"משחקי הכס" עונה 7 פרק 3: היו כבר דייטים ראשונים גרועים יותר

מה יהיה עם דאינריז והדרקונים, מה נסגר עם הבעיות הגאוגרפיות, ומה זה הנס הרפואי הזה? "משחקי הכס" עונה 7 פרק 3 - הטור של דורון פישלר

"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)
"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)
31 ביולי 2017

אני לא אקח ללב בעיות גיאוגרפיות ב"משחקי הכס". אני לא אקח ללב בעיות גיאוגרפיות ב"משחקי הכס". אני לא אקח ללב בעיות גיאוגרפיות ב"משחקי הכס". הסדרה מתייחסת לגאוגרפיה כאופציה בלבד, זאת כולה סדרה, אל תהיה כזה דקדקן, אל תנסה להבין, שום דבר טוב לא יצא מזה… אבל… אבל אי אפשר פשוט להתעלם מזה, אי אפשר. זאת סדרה שבנויה על מפה. כותרות הפתיחה שלה הן מפה. כמה אפשר להתעלם מכך שהאופן שבו דברים זזים על המפה הזאת הוא חסר כל הגיון? דרגונסטון וצוק קאסטרלי נמצאים בצדדים מנוגדים של ווסטרוז, כדי להגיע מצד אחד לשני בדרך הים צריך להפליג מסביב לכל היבשת, מה שעשוי לקחת – על פי עונות קודמות – שבועות אם לא חודשים, אז למה הסדרה פתאום מתייחסת לים כאילו היה טלפורטר? בעיקר כשמדובר בצי של יורון, שיכול פשוט להופיע בין רגע בכל מקום שבו סרסיי צריכה אותו על פני 14 הימים.

עוד על "משחקי הכס":
עונה 7 פרק 2: החור בעלילה שמציק מאז עונה 6
עונה 7 פרק 1: אולי נתחיל כבר באמת?
מתחם "משחקי הכס"

ועזבו גאוגרפיה, הטענה היותר חשובה היא אסטרטגית: אחרי כמה קרבות קשים ואובדן של הרבה כוחות, למה לכל הרוחות שדאינריז לא תוציא כבר את הדרקונים לסיבוב?! אנחנו כבר ראינו אותם משמידים עצמאית צי גדול של ספינות. הם יכולים לפתור את בעיית יורון, בקלות. אפשר, וזה מוכח, לכבוש את ווסטרוז כולה עם שלושה דרקונים, והפרק הזה עצמו מזכיר לנו שוב ושוב כמה שדרקונים הם נשק חזק וכמה שהם טובים בשריפת ספינות. אז למה היא לא עושה את זה כבר?! התשובה, האמת, היא ממש פשוטה – כי אז הסדרה היתה נגמרת מהר מדי. יוצרי הסדרה נתנו לדאני יותר מדי כח, ולא תכננו מספיק טוב מה הם יעשו עם כל הכח הזה, ולכן הם פשוט מונעים ממנה להשתמש בו באופן שרירותי. זה לא חור קטן בעלילה – זאת העלילה עצמה, וחוץ מזה, אם אתם מצפים מחובבי "משחקי הכס" להתעלם מפגמים בהגיון הפנימי ופשוט לזרום עם זה, בלי לחשוב על דקויות גאוגרפיות או אסטרטגיות, אתם בבירור מתבלבלים בינינו לבין חובבי סדרה אחרת.

"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)
"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)

קצת קשה לי לשמוע (שוב) את כל ה"איזה פרק מהמם! הכי טוב אבר!" על פרק לא-רע, דל בהברקות של ממש ומלא בבעיות עלילתיות, במה שפעם היתה סדרה מלאה בתככים, דקויות ועשרות דמויות שאף אחת מהן אינה באמת ראשית, בלי גיבורים ובלי טובים ורעים מוחלטים, והפכה עכשיו למאבק בין המפקדת של הטובים (משחררת העבדים ואבירת זכויות האדם) לבין המפקדת של הרעים (רודנית סדיסטית ורוצחת המונים בדם קר), שבה העסק כנראה ייפתר בסופו של דבר בקרב גדול שבטח יהיה מאוד מושקע מבחינת האפקטים.

אבל זאת "משחקי הכס" שיש לנו עכשיו. ובכן. האירוע שמכרו לנו כגדול ביותר בפרק כמו גם בתולדות האנושות: פגישתם הראשונה פנים אל פנים של דאינריז פרי-סער מבין טארגריין, יורשת כס הברזל, מלכת האנדאלים וראשוני האדם, מגינת שבע הממלכות, אם הדרקונים, חאליסי של ים העשב הגדול, הבלתי-נשרפת, שוברת השלשלאות, ושל ג'ון (זה בטח ממש קשה להכניס את השם המלא שלה למנגינה כששרים לה "היום יום הולדת"). זו לא ממש אהבה ממבט ראשון (וטוב שכך, כי אתם יודעים, דודה), אבל הסדרה מבהירה לנו היטב שזה הדבר הכי חשוב בעולם. מליסנדרה, רגע לפני שהיא עוזבת לספין-אוף או משהו, קוראת לזה "פגישה של אש וקרח" ובכך מאשרת רשמית את התאוריה שאומרת ש"שיר של אש ושל קרח" זה בעצם "שיר של דאינריז ושל ג'ון", וכל שאר הדמויות שמסביב היו מאז ומתמיד סתם קישוט. הפגישה נמשכת סצינה אחת ארוכה ארוכה, שבמסגרתה דאינריז נושאת נאום חוצב להבות ומצוין שסוקר את כל ההיסטוריה של הדמות שלה, שהחסרון היחיד שלו הוא שהוא אינו קשור לשום דבר שנאמר לפניו – דאני פשוט חיכתה, כנראה, להזדמנות לומר את כל זה, והתאמנה על זה מול הראי. המפגש ההיסטורי ממשיך לעוד כמה סצינות, על פי הסדר הבא:

סצינה 1: ג'ון מדבר עם טיריון. ג'ון: "אני צריך זכוכית דרקון!"
סצינה 2: טיריון מדבר עם דאינריז. טיריון: "ג'ון צריך זכוכית דרקון, אולי תתני לו?"
סצינה 3: דאינריז מדברת עם ג'ון. "שמעתי שאתה צריך זכוכית דרקון. קח".

"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)
"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)

זאת, איך לומר, לא בדיוק כתיבה חסכונית, וככה לא מתנהגים מי שיש להם רק שבעה פרקים בעונה והרבה עלילה להכניס באמצע. למעשה ניתן היה בקלות להאשים את וייס ובניאוף במריחת זמן אגרסיבית. שורה תחתונה: דאינריז לא תפנה משאבים דרקוניים לחזית הצפונית, אבל כן תאפשר לג'ון לקחת זכוכית-דרקון חיונית, והם ייפרדו וככל הנראה ימשיכו לחיות בקווי עלילה נפרדים עד לעונה הבאה. היו כבר דייטים ראשונים גרועים יותר.

יורון גרייג'וי נושא את המתנה שלו – יארה, אלאריה ונחשית החול האחרונה, איך קוראים לה – ברחבי מעלה מלך, שם הקהל, כמקובל, צועק, יורק וזורק עליהן ג'יפה. זה טיפה משונה, מכיוון שמדובר פה בשלוש יריבות מושבעות של סרסיי, ותושבי מעלה מלך בשלב זה – כך נאמר לנו – לא ממש מתים על סרסיי, ובצדק. למעשה אלה אותם אנשים שמאוד שמחו מאוד לצעוק, לירוק ולהשליך ג'יפה ושאר ירקות עליה כשהיא עשתה את אותו מסלול השפלה, לא מזמן. יכול להיות שהם פשוט אוהבים לירוק על אנשים. כלומר, זה מה שיכולתי לכתוב אם יורון לא היה גונב לי את הבדיחה. סרסיי מקבלת לידיה את אליריה והנחשית – אוקיי, קוראים לה טאיין; יש מצב שזאת הפעם הראשונה שבה נדרשתי לברר מה בעצם השם הפרטי שלה, וכנראה גם האחרונה. צריך להגיד, הסצינה האכזרית הזאת היתה מצוינת. אין לי הרבה רחמים על אלאריה, היא הביאה את זה על עצמה; אם את רוצה שירחמו עלייך, בפעם הבאה צעד בכיוון הנכון יהיה לא להרעיל נערות חפות מפשע. ובכל זאת, בסצינה הזאת היה קשה שלא להרגיש כלפיה סימפטיה מסוימת – ואותו הדבר, למרבה ההפתעה, נכון גם לגבי סרסיי. הבחורה פסיכופטית, את זה אנחנו כבר יודעים מזמן, ולמען טובת הממלכה כדאי מאוד שהיא תחוסל ובהקדם, אבל לנה הדי מזכירה מדי פעם, כמו הפעם, שהיא שחקנית פנטסטית, ושסרסיי היא לא רק רעה אלא גם אנושית. סרסיי היא אולי מפלצת, אבל היא מפלצת שאיבדה את הבת שלה ונוקמת על כך. ואת זה אפשר להבין.

"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)
"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)

ג'יימי וסרסיי שוב יחד, ואפילו לא מסתירים את זה, כי לעזאזל העולם. סרסיי פוגשת נציג מבנק הברזל, והסדרה מזכירה לנו משום מה שבנק הברזל עדיין קיים, ולא היה איזה עניין על כך שבית לאניסטר באוברדראפט רציני ואם הם לא יעשו משהו בעניין יתחילו לבקר אותם אנשי ההוצאה לפועל? סרסיי מבקשת הארכה ומקבלת אותה, ואם היתה פואנטה לסצינה הזאת היא אולי תגיע בפרקים הבאים. האם המאבק הסופי בסדרה יהיה בין המהלכים הלבנים לבין פקידי הבנק?

בווינטרפל סאנסה שולטת כמיטב יכולתה, כשליטלפינגר כרגיל מרחף מסביבה ופולט משפטים מתוך "אמנות המלחמה לדושבג" כשהוא מנסה נואשות, בהצלחה הולכת ופוחתת, להישמע כאילו יש לו עדיין איזו תכנית סופר-מתוחכמת לתמרן את כולם מאחורי הקלעים, בעוד סאנסה מתנהגת כאילו היא רק מנסה למצוא תירוץ מספיק טוב לגרום לו להיות במקום אחר כלשהו, ונמצאת דקה וחצי מלשלוח אותו לאפסנאות להביא אבקת חשמל. השיחה מופרעת על ידי אורח. ירחמו עלינו השבעה, עוד מפגש משפחתי סטארקי! בראן הגיע! איזו שמחה ואושר! מילותיו הראשונות של בראן לאחותו האהובה הן, פחות או יותר: "היי. אני הסתכלתי כשאנסו אותך". מה דה פאק, בראן?! מה גורם לך לחשוב שזה נושא הגיוני להעלות במפגש משפחתי? אפילו חברתו של ליטלפינגר נראית פתאום נעימה בהשוואה לילד הקריפי הזה, וסאנסה פתאום נזכרת שהיא צריכה להיות באיזה מקום ("צריכה דבק סנדות מהאפסנאות, דחוף"). היא בטח תהיה מה זה מבסוטה כשבפרק הבא היא תפגוש גם את אריה ותגלה שהיא הפכה לרוצחת סדרתית מרובת פנים וקפואת לב.

"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)
"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)

נס רפואי: הקשקשת האפורה של ג'ורה נרפאה! בין לילה! יחי המדע! ותודה גם לסאם טארלי, שחולל את הנס הזה. בתמורה הוא מקבל עוד עבודות שחורות. ואוקיי, יכול להיות שהוא לא היה צריך לקבל פרס, אבל אתם יודעים, יש עוד כמה אנשים חולים במחלה הזאת. לא היה עדיף להתייחס גם אליהם בצורה כלשהי? או שאם הם לא מזוכרים בכותרות הפתיחה הם לא נחשבים?

לסיום הפרק, כמה קרבות של ממש. הלא-טמאים מגיעים דרך הטלפורטר הימי אל צוק קאסטרלי, ביתם ההיסטורי של בני משפחת לאניסטר, ובעזרת מוטיב שנגנב מעונה 3 (לחדור לעיר דרך מנהרות שנחצבו לנוחות שרותי הזנות), משתלטים עליה בקלות יחסית, ואז מגלים שעבדו עליהם, שבעצם הצוק ננטש והוא עכשיו מצודה חסרת ערך. כמו כן יורון נמצא שם כדי להשמיד את הצי שלהם, כי כמובן שיורון נמצא שם, וזה שלפני עשר דקות הוא היה בצד השני של היבשת – עזבו, אל תחשבו על זה יותר מדי. (קחו נשימה ותחזרו אחרי: "אני לא אקח ללב בעיות גיאוגרפיות ב'משחקי הכס'. אני לא אקח ללב בעיות גיאוגרפיות ב'משחקי הכס'"). הלאניסטרים נמצאים בכלל בדרך לטירה הרבה יותר גדולה ומשמעותית, הידועה בשם מלא-ההוד "רמת גן", תופסים אותה בקלות ומוחקים את בית טיירל. אתם יודעים, זאת נקודה שבה כמה דותראקים או איזה דרקון או שניים היו יכולים ממש לעזור.

"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)
"משחקי הכס" (צילום באדיבות HOT)

אבל לא, דאינריז היתה עסוקה ולרכב על דרקונים זה יותר מדי מסוכן כי זה עלול להעיף לה את הפאה, או משהו. אז במקום ניצחון, קיבלנו את ג'יימי עם אולנה טיירל. וליידי אולנה לכל הפחות יודעת לדפוק יציאה. מלכת הקוצים מביאה לסדרה את כל מה שהיה בה פעם – כלומר, לא הרבה כח מלחמתי, קרבות ואפקטים, אבל טונות של שנינות ותחמנות מענגת. לכן ברור שהיה צריך להרוג אותה, כי ב"משחקי הכס" של היום אין לנו זמן לדברים כאלה. לפחות היא קיבלה דיאלוג אחרון מכובד בהחלט ("תמיד לומדים מכשלונות". -"אתה בטח כבר ממש חכם"). וגם בדרך לקבר, היא הצליחה לחטוף את המילה האחרונה ("הבן שלך היה חתיכת בן זונה, טוב שהרגתי אותו"). RIP, אולנה.

דמויות מתות: אולנה טיירל. יהיו ודאי כאלה שיתווכחו על כך – אלה שלגביהם כל דמות שלא ראינו את הראש שלה מופרד מהגוף באופן גרפי היא עדיין, אולי, יכול להיות, בחיים, ומחכים לשובו של סיריו פורל – אבל עזבו את זה: אולנה, למרבה הצער, מתה, וזה סופי. בקשר לאלאריה וטאיין, שגם הן כביכול הושארו כדי למות, המצב טיפה פחות חד משמעי, ועדיין קיים סיכוי תאורטי שעוד נראה לפחות אחת מהן בחיים.

נעדרים: אריה. שנמצאת בדרך לווינטרפל, כך שיש מצב לאיחוד משפחתי סטארקי שני כבר בפרק הבא, בתקווה שהוא יהיה רק טיפה פחות קריפי מהסיפור עם בראן. וגם קלגיין שוב איננו.

עירום לא רלוונטי: סרסיי, משום מה. למישהו היה צורך מיוחד לראות את סרסיי בעירום בשלב הזה?

הסצינה: המילה האחרונה של אולנה טיירל, מלכת הקוצים.

"משחקי הכס" משודרת בשידור ישיר מדי שני לפנות בוקר וב-22:00 ב-HOT, yes וסלקום TV