגע. ועשוי בהחלט להתוודות על חטאיו בכל רגע. היא באמת מצפה שמר אפיפיור לא יעלה על זה? רגע אחרי שהבהירה שהכח שניתן לו תופס אפילו לגבי מלכים ומלכות? כבר נאמר: סרסיי חכמה, אבל היא ממש לא חכמה כפי שהיא חושבת שהיא.

ועוד בתחום התכניות היותר-מתוחכמות-ממה-שנראה-לנו: למרבה ההפתעה מתברר שכוונותיו של פיטר באיליש הצדיק לא היו טהורות כשהשאיר את סאנסה לבדה בוינטרפל. איזו הפתעה. אז התכנית שלו היא לתת לסטאניס והבולטונים להילחם, ואז לכבוש את וינטרפל מידיהם, להתחתן עם סאנסה ולהיות מושל הצפון. באיליש בגד כך גם בסאנסה, גם בבולטון, וגם בסרסיי – הוא הרי לא סיפר לה איך סאנסה הגיעה לוינטרפל. בקיצור, באיליש עובד קשה כדי לזכות בתואר הממזר רב-הפרצופי ביותר בווסטרוז.

אז מה קרה בפרק הזה? טיריון וג'ורה נישבו. ג'יימי וברון? נלכדו. נחשיות החול? בכלא. מארג'רי ‏ולוראס? כלואים. סאנסה? לא רוצה לדבר על זה אפילו.

כן, אז בקשר לסאנסה. אני יודע בדיוק מה יוצרי הסדרה יגידו. הם יגידו שמין זה חלק מחיי הנישואין בווסטרוז, ולא בהכרח בהסכמה. הם יזכירו שבאופן אובייקטיבי, יחסית לכמה דברים אחרים שכבר קרו בסדרה זה היה עדין להפליא. הם גם יתגאו בעצמם על האיפוק הבלתי מצוי שהפגינו בכך שלא הפשיטו את סאנסה, בניגוד בולט ל… כל סצינה שלישית בסדרה עד היום. כמין הגנה עצמית, הסדרה גם טרחה והזכירה לנו שעד כה סאנסה טופלה בעדינות בלתי מצויה: היא היתה אמורה להינשא ‏לג'ופרי, אבל ניצלה מזה; היא חותנה נגד רצונה עם טיריון, אבל נשארה בתולה. ‏נראה כאילו היא נהנתה מאותה הגנה בלתי נראית שקיימת בדרך כלל בסרטים וספרים אחרים סביב ה"טובים", ולא מאפשרת לשום דבר רע באמת לקרות להם, בעוד ב"משחקי הכס" – היא לא אמורה להתקיים.

מתוך פרק 6 בעונה 5 של "משחקי הכס"
מתוך פרק 6 בעונה 5 של "משחקי הכס"

וזה לא ממש מעניין אותי. כי בשורה התחתונה, הסדרה הציגה אונס בשביל הזעזוע נטו. שוב. גם בלי עודף איברים חשופים – בלי לראות הרבה בכלל – זאת היתה אולי הסצינה המחרידה בסדרה, והיא הוגשה בסיום הפרק, בתור הממתק, הפואנטה, הנושא לשיחה. ואילו זאת היתה הפעם הראשונה – מילא, אבל זה קורה אחרי הסצינה בעונה שעברה שבה סרסיי נאנסה על ידי ג'יימי ורגע אחר כך כולם שכחו שזה קרה. נראה שוייס ובניאוף שמעו את הביקורות על הפרק ההוא, אמרו "איזה יופי, מדברים עלינו" ועשו את זה שוב, כי הם זונות של תשומת לב.

לדבר הזה לא היה שום ערך מלבד הזעזוע. הוא לא סיפר לנו שום דבר שלא ידענו קודם על הדמויות. מבחינה עלילתית, הבעיה היא בעצם הסצינה שקרתה לפני כמה פרקים, שבה סאנסה הסכימה – עד היום לא ברור למה – לחזור לויטרפל ולהתחתן עם ראמזי (מה שלא קרה בספרים, אגב). מה נפל עליה? היא יודעת מה המשמעות של נישואין בווסטרוז. לפי הדיבורים על "נקמה" אפשר היה לחשוב שהיא בעצם מתכוונת לשסף את גרונו של ראמזי בחדר הכלולות, או משהו. אבל – לא.

האינטרנט מלא היום באנשים שאומרים שהם מפסיקים לצפות בסדרה בעקבות הסצינה הזאת. כמובן, אנשים טענו שהם "מפסיקים לצפות בסדרה" אחרי מותו של נד סטארק, ואחרי החתונה האדומה, ואחרי אוברין, ושמענו שמענו. בינתיים הרייטינג שלה רק עולה ועולה. העובדה שאף דמות לא בטוחה בסדרה הזאת, ושדברים איומים יכולים לקרות ואכן קורים לאנשים טובים היא יתרון, לא חיסרון. אבל הסצינה הזאת גרמה גם לי לרצות להפסיק לצפות בסדרה. ‏זה לא טוויסט עלילתי מפתיע, זה לא משהו חשבו לבניית דמויות, זה סתם הצגת אונס כבידור. כי בשביל זה הרי אתם צופים בסדרה – דרקונים, אלימות, ציצים ואונס, לא? אז מספיק כבר. כמה פעמים אפשר להציג אונס כבידור ואחר כך לעשות פרצוף תמים? לכל הנוטשים את הסדרה, שאו ברכה, ואני לא מאשים אתכם.

נעדרים: דאינריז, החומה, וגם בריאן ופוד, למרות שהם שוהים בקרבת וינטרפל, לא הראו את פניהם כדי להציל את סאנסה.

עירום לא רלוונטי: אונס יש, אבל עירום? אין. וואו, כמה מתקדם ונאור. דגל הפמיניזם.

דמויות מתות: הנשמה של הצופים.

הסצינה: המשפט "הגמד יחיה עד שנמצא סוחר פינים" יחיה לנצח. או עד שנמצא סוחר פינים.

לכתבות נוספות בנושא "משחקי הכס"