משחקי הכס עונה 7 פרק 2: החור בעלילה שמציק מאז עונה 6

מפגשים בלתי אפשריים, איך לגרום לקהל להקיא, ועל מה הלך התקציב של הפרק הזה: "משחקי הכס", עונה 7 פרק 2 - הטור של דורון פישלר

24 ביולי 2017

השבוע ב"משחקי הכס": מפגשים בלתי אפשריים. הגשמת פנטזיות של מעריצים. דמויות שבמשך כל העונות עד היום התנהגו כאילו הן בכמה סדרות נפרדות, ומעולם לא נפגשו – מלבד בפאנפיקים – פתאום נפגשות ומפטפטות כאילו כלום, אפילו מציגות ספרות "סלאש" בלייב. יארה/אלאריה! סאם/ג'ורה! דאינריז בחדר אחד עם אולנה, אלריה, טיריון, וגם מליסנדרה שם! מיסאנדיי ותולע מממשים סוף סוף את אהבתם! ובשבוע הבא, מבטיחים לנו, דאינריז פוגשת את ג'ון! רחמנות על ליבנו הרוטט, לא בטוח שנעמוד בכל זה. אילו כל העסק הזה היה גם כתוב ברמה שמזכירה את העונות הראשונות, או כולל איזו שורה או שתיים ראויות לציטוט, אז בכלל היה טוב, אבל אי אפשר לקבל הכל.

כתבות נוספות:
עונה 7 פרק 1: אולי נתחיל כבר באמת?
בחנו את עצמכם: עד כמה אתם מכירים את "משחקי הכס"?
מתחם "משחקי הכס"

זה מתחיל כשדאינריז לומדת בפעם הראשונה – ממליסנדרה – על עצם קיומו של ג'ון סנואו. בואו נתעכב שניה על העובדה ש"משחקי הכס" היא סדרה שבה, במשך שש מתוך שמונה עונות, שניים מהגיבורים הראשיים לא רק שלא נפגשו, אלא לא שמעו זה על זו. מליסנדרה, שבעבר הבטיחה לסטאניס שהוא הנסיך שהובטח ואחר כך לג'ון, עכשיו רומזת את אותו הדבר לדאני – מכיוון שמתברר שהתרגום הנכון דקדוקית היה למעשה "הנסיך/ה שהובטח/ה" ומי אתםן שתגידו מי יכול/ה להיות נסיך/ה ומי לא? את המידע מקבל/ת גם ג'ון/ה, אחרי חידון קטן מצד דאבוס, שנראה כאילו מתייחס לג'ון כמו לילד בגן: "אש הורגת מהלכים לבנים. מה נושף אש?". ג'ון בתגובה מביא מבט בוהה שנראה כאילו הוא עומד לענות "אההה… לאמות? קרנפים? הליקופטרים! אפשר רמז?". ג'ון משאיר את הצפון בידי סאנסה (שהיא ממילא היורשת הראויה, אז למה זה לא קרה קודם), מאיים לחנוק את ליטלפינגר אם ייגע באחותו, ויורד דרומה. ראוי לציין שג'ון ודאינריז אמנם יודעים זה על זו עכשיו, אבל עדיין לא יודעים שהיא למעשה דודה שלו. אז כשהם ייפגשו, אם אפשר, בלי רומנטיקה מיותרת, כי כבר יש לנו מספיק גילוי עריות עם האריות של לאניסטר.

ליטלפינגר וג'ון סנואו (צילום באדיבות yes)
ליטלפינגר וג'ון סנואו (צילום באדיבות yes)

כמו כן: וייס ובניאוף, אנחנו יודעים שלהרוג דמויות אהובות זה בדיוק הקטע שלכם ומה שאתם עושים כל הזמן. מצידי תהרגו שוב את ג'ון, את דאינריז, אפילו תחסלו את טיריון אם בא לכם, אבל אם אתם מניחים אצבע על ליאנה מורמונט אתם תגמרו אצלי כמו תיאון אצל רמזי בולטון. מובן?!

סרסיי מגייסת את תומכיה נגד דאינריז, בנימוקים שנשמעים – לא נעים לומר – הגיוניים ביותר: "דותראקים פראים שישרפו את כפריכם ויאנסו וישעבדו את נשותיכם, וישחטו את ילדיכם בלי מחשבה שניה". זה, וואלה, די נכון. זה מה שהדותראקים עושים במלחמה. דאינריז היא אולי שליטה נאורה, אבל זה לא שכל הדותראקים שבעקבותיה הפכו פתאום לחבורת אריסטוקרטים שזוקרים זרת בשתיית תה בעודם דנים במרסל פרוסט. הכיבוש הדותראקי של ווסטרוז לא הולך להיות נעים או תרבותי, ומה דאינריז תעשה איתם אחריו? תשכן אותם במעלה מלך ותבקש מהם להתנהג יפה? עוד נושא שעולה בדיון עם סרסיי: מה בעצם אפשר לעשות נגד הדרקונים, שנראים כמו נשק יום הדין. סרסיי, בתגובה: אנחנו עובדים על זה. קיבורן – שמתברר כאלפרד של סרסיי, אחד שגם בונה לה כלי נשק וזומבים, גם מרכז מודיעין וגם מעצב לה את המלתחה – מציג לה את הפרוטוטייפ של מערכת ההגנה שלו, כיפת ברזל נגד דרקונים: רובה-קשת. גדול, אבל די סטנדרטי, למעשה. על זה טובי המומחים עבדו כל כך הרבה זמן? יופי קיבורן, גם אנחנו ראינו את "ההוביט". כמו כן: עזבו אתכם מכס הברזל המכוער הזה. אם עושים מכירת חיסול של פריטי תפאורה ממעלה מלך, אני רוצה את הגולגולת של באלריון.

דאינריז (צילום באדיבות yes)
דאינריז (צילום באדיבות yes)

ג'יימי מגייס לשורותיו אחד, ראנדל טארלי, ולרגע נדמה שהסדרה מוסיפה דמויות חדשות (זוכרים, בעונות המוקדמות, כשזה היה קורה שמונה פעמים בכל פרק?) אבל לא, אנחנו למעשה כבר מכירים אותו. רנדל טארלי, ככל הנראה הרמטכ"ל החדש של סרסיי, הוא אבא של סאם טארלי, ומניאק רציני. מתאים לו להצטרף לסרסיי, ויש לקוות שהסדרה עוד תפגיש אותו עם סם, ותאפשר לסם לפלח אותו בעזרת חרב הפלדה הוליריאנית שלו, או משהו.

דאינריז למעשה מודעת, במידה מסוימת, לבעייתיות שבתקיפת מעלה מלך בכח דותראקי, וגם לחור בעלילה שעליו רבים הצביעו בסוף העונה הקודמת: כרגע היא למעשה חזקה מדי, ויכולה לכבוש את ווסטרוז בלי שום בעיה בתוך חצי פרק, ואז מה נעשה בכל שאר הפרקים של הסדרה, תכנית בישול עם הוט-פאי? בסצינת המועצה האינטר-קווי-עלילתית ביותר שנראתה מעולם היא מסבירה בהגיון רב שהיא לא רוצה להיות המלכה של ערימת אפר, ולכן מעלה מלך תיכבש על ידי כח ווסטרוזי, בעוד הלא-טמאים יעלו על צוק קאסטרלי (והדותראקים? מה יהא על הדותראקים?). נחמד לראות שהקואליציה של דאינריז כוללת ארבע נשים, גמד וסריס. מולם: המלכה סרסיי. בצפון: סאנסה. בקיצור, אין אפילו גבר-לבן-סטרייט-גבוה-נאה אחד בין שליטי ווסטרוז הפעילים כרגע, אם כי ג'ון כנראה ישנה את המצב הזה.

עוד בדרגונסטון, התפתחות באחד מקווי העלילה המתמשכים והפחות מעניינים של הסדרה: מיסאנדיי ותולע אפור. סיכמנו כבר שהם שניהם בקטע זה של זו, ועכשיו, סוף סוף, הם מממשים את אהבתם, ככל האפשר, במגבלות הידועות. כידוע, תולע אפור עבר בילדותו קיצוצים שאמורים היו למנוע ממנו לקחת חלק פעיל בסצינות סקס סטנדרטיות, ובכל זאת הוא פיתח אהבה ואף תשוקה למיסאנדיי. מתברר שלמרות מזג האויר הסוער והקר, שניהם לובשים שכבה אחת מהירה להסרה, כמה נח, ובכל זאת – מבט מלא מקדימה על תולע אפור לא קיבלנו, כך שלמעשה עדיין לא קיבלנו תשובה מלאה לשאלה (כן, הנה זה מגיע שוב) האם למעשה יש לתולע אפור שני פונפונים על המצנפת? האם יש לו שני כדורי בשר ואיטריה? האם יש לו אזניים של מיקי ואף של גופי? האם לצד וופל טוב טעם מוגשות ביצי הפתעה? האם איש השלג שלו מורכב משני כדורים וגזר? הייתכן שניתן לתאר אותו טיפוגרפית בעזרת פעמיים סמך ואחת נון סופית? נשאל ככה, כשהוא שומע את סוחר הפינים עובר בסביבה, האם ירוץ מיד לרכוש לו אחד בטעם ענבים, או שיאמר "לא תודה, אני מסודר"? על כל פנים הוא בוודאי היה מעדיף כרגע זוג תותים במקום להיות עוד מכונה של מלחמה.

"משחקי הכס" (צילום באדיבות yes)
"משחקי הכס" (צילום באדיבות yes)

והנה הגיע הזמן לפינתנו: שיעורי עריכת וידאו עם סאמוול טארלי – איך לגרום לקהל להקיא באמצעות קאט. בשבוע שעבר למדנו איך מונטאז' יעיל ייצור הקבלה בין דייסה לבין חרא. "זה היה הדבר הכי דוחה שראינו" אמרו הצופים. "חכו חכו" אמרו יוצרי הסדרה והגו את הקאט הכל-כך-מבחיל-שזה-גאוני בין החיטוט בג'ורה לבין מרק. חוץ מהניסיונות לרפא את ג'ורה, סאם גם שומע כמה עצות בנוגע לכתיבת היסטוריה – צריך לדייק, אבל צריך גם סטייל. המייסטר שלו שואל אם הוא יכול להציע ל"תולדות המלחמות בעקבות מותו של המלך רוברט" שם "פואטי" יותר. לא כזה קשה. ברור, לספר על תולדות ווסטרוז צריך לקרוא "מחול של אריות וזאבים". לא, בעצם "פואמה על קיץ מתרחק וחורף קרב". לא, יש לי יותר טוב: "שיר של תקווה ונקמה". או בעצם, הכי טוב – לקרוא לו, "שיר של אש ושל קרח" ולחלק אותו לשבעה כרכים, להוציא אותם ברווחים גדלים והולכים זה מזה ואת שני הכרכים האחרונים לא להוציא לאור אף פעם, אבל לרמוז כל הזמן שהשישי הולך להגיע תוך כמה חודשים, גג שנה.

סאם טארלי (צילום באדיבות yes)
סאם טארלי (צילום באדיבות yes)

אריה עוברת את הפרק במפגשים מחודשים משמחים עם דמויות שאותן היא לא פגשה כבר עונות על גבי עונות. הוט-פאי מגיע, ומחליף עם אריה מתכונים לפשטידות (אריה עשתה "אחת או שתיים" כאלה, והן כללו את בשרם של בני פריי). קצת אחר כך, היא פוגשת את ניימיריה, דמות שהופיעה לאחרונה בפרק 2 של העונה הראשונה (!!!). ואם מדברים על העונה הראשונה, יוצרי הסדרה בונים על כך שאתם זוכרים אותה בעל פה, על פי כמות הציטוטים והמחוות אליה שמופיעים בפרק הזה. בין השאר, המשפט התמוה של אריה בסוף הסצינה – "זאת לא את" – גרם להרבה אנשים להרים גבה. זאת לא ניימיריה? אז מי זאת כן, זאבה אחרת? למעשה אריה מצטטת כאן את עצמה – כשהיא היתה קטנה, ואבא נד סיפר לה איך היא תהיה ליידי מכובדת ומהוגנת ותגדל הרבה ילדים נחמדים, היא ענתה "לא, זאת לא אני". כלומר, "זאת לא את" – זה לא באופי שלך להיות כלבת-מחמד, את צריכה לרוץ עם הלהקה. בטח, כולנו הבנו את זה מיד, כי מי מאיתנו לא זוכר את פרק 3 של העונה הראשונה בעל פה.

אריה סטארק (צילום באדיבות yes)
אריה סטארק (צילום באדיבות yes)

ועכשיו נראה על מה הלך התקציב של הפרק הזה. כמה ציי-ענק של ספינות נעים בין דרגונסטון לבין מעלה מלך בפרקים האחרונים, כשבדרך נס הם אף פעם לא נפגשו, עד עכשיו. יארה ואלאריה מגלות שיש להן המון במשותף – שתיהן אוהבות לשכב עם גברים וגם עם נשים! – ומחליטות שזאת סיבה מספיקה כדי לפלוש זו לזו למכנסיים, אבל עוד לפני שאנחנו פוצחים בסצינת סקס לא רלוונטית מגיע הדוד המעצבן יורון, שנראה כמו ג'ק ספארו כפי שהיה מגולם על ידי ניקולס קייג', והורס את המסיבה. אש על פני המים, עשן בשמים, שיסוף גרונות וצחצוח חרבות! שאלה קטנונית: איך בני גרייג'וי של יורון יודעים להבדיל בין עצמם לבין בני גרייג'וי של יארה? הם נראים ולבושים בדיוק אותו דבר, וחוץ מזה, חושך שם. איך הם יודעים את מי לשפד ואת מי להציל? במהלך הקרב מתרחש המוות הצפוי ביותר בתולדות הסדרה, כששתיים מבין נחשיות החול – דמויות מיותרות ולא פופולריות שהסדרה יצרה בטעות ולא ידעה מה לעשות איתן – מחוסלות, כשהתמיהה היחידה היא למה זה לא קרה קודם, ובשביל מה השאירו אחת מהן בחיים. כמו כן יארה ואלריה נלקחות בשבי ותיאון, כרגיל, אפס.

דמויות מתות: 2/3 מנחשיות החול, בטח אוברינונה ואוברברה או משהו. מצבן של יארה ואלאריה לא מזהיר, אבל ככל הידוע לנו שתיהן עדיין בחיים.

נעדרים: בראן. בשבוע שעבר בראן הגיע לחומה, והתפתחו כל מיני ספקולציות לגבי המשמעות של המאורע הזה, אבל בינתיים שום דבר לא קרה. חוץ מזה, ג'ון מקבל עורבים מכל קצוות ווסטרוז, ועדיין אף אחד בחומה – סביבתו הקרובה, יחסית – לא טרח לשלוח לו איזה עורב עם ההודעה "היי, רק שתדע, אח שלך פה"? היכולת של ג'ון לפספס את המידע הזה מזכירה את האופן התמוה שבו אריה הצליחה להסתובב בווסטרוז שבועות בלי לשמוע את החדשות על כך שג'ון כבש את ווינטרפל מידי הבולטונים. אומרים ששום דבר לא נע מהר יותר מחדשות רעות, אבל אין ספק ששום דבר לא נע לאט יותר מחדשות טובות על סטארקים בדרך לסטארקים אחרים. וחוץ מזה גם סנדור קלגיין.

עירום לא רלוונטי: אני סבבה לחלוטין עם הסצינה של מיסאנדיי ותולע אפור, ורק קרוע בשאלה התחת של מי משניהם נאה יותר. והאם לרמקולי הסטראו של תולע יש גם סאבוופר.

הסצינה: הכניסה של יורון גרייג'וי. רוק סטאר.

"משחקי הכס" משודרת בשידור ישיר מדי שני לפנות בוקר ב-HOT, yes וסלקום TV