תוכניות הנוער של הקיץ: ילדים שכוח העל שלהם הוא אינסטגרם

"סוואגרז" הוא סרט טבע על דור ה-Z, "מתויגים" היא בלוף שבני נוער לא יקנו, ודווקא "הבנים והבנות" הקלילה מסתמנת כמעניינת ביותר. הנוער של היום בראי הטלוויזיה

סוואגרז (צילום: רונן פדידה)
סוואגרז (צילום: רונן פדידה)
4 ביולי 2017

זהו, זה קרה: בני הנוער יצאו לחופשי. בדברי הימים של החופש הגדול מספרים להם סיפורים על ים, בריכה וטיולים, אבל מזג האוויר הים תיכוני הקשוח לא משאיר להם ברירות אטרקטיביות יותר מהמזגן. חלק ניכר מהחודשיים האלה הם יבלו בבית, מול המסך, בתקווה שמה שהשאירה מערכת החינוך מהמוח שלהם לא יימס בחום הכבד, מה שאומר שכל ערוץ המכוון לילדים ונוער מוציא את התותחים הטריים שלו.

ראשונה נדגמה ״סוואגרז״ שב־yes kidz הוגדרה בתור ״הלהיט של הקיץ״ עוד לפני ששודר ממנה ולו פריים אחד (מה שנקרא "לעשות רוני סופרסטאר"). זהו דוקו־ריאליטי על חמישה טינאייג׳רים שרוצים להפוך לכוכבי הרשת הגדולים בישראל. חמשת הגיבורים שלה לוהקו אליה כי יש להם סוואג – מושג שכל אחד מהם מגדיר אחרת, אך בא לתאר איזו מגניבות חמקמקה ונכונות מוחלטת ללכת איתה עד למקום שצריך. כלומר, ליוטיוב, לאינסטגרם, לסנאפצ׳ט ולמיוזיקלי. חברי החמישייה הזאת הם כבר כוכבים, כל אחד בפני עצמו, אבל עכשיו הם חוברים יחד, משל היו חבורת גיבורי על שמבינה שהכוחות שלהם שווים יותר בקבוצה. אבל במקום הצלת כדור הארץ מידיו של נבל מרושע, המטרה של חברי ליגת הצדק הזאת היא להיות מפורסמים לאללה.

"סוואגרז" היא למעשה ״איט גירלז ג׳וניור״, והאופן בו מתחברים הסווגארים זהה כמעט לחלוטין להקמתה של חבורת הפאשניסטות של הוט בידור ישראלי. אך בעוד האיט גירלז מגיעות עם קורטוב של מודעות עצמית ומסוגלות לצחוק על הסיטואציות המופרכות שמזמנת להן התוכנית, הסוואגרז צעירים וטהורים כל כך שהם מחויבים אל העלילה הלא אמינה באופן מעורר חמלה כמעט. התאומות עלמה וליה ציון משחקות את תפקיד מייסדות החבורה בכזאת רצינות, שלא נעים להזכיר להן שהג׳וב הזה כבר בוצע בידי ההפקה.

גיבורי על של מגניבות. סוואגרז (צילום: רונן פדידה)
גיבורי על של מגניבות. סוואגרז (צילום: רונן פדידה)

עבור הצופה המבוגר "סוואגרז״ הוא סרט טבע שעשו מילאניאלז ובני דור האיקס על ילדי דור ה־Z. את המוזיקה הקצבית ואת משפטי המחץ של הדמויות אפשר היה להחליף בקלות ב״הנה הוולוגרית בסביבתה הטבעית, הסנאפצ׳ט. בואו ונתבונן בה בזמן שהיא מלקטת עוקבים חדשים״. אכן, כל מה שקראתם על הדור הזה מתגלה כנכון – הם אמביציוזים וממוקדי מטרה בצורה מעוררת קנאה וקצת רתיעה, מתחילים את היום בשש בבוקר במכון ומככבים ברשימות כגון ״18 המשפיעים מתחת לגיל 18״ של השבועון "ראש 1".

עם זאת קשה להתעלם מהרקע הסוציו־אקונומי של חלק מהסוואגרז לפחות, שכנראה מאפשר להם להתמסר לתחביביהם היוקרתיים. סוואגרז כנראה לא תמכור לילדים שמגיעים מרקע אחר חלומות שווא קפיטליסטיים מסוגת ה״בעבודה קשה אפשר להשיג הכל״. הם לא יצפו בה, הם ילכו לעבודה.

רימוב טאג

את הצדדים האפלים יותר של הרשת הישראלית מבקשים לתאר ב״מתויגים״ – מיני סדרת דרמה שחמשת פרקיה כבר זמינים לצפייה בערוץ יוטיוב של החינוכית. דמיינו לכם את ״13 סיבות״ בהפקת הטלוויזיה החינוכית ובשיתוף המיזם עיר ללא אלימות של המשרד לביטחון פנים, וקיבלתם את ״מתויגים״. עכשיו תעשו רימוב טאג.

במקום האנה בייקר – ב״מתויגים״ תמצאו את דניאל – האקרית ותלמידת מגמת סייבר שעוקבת אחרי חבריה לשכבה בזמן שהם עושים את כל הדברים הרגילים והנוראים שעושים בגיל ההתבגרות. יש לרעיון הזה אחלה פוטנציאל וסביר להניח שהסדרה הייתה מעניינת בהרבה לו הייתה מופקת עבור מסגרת שלא מאלצת אותה להיות מוסרנית ודידקטית. בני נוער לא יקנו את הבלוף של ״מתויגים״. השחקנים, כרגיל, מבוגרים מדי בשביל לגלם תלמידי תיכון ולא נעשה כל מאמץ לגרום להם להיראות צעירים יותר. עם השורות שהושמו בפיהם הם נשמעים כמו קשישים שלומדים בפעם הראשונה להשתמש באמוג׳י. מספיקות חמש דקות מ״סוואגרז״, למרות מגרעותיה, כדי להבין שלא ככה מדברים כיום בני נוער. בצורתה הנוכחית באמת שלא ברור למי נועדה הסדרה הזאת, אולי חוץ ממורים שאין להם כוח להעביר שיעור והם באים לכיתה עם הבשורה המשמחת ״היום נראה סרט״.

קשישים שלומדים בפעם הראשונה להשתמש באמוג׳י. מתויגים (צילום: חורחה נובומינסקי)
קשישים שלומדים בפעם הראשונה להשתמש באמוג׳י. מתויגים (צילום: חורחה נובומינסקי)

מי שמסתמנת כמעניינת ביותר היא דווקא ״הבנים והבנות״, שזה לה הקיץ החמישי בערוץ הילדים. מדובר בשעשועון שבו מתחרות קבוצת בנים וקבוצת בנות על הזכות להיות שליטי הקיץ, כלומר להשתלט על הערוץ ליום אחד וליהנות מקצת תהילה. גם הילדים שמגיעים ל״הבנים והבנות״ קורצו מאותם החומרים של הסוואגרז, וגם הם רוצים להיות מפורסמים. את העונה הנוכחית של ״הבנים והבנות״ מנחים עודד פז, לירון רביבו וטום באום, שמובילים את המתחרים בין משימות עם וייב של קייטנה כיפית שגם לומדים בה.

הוותק של ״הבנים והבנות״ מורגש, וניכר עליה שהיא מצאה את האיזון בין שעשועון קיץ קליל ובין תוכנית לנוער. הליהוק לתוכנית שם דגש על גיוון מגזרי, ובקאסט תוכלו למצוא נער דתי, נערה אתיופית, נערה ערבייה ונערה טרנסג׳נדרית. רומי אברג׳יל בת ה־15 מדברת בחופשיות על שינוי המין שעברה בגיל 11, והטבעיות שבה הנושא מוצג בתכנית (בינתיים לפחות) יכול וצריך להעניק דוגמה ללא מעט תכנים אחרים לילדים ולמבוגרים. רומי היא אחת מנבחרת הבנות, בדיוק כמו אופק וכמו פאטמה וכמו יוליה. נקסט.

הבנים והבנות (צילום מסך)
הבנים והבנות (צילום מסך)

כל זה לא אומר, כמובן, ש״הבנים והבנות״ היא מושלמת. חלקים שלמים ממנה מתפקדים כמריחת זמן, ומלווה אותה תוכנית האירוח ״הכל טום״ שבה ממשיך טום באום להעביר את הזמן עם כמה מהמתמודדים ועם אורחים נוספים. אולי זה מה שהופך אותה לאופציה הכי סבירה להתבטט איתה מול הטלוויזיה בזמן שבחוץ חם ודביק, כי מה אנחנו עושים בקיץ אם לא פשוט למרוח את הזמן.

"סוואגרז", yes kidZ, ראשון־שלישי 11:00
"מתויגים", ערוץ 2, ראשון־חמישי 13:45, ערוץ 23 19:40. כל הפרקים זמינים במלואם ביוטיוב
"הבנים והבנות", ערוץ הילדים, ראשון־שלישי 15:00