משחקי הכס עונה 6 פרק 8: התסריט הידרדר למחוזות הביזאר

״זה היה אידיוטי, מביך ומרתיח מרתיח״: קו העלילה שכמעט גרם לנו לנטוש את ״משחקי הכס״ לטובת ״האח הגדול״. עונה 6 פרק 8 - הטור של דורון פישלר

מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
13 ביוני 2016

אז אלה היו כמה התאוריות שעלו במהלך השבוע האחרון: אריה קיבלה דם-חזירים מהשחקנים חבריה כדי לביים את מותה; האישה שראינו לא היתה אריה, אלא ז'אקן הגאר, הבוחן את הרוצחת השניה שלו; האישה שראינו לא היתה אריה, אלא למעשה סיריו פורל בתחפושת; האישה שראינו לא היתה אריה, אלא ציפי שביט בתחפושת; האישה שראינו לא היתה אריה, אלא מישהי אחרת, לא משנה מי, אבל לא היא עצמה – אפשר להבחין בכך בבירור, משום שהיא משתמשת ביד ימין במקום ביד שמאל, לא חוגרת חרב, לבושה בגדים שונים ומתנהגת כמו מפגרת; אריה והרוצחת האחרת ההיא הן למעשה אותו האדם, בסיפור פיצול-אישיות מתוחכם.

אבל בסוף מתברר שאף אחת מהתיאוריות לא היתה נכונה. הפתרון האמיתי למסתורין היה: זה פשוט היה תסריט ממש, ממש מטומטם.

עלילה מרגיזה. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
עלילה מרגיזה. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

ברצינות. קו העלילה הזה של אריה היה כל כך אידיוטי שאנשים המציאו תאוריות מרחיקות לכת רק כדי לא להאמין שהכותבים של הסדרה באמת הידרדרו לרמה הזאת – אבל כן, הם אכן הידרדרו לשם. הפרק הנוכחי הוכיח את זה, והוסיף עוד טיפשות למדורה. מתברר שאריה, אכן, התנהגה כמו מטומטמת מוחלטת בפרק שעבר (מסתובבת בגלוי באור יום כשהיא יודעת שחסרי הפנים בעקבותיה), אבל הרוצחת הנ"ל (ה-Waif לקוראי הספרים) היא טיפשה לא פחות: במקום לחסל את אריה בשנתה, בקלי קלות, היא מחליטה להציג את עצמה, לתת לה לברוח, ולרדוף אחריה; היא הורגת את השחקנית שלא היתה קשורה בכלל לעניין – והיה נדמה לי שלאל מרובה הפנים דווקא יש כללים די נוקשים בעניין אי-הריגת בלתי מעורבים; היא בבירור נותנת לרגשות שלה, לשנאה חסרת כל ההסבר שלה לאריה, להוביל – שוב, בניגוד מוחלט לדרכם של האנשים חסרי הפנים. אריה, מצידה, יוצאת למסע פארקור ברחובות בראבוס בעודה סוחבת פצע פתוח בבטן, למה לא, ואחרי ששתיהן משחקות Assassin's Creed במשך כמה דקות, הפתרון שאריה מוצאת הוא להילחם בחושך – בדיוק אותו המצב שבו היא הפסידה לאף-אחת כבר עשרות פעמים, ולא היתה שום סיבה להאמין שעכשיו היא תצליח, מלבד אחת- שהיא גיבורת הסיפור ולכן לא יכולה למות. ז'אקן האגר מצידו מכריז "ילדה היא עכשיו באמת אף-אחת" – גם כאן, בלי שום סיבה הגיונית, כיוון שאריה לא עמדה בשום מבחן "אף אחת" שהוצב בפניה. אריה מכריזה שהיא חוזרת הביתה, וזה היה כל כך חגיגי ומשמח אלמלא זה היה חושף את כל שלוש העונות האחרונות של העלילה שלה כמריחת זמן גדולה.

זה היה אידיוטי. זה היה מביך. זה היה מרתיח. זאת היתה מסוג העלילות המפגרות ש"משחקי הכס" אמורה להיות אי של אינטליגנציה ביניהן. זה היה דבר שגורם לי לתהות למה לעזאזל אני מבזבז זמן על ניתוח וכתיבה על סדרה שמרשה לעצמה כזאת רמה של זלזול בצופים, ואולי כדאי לעבור לסכם את "האח הגדול" במקום זה.

מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

אוקיי, הרגע ראיתי כמה קליפים מ"האח הגדול". טוב, אז מה עוד קרה ב״משחקי הכס״?

מעלה מלך: עוד תאורית מעריצים נפוצה שנשברה בפרק הזה, עם לבבותיהם של התומכים בה, היתה ה"קלגיינבול". כבר זמן רב שמלחשים על כך שהמשפט-בקרב של סרסיי, הצפוי בהמשך העונה, יהיה קרב בין שני האחים לבית קלגיין, סנדור וגרגור. הכלב וההר. הביריון הענק והביריון המפלצתי. רוע עם קונפליקטים מול רוע טהור. השמועה התחילה עוד לפני שחזינו בשיבתו לחיים של סנדור, בפרק הקודם, ואחרי שניתן אישור רשמי לכך שהכלב חי, התחזקה עוד יותר. ואז בא טומן, המלך העלוב הזה, והכריז על ביטול מוחלט, מעכשיו והלאה, של משפטים בקרב. מה?! זה כמו לבטל את ליגת העל בכדורגל. ממה אמורים ליהנות עכשיו חובבי הספורט במעלה מלך?

אגב, יש מצב שגם הבעיה הזאת – כמו כל שאר הבעיות של סרסיי – היא באשמתה הבלעדית. אם היא לא היתה מורה ל"הר" לפוצץ את הראש של איזה דרור אקראי, יכול להיות שהדרורים לא היו נזכרים שבעצם הם לא רוצים שמישהו יילחם בדבר הזה. המלך טומן, שמסתובב כל כך חזק על האצבע הקטנה של הדרור הרם שהוא היה צריך כבר לעבור לסחיטה ולהיתלות לייבוש, יצא מטווח שליטתה של סרסיי, היא הוגלתה לעזרת נשים בחדר הכס, ובכלל היא מובסת באופן יסודי. נשארה לה רק אפשרות אחת – ה"שמועה" ההיא שהיא וקיבורן מדברים עליה. על מה הם מדברים? טוב, אנחנו לא יודעים, אבל מי שעקב אחרי הפרטים מתחילת העונה עשוי לא להיות לגמרי נטול מושג ירוק. להתראות בפרק עשר. יהיה פיצוץ.

מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

קלגיין: עוד שאלה שנשאלה בפרק הקודם היא מתי בדיוק האחווה ללא דגלים הפכה מדואגת לשלום העם למבצעת קטל המוני חסר הבחנה. התשובה: היא לא, אלה היו רק כמה חברי אחווה שסרחו. נו טוב, תירוץ עלילתי קלוש למדי אמנם, אבל בפרק שכולל את הבולשיט הזה של אריה, צריך לקחת מה שיש. האחווה, מתברר, עדיין שם – אותם חבר'ה מעונה 3, כולל בריק דונדאריון, הטיפוס שמת וחזר לחיים הרבה לפני שג'ון הפך את זה לאופנתי. סנדור קלגיין מוכיח את עצמו כ-MVP  של הפרק הזה ללא ספק – גם בלחימה, האיש חוטב אנשים כפי שהוא חוטב עצים, וגם בוואן-ליינרים ("אתה מזדקן" -"הוא לא").

ריברן: עוד איחוד משפחות: אחרי עונות שלמות בנפרד, מתאחדים לבסוף בריאן וג'יימי, פוד וברון. רגע אחד של זעזוע נרשם כשנראה לרגע שבריאן עומדת לוותר על חרבה הקסומה והמופלאה אורטל – לא! לא את אורטל!!!! – אבל זה בסדר, אורטל נשארת בבית. לבריאן יש הצעה מבריקה לפתרון המשבר בריברן: להציע לבלאקפיש לוותר על הטירה, ביתו, תמורת הזכות לצעוד צפונה ולהילחם על וינטרפל, ביתו של מישהו אחר. לא מאוד מפתיע שההצעה הקורצת לא עובדת. בריאן מעולם לא נחשבה לאסטרטגית מצטיינת. ג'יימי כן, ולג'יימי יש רעיון אחר – וזה דווקא עובד: לשחרר את אדמור טאלי, אדון הטירה. ברינדן מגיע, מקבל את הפיקוד, ומיד נכנע בעוז. ריברן חוזרת לידי בני לאניסטר ופריי. קצת מעצבן שג'יימי דווקא די חכם בנושאים שלא קשורים לאחותו.

בלאקפיש יצא הכי גבר-עם-כבוד מהעסק הזה, אבל רגע אחר כך הוא נזכר שגברים עם כבוד בסדרה הזאת נוהגים למות, והלך להתאבד באמצעות קרב חרבות בלי שום סיבה מלבד "טוב למות בעד טירתנו". איזו שטות. בריאן ופוד נראו לאחרונה כשהם חותרים בסירה, ואם להסתמך על התקדים של גנדרי, זאת הפעם האחרונה שנראה אותם אי פעם.

פעם אסטרטג, תמיד אסטרטג. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
פעם אסטרטג, תמיד אסטרטג. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

מירין: אחרי שואריז עוזב למשימה סודית בווסטרוז ("לעזאזל עם קו העלילה המשמים הזה, אני הולך למקום עם יותר אקשן"), טיריון מנסה לספר בדיחות ולאלץ את תולע אפור ומיסאנדיי לשתות יין. בשלב הזה הוא כבר נראה נואש, כמו מחנכת שמנסה בכח לאלץ את התלמידים לשמוח כשברור שהמסיבה הכיתתית לא הולכת לשום מקום. זה לא היה כל כך נורא (הייתי בשמחה צופה בערב סטנדאפ שבו כל אחת מהדמויות בסדרה מספרת בדיחה) אלמלא קו העלילה המירני הקדיש בעונה הזאת יותר זמן לניסיונות נואשים למשחקי חברה מאשר לעלילה עצמה. אם אתם חושבים שפספסתם משהו, אז לשירותכם, כל עלילת מירין בעונה הזאת: טיריון מנסה לפתור את המצב הפוליטי הסבוך במירין באמצעות התרת העבדות בערים האחרות תמורת שלום. אדוני העבדים, כך מתברר, לא מרוצים מהעסק ועכשיו ביטלו את השלום והתחילו להפגיז את מירין. מי יושיענו? אם ניחשתם "דאינריז, שתגיע עם דרקון בדיוק ברגע הנכון", דינג דינג דינג לא זכיתם בכלום כי לא חוכמה לנחש את הדבר הכי צפוי בעולם. ובכל זאת, למרות העלילה הדלה, האי-בהירות בנוגע למצב הפוליטי, והידרדרות של דמותו של טיריון, שהפך משחצן-ובצדק לסתם שחצן, זאת עדיין רק העלילה השניה הכי גרועה בעונה הזאת, כי ברצינות, מה זה היה לעזאזל החרא הזה עם אריה. היא לא הייתה יכולה לכל הפחות לקחת איתה את החרב?!

עוד אחד שהתסריט המאיס אותו עלינו. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
עוד אחד שהתסריט המאיס אותו עלינו. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

נעדרים: כל הצפון, אבל זה בסדר; הפרק הבא, כך מסתמן, יוקדש כולו לקרב על וינטרפל. גם בני גרייג'וי ואלף ספינותיהם אינם.

דמויות מתות: אף אחת (כלומר, הרוצחת השכירה העלובה בעולם). בלאקפיש.

עירום לא רלוונטי: אין, וזה נכון לגבי רוב פרקי העונה. באופן מטריד, נראה שרמת הכתיבה בסדרה עומדת ביחס ישר לכמות העירום הלא רלוונטי בה. בעונות הבאות אני בשמחה אקבל שלוש סצינות בית-זונות נטולות כל הקשר בכל פרק אם זה אומר שנחזור לעלילות קוהרנטיות ואמינות. כי הקטע הזה של אריה, פאקינג שיט, מי כתב את זה לעזאזל.

הסצינה: סנדור קלגיין ועמוד התליה.

ההרצאה: הפעם לכפר סבאים. ״הסיפורים שמאחורי משחקי הכס״, ההרצאה של דורון פישלר, ההוא מסיכומי הפרקים בטיים אאוט, על הסיפורים ההיסטוריים שהיוו השראה לסדרה, ואיך זה קשור ל"הנסיכה הקסומה" ולאירוויזיון – ביום רביעי, 15.6 ב-HISHA  בכפר סבא. עוד פרטים בעמוד הפייסבוק ״דורון פישלר נגד העולם״.