קטיפה כחולה: נועה בביוף יוצאת לעצמאות עם האלבום "Blue Bound"

המוזיקאית נועה בביוף החלה את הקריירה שלה בתוך סיפור אגדה: מפיק נערץ הזמין אותה לעבוד איתו, לייבלים נחשבים חיזרו אחריה והיא הופיעה ברחבי ארצות הברית. האלבום השני, שיוצא כעת, כבר היה סיפור אחר לחלוטין. בריאיון היא מספרת על הקשיים שבדרך ועל הרגע שבו הבינה שרק היא תוכל להציל את עצמה

נועה בביוף. צילום: אביעד זיסמן
נועה בביוף. צילום: אביעד זיסמן
22 ביולי 2015

"עזבתי את הקיבוץ כי מישהו שם גרם לי לבחור", מספרת הסינגר סונגרייטרית נועה בביוף. "הוא היה חוזר ואומר לי 'מנגנים אצלי בחדר, אולי תבואי לנגן איתנו?', אך תמיד סירבתי". בביוף הייתה רק בת 20 בזמן שבילתה שנה בקיבוץ בארי, שם חיה ועבדה, שרה וניגנה לעצמה בלבד. "הבחור ההוא ביקש וביקש, עד שאמרתי לעצמי שאבוא רק פעם אחת ורק כדי להראות להם את הגיטרה הכחולה שלי". 

כשנכנסה לחדרו של חברהּ לקיבוץ מצאה את עצמה בין נגנים. "הם עשו את הדבר הכי נכון עבור מי שאף פעם לא פצתה את פיה בשירה עם אחרים – הם פשוט התעלמו ממני. לא דחפו, לא ביקשו. מפה לשם מצאתי את עצמי שרה". כשהחלה לשיר התקבצו סביבה לאט לאט עוד ועוד אנשים, ובביוף הצעירה מצאה עצמה שרה לחדר מלא אנשים. "כל הקיבוץ הגיע. ומישהו זרק 'הו, את נשמעת בדיוק כמו ג'וני מיטשל'. באותו רגע הפכתי לשלולית על הרצפה", היא מספרת ומתמוגגת כאילו זה קרה אתמול. אותו בחור שהתרשם ממנה הציב בפניה את הבחירה: "או שאת ממשיכה לשיר ככה, בחדרי קיבוץ ובמדורות, או שאת לוקחת את זה בשיא הרצינות". ימים אחדים לאחר מכן עזבה בביוף את הקיבוץ והלכה ללמוד מוזיקה.

13 שנה לאחר מכן הבחורה הביישנית עם הגיטרה הכחולה מוציאה את "Blue Bound" – אלבומה השני שנכתב ברובו בפילדלפיה. שם האלבום מקורו בכיתוב על שלט שבביוף הבחינה בו באחת מאינספור הנסיעות שלה לאורך החוף המזרחי בימי הקלטת אלבומה הראשון. בתרגום חופשי שם האלבום הוא "אל העצב" או "מוביל לעצב", והוא אכן תואם את רוח האלבום. רק הרבה אחרי שהאלבום כבר היה מוכן בביוף גילתה שלא ראתה טוב, ושעל השלט ההוא היה כתוב בכלל "Blue Bond" – שמה של חנות גיטרות מקומית. וד"ש לגיטרה הכחולה ההיא מהקיבוץ.

בזמנו בביוף עוד לא העזה לדמיין שאת אלבומה הראשון, "From a Window to a Wall", יפיק אחד ממוזיקאי האלטרנטיב־פולק הנערצים עליה בעולם – גרג וויקס מלהקת Espers, שהאזין לדמואים שלה ופנה אליה עוד בימי מייספייס העליזים. כך הגיעה בביוף לפילדלפיה כדי לעבוד עם וויקס על אלבום הבכורה שלה. Espers הוא אמנם לא שם מוכר בכל בית, אבל מדובר בגיבורים אמיתיים עבור חובבי פולק, בייחוד של אלו שחוו בזמן אמת את תחייתו המחודשת, שהגיעה לשיאה בין 2003 ל־2004. בביוף הייתה בעבר אחראית על מחלקת פולק ומוזיקה פסיכדלית בחנות תקליטים והייתה משמיעה ומוכרת את אלבומי הלהקה בתשוקה גדולה.

מתוך אלבום הבכורה

יום אחד היא ביקשה חברות ממשתמש עם תמונה לא ברורה במייספייס ולא ידעה שמדובר בוויקס. הוא היה חבר משותף עם הרבה מחבריה המוזיקאים מחו"ל, ושם המשתמש שלו לא הסגיר את זהותו. "הוא האזין לדמואים שלי וכתב לי 'איזה יופי שעשית קאבר לדיאן קלאק'", בביוף נזכרת. "הוא עשה עם קלאק סיבוב הופעות והיה בהלם מכך שמישהי מישראל בכלל שמעה עליה. אחר כך אמר שאם אני מגיעה לארצות הברית שאדבר איתו והוא יפיק לי אלבום. התחלתי לרחרח, שלחתי לו הודעה ושאלתי אותו אם זה הוגן להניח שהוא גרג וויקס. וכשהוא ענה שכן – ואני יודעת שזה יישמע כמו קלישאה או הגזמה ציורית – בחיים לא הגעתי כל כך גבוה לתקרה. חודשיים אחר כך הייתי על המטוס".

בביוף גם לא ידעה אז שאלבומה יזכה להפצה בארצות הברית ובאירופה דרך אחד הלייבלים החשובים באינדי, Drag City (ג'ואנה ניוסום, טיי סגל, בוני פרינס בילי), ושתצא למסע הופעות עם יוצרת בתחילת דרכה העונה לשם שרון ואן אטן, שמאז הספיקה להפוך לשם ענקי באינדי העולמי. ולחשוב שאז ואן אטן היא זו שחיממה את בביוף בהופעותיהן.

"היה לה רישיון ולי לא", מספרת בביוף על סיבוב ההופעות עם ואן אטן. "היא לא הייתה מוכרת כלל, זה היה עוד לפני האלבום הראשון שלה. היא סחבה לכל מקום גיטרה חשמלית ומגבר. נסענו שבע שעות, ואחרי זה היא עוד סחבה לעצמה את הציוד להופעה. די חייתי שם את החלום לתקופה מסוימת. באופן מוזר האלבום הראשון שלי היה רצוף נסים והשני רצוף מאבקים".

ואכן, נדמה כי כל חלומותיה של בביוף התגשמו באלבום הראשון – הלייבל בארצות הברית, התמיכה של הלייבל אנובה בארץ, העבודה עם המפיק הנערץ והחיים בשכנות לכמה מהמוזיקאים שהיא הכי אהבה בעולם.

האלבום השני, כאמור, הוא כבר סיפור אחר. "Blue Bound" יוצא אמנם כעת בתמיכה של מוזיקאים רבים ושל קהל ששומר לה אמונים, אך ללא לייבל תומך, ללא מערך יחסי ציבור ובזמן שבביוף עובדת בבית ליוצרים במרכז הצעירים בבאר-שבע. בשבע השנים שחלפו מאז צאת אלבום הבכורה שלה הספיקה בביוף לעבוד על אלבום בעברית ואחר כך לאבד את כולו – כשטכנאי אולפן מחק לה בטעות את כל החומר מהכונן הקשיח. ולא, לא היה לה גיבוי. 

ב"Blue Bound" בחרה בביוף להעמיק את הפולק שלה, שחלקים ממנו נודדים כעת למחוזות שמגיעים אליהם בעיקר מיטיבי לכת, אך גם מגוון מאוד ומכיל, בין השאר, אלמנטים אוריינטליים וג'אזיים. בפועל, באלבום החדש מופיעים שירים קצרים וקליטים, כגון "In Your Own Time" והסינגל הראשון "Friend" שלא ברור איך הוא עדיין לא בפלייליסט של גלגלצ למרות איכויותיו הפופיות (הודות לעיבודו של יואב בריל, מבקר המוזיקה של Time Out), ומנגד שירים כגון "Things I Remember/The Match" שצולל יותר לעומק. 

כשחזרה לארץ וניסתה את החומרים החדשים בהופעות, זכתה בביוף לתגובות קיצוניות לכאן ולכאן. "הקהל התפצל לאנשים שלא הבינו ועזבו לאט לאט ולאנשים שאמרו וואו", היא נזכרת.

רוב השירים באלבום החדש נכתבו עוד בתקופה שבה עבדת על האלבום הקודם. אפילו השיר הנושא את שם האלבום הראשון, "From a Window to a Wall", כלול דווקא באלבום החדש.

"כן, יש הרבה המשכיות בין האלבום הקודם לאלבום החדש, והשיר שציינת באמת נכתב בסוף העבודה על הקודם". בביוף מוסיפה שבאלבום החדש גם השירים היותר פולקיים נהיו יותר דרוניים, מינימליסטיים ורפטטיביים ברוח שלהם. "אמנם זה לא דומה לברדו פונד (להקת רוק פסיכדלי מפילדלפיה שיוצרים שירים ארוכים ומאתגרים – אז"א) שייתנו תו אחד שימשיך וימשיך, וכולנו ניקח סמים ונגיד 'איזה יופי', אבל הם מאתגרים באותה המידה".

כמו מוזיקאים רבים בארץ, נעזרה בביוף במימון המונים באמצעות אתר הדסטארט כדי לסיים את האלבום. "ב־2013 נסעתי לאנגליה להקליט את האלבום השני, וחשבתי שבדומה לפעם הקודמת, גם עכשיו אחזור תוך שבועיים עם אלבום מוכן. זה לא קרה הפעם, הרבה בגלל העובדה שלא היה לי ממש תקציב. החלטתי לעזוב הכל ולקחת את העניינים לידיים". בביוף הפכה למפיקה המוזיקלית של האלבום ולמעשה לראש כל מערך היצירה – בחירת הנגנים, יחסי הציבור וגיוס הכסף. 

האלבום החדש מסתיים בקאבר מוצלח לאחד השירים היפים ביותר בעולם. כן, זו קביעה חד משמעית – "Take Care" של להקת ביג סטאר. "אף פעם לא החלטתי אם זה יהיה שיר החתונה או שיר הלוויה שלי", אמרה בביוף לא מזמן בתוכנית רדיו שהתארחה בה. את השיר הקליטה לפרויקט קאברים מיוחד שהפיק שדרן רדיו ספרדי שאוהב ומשמיע אותה כבר מתחילת דרכה. היא לא ידעה שבחור מהארץ שאוהב ועוקב אחר המוזיקה שלה שלח את השיר לג'ון פריי – מי שהפיק את שני האלבומים הראשונים של ביג סטאר ומיקסס את השלישי.

מיותר לציין כמה שמחה כשגילתה את הקאבר שלה מקוּדם דרך העמוד הרשמי של ביג סטאר בפייסבוק. "אנשים מארצות הברית שיתפו אותו וכתבו 'תלמדו, ככה עושים קאבר'. כל כך התרגשתי. השיר הזה, במילים שלו, מגלם בתוכו את כל הקשיים שעברתי עם האלבום, את הצורך בעזרה ואת הפחד מהצורך הזה. את הבדידות. אני צריכה את השיר הזה, פשוטו כמשמעו. אני הולכת איתו קרוב ללבי, כמו תליון".

Blue Bound זמין להאזנה ולרכישה בבאנדקמפ