טיים אאוט timeout

להקות האינדי הכי לוהטות בתל אביב

בעיר שסובלת מאינפלצייה של להקות ואמנים צעירים, קל להחמיץ הברקות אמיתיות. מי הן עשר הלהקות שאסור לכם לפספס?

  • 1

    לילי פרנקו

    סקס־אפיל שזורם בלי מאמץ, גיטרות לא מתפשרות ומילים שהופכות את השפה העברית למלאת מיסתורין.

     

    "לילי פרנקו המקורית לימדה אותם ספרות בעירוני א'. כמו למורה בג'ינס, הקּולית – זו שלא שותה נס במאג שקוף – ללהקת לילי פרנקו יש את מה שכל שלישיית רוק'נרול בסקיני מייחלת לעצמה: טקסטים אסוציאטיביים, קליפים מושקעים, סקס־אפיל כבדרך אגב, חרמנות על החיים, הופעות אינטנסיביות, פלוגת מעריצות יפות ואנשי סצנה שחולים עליהם. הם כבר קיבלו הזמנות אישיות מרמי פורטיס וממאור כהן לחמם אותם בבארבי, השתרבבו לפלייליסט ערב של גלגל"צ עם "אשת קשת", קאבר מתורגם לשירו של הזמר האמריקאי לי הייזלווד, וחגגו לאחרונה את יציאת אלבומם השני "עולם מופלא ואפל".

    בעולם גלובלי ה-Move הטבעי הבא של החברים בני ה־20 וקצת – עירא נוסבאום (שירה, גיטרה), דרור תשובה (בס) ומייקי גלס (תופים) – הוא ליישר קו עם שאר היצוא המקומי ולסגור גיג בגלסטונברי או לפחות לצאת לטור אירופי. אבל לילי פרנקו לא מוטרדת, היא מעדיפה להישאר קרוב ולהמשיך להשפיל בעברית קשוחה".

    (מתוך "פרנקופיליה", שרין לוי)

    סגור
  • 2

    Buttering Trio

    הביטים הרכים ומלאי הגרוב של השלישייה ייקחו אתכם למסע מופלא ומלא שמש.

     

    "כדי להבין עד כמה ההרכב באטרינג טריו – קרן דוניץ (27), ג'וב ריג'וייסר (28) ובנו הנדלר (35) – רחוק מהמוזיקה הישראלית, מספיק לראות מה נקודת המוצא היצירתית שלהם: "ביט שרוף", בשפתם. על גבי הביט של ג'וב, שמורכב מלופים מתוכנתים ודגומים, תיצוק קרן מילים, תנשוף בסקסופון ותשיר, והנדלר ינגן בס. "זה מגיע מתוך רתון שכולם ירגישו שהקטע שייך להם", מסביר הנדלר. "אין מנהיג אחד בלהקה שמשתלט על הכל. חשוב לנו שכולם ייצאו מרוצים. (…) באולפן, באטרינג טריו משקיעים בהקלטות, הם דואגים להתרחק מהמחשב, לצאת מהחשיבה האלקטרונית הדוגמטית ולהקליט את החומרים דרך מגבר כדי שהתוצר הסופי לא יהפוך למשהו סינתטי. "מתוך רצון לשמור על סאונד אורגני במקום להוציא צליל אלקטרוני קר", מסביר בנו, וג'וב מוסיף: "חלק מהעניין הוא שאנחנו לא מייצרים סאונד אחד ספציפי. באטרינג זה מה שקורה כשאתה שומע הרבה רגאיי והיפ הופ ורוק פסיכדלי והאוס וטכנו, ואז חוזר לרגאיי ולג'אז. זה סאונד שפשוט מושפע מהכל. אנחנו לא פיוריסטים, אלא עוברים בין ז'אנרים ביומיום שלנו גם ככה. כל הגדרה סתם תצמצם אותנו".

    (מתוך "חובצים בראש", שרין לוי)

    עוד
  • 3

    רייסקינדר

    מי שמוכיח שלא צריך יותר מאיש אחד וסמפלר כדי לעשות קסמים.

     

    לפני כמה שנים כולם דיברו על "אשכרה מתים", להקת הגראז' הירושלמית שעושה פלאשבקים לנושאי המגבעת. בפרויקט הסולו שלו אסף עדן, הקול וכותב המילים בלהקה ההיא, זנח את הגיטרות המהירות, השאיר את הלו-פיי המזמזם והוסיף לו ביטים ואלקטרוניקה עקומה. כל אלה מלווים טקסטים קליטים, חכמים ומצחיקים – שירים של ממש או מנטרות קצרות וקולעות כמו "אני לא בן אדם אני שלב באבולוציה", או "איך אומרים כן בעברית".

    התוצאה מצליחה להיות בו זמנית רקידה, מלהיבה ומעוררת מבוכה, ועל הבמה כבר מדובר במופת של כריזמה נוירוטית. מופע היחיד של רייסקינדר הוא משהו בין הצצה על ילד שמשחק עם הצעצועים שלו במרתף לבין חזרה גנרלית של הקוסם הכי טוב בעולם.

    עוד
  • 4

    ועדת חריגים

    אלה הגיטרות שנרצה להיאחז בהן כשהעולם יגיע לקצו.

     

    "קשה להאזין לאלבום של ועדת חריגים – יובל הרינג, דן בלוך ויובל גוטמן – בלי להידרש לשאלות של זמן, הקשר ושייכות. ניסיון להיחלץ מהמרכז באמצעות פליק פלאק מוזיקלי לאחור הוא טקטיקה די נפוצה באינדי, אבל ניסיון לעשות את זה אל תקופה שמראש לא ממש התקיימה כאן, במקרה הזה גותיקה ושוגייז כחול־לבן, הוא עניין מתעתע יותר. כמו נסיעה במכונת זמן כשאתה פותח את הדלת בצד השני אבל אף אחד לא מחכה לך. אפילו שם האלבום, "העולם אבד מזמן", מעיד על מקומו המודע כיצירה שמתנגנת בחלל ריק (הרינג הוא מוזיקאי והוגה מנומק מאוד כשזה מגיע לענייני יצירה בשוליים ולכן צריך לתת לו קרדיט). אלה לא רק הטקסטים שמדמיינים את תל אביב קורסת כשרק הדי הגיטרות נשארים תלויים באוויר כמזכרת אחרונה למפלה; גם לפני 25 שנה, רגע האמת של הסגנון הזה, ועדת חריגים היו נתבעים להוכיח אם הם ביטוי אותנטי של תרבות שוליים מקומית או תרגיל מוצלח בתרגום של אנגליה לעברית. במובן הסגנוני לפחות, "הסופרגרופ של סצנת האינדי המקומית" עושה עבודה מצוינת. החל בצליל של האלבום, לואו־פיי משודרג שמדבר את השפה השוגייזית ברהיטות, וכלה בשירים השזורים אחד בשני לכדי שטיח רעש מתוק. כאלבום צילומים וזיכרונות מעידן אחר, "העולם אבד מזמן" לגמרי שווה את ההשקעה. כדי להבין את ההיגיון שלו בנוף המוזיקה הישראלית של 2013 כנראה שנצטרך לחכות עוד 20 שנה".

    (מתוך "בחזרה לעתיד", יואב בריל)

    עוד
  • 5

    ויתרתי

    אנרגיה מטורפת ומלאת הומור שארוזה בתוך שירים קצרים ומדויקים.

    "השלישייה עולה להופיע באור יום, במרחק מטרים ספורים מהקהל, עם יותר עשן מנגל מסיגריות. לא הכי רוקנ'רול, שלא נגיד פאנק או הארדקור. לוויתרתי נראה שזה לא מזיז. הם מבחינתם באו לדפוק לכולנו את הראש בקיר.

    הסט נפתח בקטע בעל השם המקסים "סגרתי 28 אז מותר לאנוס", אחד מיני רבים ברפרטואר הלהקה שמציע ישירּות מרעננת ומדכאת בעת ובעונה אחת. בין השירים פונה זבולון לקהל במונולוגים ציניים להפליא, שמזכירים קצת גרסה רלוונטית וקוהרנטית יותר של גלעד כהנא ("מי ראה את הדלקת המשואות? מי הבמאי של זה? זה ערוך כל כך רע וקלישאתי. כן אהבתי את המחרוזת של גאיה, 'ימים של שקט'. אולי סתם הייתי חרמן"). במהלך ההופעה זבולון וכספי גם מטיילים בין האנשים בקהל, קופצים משולחנות ומרימים לשלישיית גרופיות היפסטריות מתוקות שרוקדות כמעט בקדושה דתית לשירים.

    שבבים של עץ ניתזים ממקלות התופים, אין אדם בקהל שלא מחייך. כשמגיעים סוף סוף ל"מוטי, 31, אזור המרכז, כללי" – הכי קרוב ללהיט שיש להם – השלישייה מזמינה בהתרגשות את רם אוריון לנגן איתם. עשרות מצלמות נשלפות בקהל. ברגע השיא של השיר מתחיל בקהל פוגו שנגמר בהתרסקות ישירה של מישהו לתוך מערכת התופים. איברים מתעופפים לכל עבר ולרגע אחד מתעוררת אווירת סוף העולם שכנראה אליה הלהקה מכוונת. כל השמועות נכונות, זה אכן השואו הכי טוב בעיר".

    (מתוך "בן אדם הזיה", חולית בלאו)

    עוד
  • 6

    סיסטם עאלי

    התפרצות של תשוקה וכוונה שמתפרשת על פני ארבע שפות ועשרה מוזיקאים.

      • "סיסטם עאלי התגבשה בעג'מי בתוככי מקלט ציבורי. זה היה לפני קצת יותר משש שנים, על רקע מאבק עבור זכויות דיור ונגד פינוי והריסה של בתים ביפו ובדרום תל אביב. "ההופעה הראשונה שלנו הייתה על גג המקלט ובעקבות המאבק", נזכר נטע וינר, סולן ואקורדיוניסט, "אז הבנו שאנחנו להקה ושיש לנו סיבה לצאת לעולם". וינר הוא עשירית מאותה להקה־קהילה מעורבת שלא סותמת את הפה ומבקשת להיות קול עבור מי שלא זוכה לדבר.
      • סיסטם עאלי, שם קוד ל"תגבירו את הרמקולים", מבליטה את האמת הטעונה שלה עם היפ הופ מחאתי ולא מתחסד בבליל שפות – ערבית, עברית, רוסית ואנגלית. הלהקה מורכבת מקולאז' של זהויות ונהנית מהשפעות של רקעים שונים בטווח גילים של 23־31; לונא אבו נסאר (שירה, גיטרה), יונתן קונדה (שירה, גיטרה), מוטי בן ברוך (תופים), יהונתן דיין (בס), ליבה נאמן (כינור), והראפרים – מחמד מוגרבי, מחמד אגואני, אמנה ג'רושי ואנבר סייטיברגימוב. בין כנאפה לבורקס ומתוך ערמות הדיכוי שהצטברו ברחובות, הם יצאו לסיבוב הופעות זועם; בבית ספר בג'סר א־זרקא, במשחטת רכב ברהט ובערים מעורבות. בשבוע שעבר הם סימנו נקודת ציון נוספת כשעלו לבמת הבארבי עם מופע השקה רדיקלי לאלבום הבכורה שקרוי על שמם ונשמע כמו חליצה של בקבוק תבערה".
    • (מתוך "באג במערכת", שרין לוי)
    עוד
  • 7

    אנטיביוטיקה

    פס-הקול המושלם לסכיזואיד המהורהר בעיר הגדולה.

     

    "כל חייו חיפש דן פביאן בלוך (38), סולן להקת הניו־ווייב התל אביבית אנטיביוטיקה, את הסטלה האולטימטיבית, אבל הדבר היחיד שמצא היא פרנויה מוחלטת. לכן, לא מפתיע שקרא לאי.פי החדש של להקתו "אפוריזם" ומילא אותו בשירים עם שמות קודרים כמו "הרעב""ימים אחרונים" ו-"תהום".

    אנטיביוטיקה נוסדה ב־2005, אולם לקח לה זמן עד שנסגרה על זהותה. לקח לה יותר משלוש שנים להקליט דמו ועוד שלוש שנים נוספות עד אלבום הבכורה, "להישמע להוראות השימוש", שהספיק לעשות קצת רעש בחצר האחורית של מרתפי העיר. את האי.פי החדש מאייש גם הרכב חדש. "הנגנים התחלפו ואני היחיד שנשאר מההרכב המקורי", מבהיר פביאן בלוך. "החל מהקיץ האחרון אנטיביוטיקה מורכבת מאנשים קצת יותר מבוגרים ויותר בשלים מוזיקלית". נכון לעכשיו חברים בלהקה נורית שטרנברג שמנגנת קלידים ושרה, דני אברג'יל (טיפקס) על הגיטרות, המתופף ניר זילברמן ובלוך שמנגן בס ושר".

    (מתוך "מדבקים", שרין לוי)

    עוד
  • 8

    שעלת נפוצה

    תצוגת תכלית מרשימה ומרעננת של ביזאר ואסתטיקה מוקפדת.

    "שעלת נפוצה היא להקה זיהומית שנגרמת על ידי חיידק הפאנק מזן עברי נדיר. על פי ארגון המוזיקה של Time Out העולמי, שעלת נפוצה נחשבת ללהקה קטלנית. זמן הדגירה על האלבום הראשון, "ל.נ.צ.ח", שיצא בחודש יולי האחרון, נמשך כשנתיים. הלהקה גורמת לתחלואה בעיקר בקרב צעירים וצעירות חובבי גלאם־רוק עצבני ולמיטיבים להתמודד עם שאגות ומקצבים נפשיים סוערים. טיפול: ליטול הופעה אנטיביוטית מיוזעת עם בירה קרה ולהמשיך לפי הצורך, מומלץ להתארגן על אטמי אוזניים ועל מגני ברכיים. אזהרה: שירים פרועים כמו "ויטוס הקדוש" ו"הזמן הורס הכל" מידבקים ועלולים לגרום לגירוי או לגירוד.

    האחראים על התפרצות המגפה הם רן אלטמירנו – תופים, עודד שנהר – בס, גיל ברויד – גיטרה, גבריאל ברויד – שירה. הם התגבשו כחבורה של ממזרים עוד בבית הספר היסודי בהרצליה ומאז משתדלים לצחוק על עצמם ברצינות מוגזמת".

    (מתוך "חיידק אלים", שרין לוי)

    עוד
  • 9

    חיה מילר

    רוח נעורים שובה ומגושמת לצד אווירת קרקס וטקסטים מתוחכמים במידה.

    "מאז שהתחילו לנגן יחד, חברי להקת חיה מילר הספיקו לא מעט: הם חרשו את הארץ בהופעות, ניגנו עם אמנים נערצים עליהם ותויגו על ידי רבים בתור הדבר הבא ברוק הישראלי. כשהגיעו לנקודת רתיחה מסוימת, היה רק טבעי שהשלושה – קוסטה קפלן (שירה, גיטרה ופסנתר), אודי בונן (בס) וסתיו בן שחר (תופים) – ינצלו את המומנטום וירוצו אחוזי אמוק להקליט אלבום. חמש שנים מאוחר יותר, ובניגוד לציפיות ולהצקות שסבלו מהן חברי הלהקה, הבן הבכור עושה עכשיו את צעדיו הראשונים באוויר העולם".

    (מתוך "הצתה מאוחרת", נעמה רק)

    עוד
  • 10

    LayerZ

    הטריו שמחזיר את הכבוד אבוד למוזיקה האינסטרומנטלית ושלוקח את המאזין למסע מלא שכבות ועומק.

     

    "אל תתנו לשיוך הפרוגרסיבי להפחיד אתכם. המוזיקה של ליירז אמנם נשענת על השילוש הקדוש של גיטרה־בס־תופים (בתוספות קלידים כשצריך) ומושרשת עמוק בג'אז וברוק המתקדם, אבל התשתית הזו היא בסך הכל כלי טיס להרפתקאות החופשיות של השלישייה במרחבי סאונד עדכניים בהרבה – מפוסט רוק בעיבודים אלקטרוניים מופרעים ועד הדאב הכי עמוק שיש (עם סטפ ובלי). הגיטרות של יונתן אלבלק שוחות בכל כך הרבה אפקטים, עד כי בשלב מסוים הן מפסיקות להישמע כמו גיטרות ומזכירות יותר מסרים זרים מהחלל. חטיבת הבס־תופים של גלעד אברו ואביב כהן מניפה קטעים כמו "Tainyan" ו-"Analog Mummies" אל פסגות פסיכדליות נטולות חמצן, אבל נשארת תמיד קשובה לנרטיב־העל של הקטע, בלי להיסחף לאגו טריפ של סולואים. אבל בעיקר בולטים כאן ההומור המוזיקלי של ליירז – משהו כמו פרנק זאפה בלי הבדיחות המילוליות – וההידוק שמותאם לסף הריכוז של העידן הזה".

    (מתוך "ללא מילים", יואב בריל)

    עוד

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 36d620a7ed5f4c1c4