אינדקס ההיפ הופ הישראלי: ערכים פ' עד ת'

המדריך המלא לתולדות הראפ הישראלי. כל הראפרים, המפיקים ויוצרי ההיפ הופ שפעלו, ופועלים, בארץ ישראל. חלק רביעי ואחרון

פטיפון. איור: Shutterstock
פטיפון. איור: Shutterstock
18 באוגוסט 2015

ניווט באינדקס
א'-ד' \\ ה'-ל' \\ מ'-ע' \\ פ'-ת'
*המספרים הרשומים בסוגריים מתייחסים למספרי השירים במיקסטייפ בהם השתתפו/הפיקו האמנים או חלקם, במידה ומדובר בהרכב
להאזנה למיקסטייפ המלווה

פישי הגדול

זמר ראגמאפין ותיק, הידוע גם בתור ה"סנדק", על שם אלבומו השני, ובשמו האמיתי – אדם בן לביא. באמצע העשור הקודם הדריך סדנאות היפ הופ במסגרתם עברו מספר רב של ראפרים הפעילים כיום. הוציא ארבעה אלבומים, שניים מהם בהוצאה עצמית והפצה חינמית ברשת, כאשר "חוכמת רחוב" משנת 2004 נחשב לפורץ דרך בשיטת ההפצה הזו בישראל. (16, 53)

PR Troopers

פרויקט צד של מספר מחברי ה- Parvarim Refugeez (ר"ע) שהובל בעיקר ע"י מקדדי ג'י (ר"ע) ודוויק (ר"ע). היווה במה ראשונה וחשובה למספר רב של אמסיז, בין היתר קלין (סאדייל, ר"ע), פלד (ר"ע), אורטגה (ר"ע) לוקץ (ר"ע) אקסטרה ג'י (תכלס, ר"ע) ועוד רבים. אלבומם היחיד , "מתוך הזוהמה" מ-2004, נחשב למשפיע ופורץ דרך גם באופי הסאונד המלוכלך והייחודי וגם בתוכן יוצא הדופן שלו. (5, 7, 10, 19, 20, 24, 25, 39, 44, 46, 69, 75, 77, 78, 88)

פיזדה

לשעבר פיזדה פאמילי. הרכב מיתולוגי בתולדות הז'אנר. ההרכב כלל ארבעה ראפרים ודיג'יי: דובי, קסוטו (הבמאי אדם סנדרסון), קרמזל (אשר מאוחר יותר היה חבר בDDD Mob ), סוניק (עילם וולמן) ודי.ג'יי מאש (אגדה ממשית בתחום) ופעל בראשית שנות ה-2000. ההרכב מעולם לא הוציא אלבום וניתן לספור על כף יד אחת את השירים המוקלטים אשר שיחררו, אך הפך לאגדי ומשפיע בזכות תבניות ראפ חדשניות, זריזות לשון וגישה משחקית נדירה, במיוחד של סוניק, שהפך לסוג של אגדה בזכות עצמו. (18, 73)

[tmwdfpad]

פלד

אמסי ותיק ואנרגטי בעל אטיטוד הארדקוריסטי ואוזן חדה למוזיקה עכשווית. הוציא אלבום סולו בשנת 2012, שני אלבומים יחד עם שותפו אורטגה (ר"ע), חבר בקבינט (ר"ע) וחבר לשעבר ב- PR Troopers.י(5, 10, 20, 39)

Parvarim Refugeez

הרכב הכלל 4 ראפרים – מקדדי ג'י (ר"ע), דוויק (ר"ע) אלפרבר (ר"ע) נועה פראן (ר"ע) וגבי KK שפעלו יחד עם הרכב כלים חיים וצלם אשר היה חלק מהלהקה. ההרכב תפס תדמית פארודית, בהיותם גנגסטרים מאזור מודיעין-מכבים-רעות, ויחד עם סאונד פורץ דרך שערבב בין גנגסטראפ לFאנק ומטאל, היוו אלטרנטיבה חיה לגישה המיינסטרימית שפשטה בז'אנר באמצע העשור הקודם. ההרכב הוליד את הרכב הצד  PR Troopers, הוציא אלבום בודד בשנת 2007 ונחשב להשפעה משמעותית על הז'אנר בישראל. (20, 24, 44, 75, 77)

פרודוקס

הרכבו הראשון של נצ'י נצ', שיחד עם חברי הילדות רפיקי וצ'יצ'ו הוציאו את האלבום "תחיית המתים" בשנת 2010. האלבום הזניק את הקריירה של נצ'י והיווה את הסימן הראשון של הדור הנוכחי של הראפ. (2, 3, 4, 56, 62)

צ'ולו

אמן ראגיי, בעל חנות הבגדים המיתולוגית מאדמן, שהיוותה (ולמעשה, עדיין מהווה) כמרכז מפגש למגוון ראפרים וחובבי ראפ. הפיק את אלבום הסטריקלי ראפ הראשון "ישראלים עצבניים 1:1", הוציא אלבום בודד בשנת 2006 ונחשב עד היום כאחד מאבות ההיפ הופ הישראלי. (13, 17, 18, 23, 68)

קאשי

אמן המשלב בין ראפ, סופט רוק וראגיי. זכה להצלחה עם הלהיט "בואי ניקח דברים" מתוך אלבומו הראשון משנת 2005, אך לא הצליח לשחזר את ההצלחה באלבומו השני, "הקונפליקט", משנת 2013. (29)

קוואמי

ראפר, שדרן רדיו, עורך מוזיקלי, כותב, מעמודי התווך של ההיפ הופ הישראלי ודמות אהודה בעולם המוזיקה הישראלית. הקים יחד עם לירון תאני (ר"ע) את תכנית הרדיו "עסק שחור" ויחד עם נדב רביד את הרדיו האינטרנטי "הקצה". שיחרר שלושה אלבומים שזכו לביקורות מהללות ונחשב לראפר ידען, ביקורתי, פוליטי ובעל נטייה לגיוון מוזיקלי חסר תקדים. היה חבר בהרכב "בויאקה" (ר"ע). (37, 40, 67, 80, 81, 88)

קוטג'

אחת מהדמויות האקצנטריות והמעניינות ביותר שפעלו בז'אנר. ראפר פרוע ומורכב שבלט במראה החיצוני הייחודי שלו כמעט כמו שבלט בבתי הראפ המוזרים, מצחיקים ומורכבים שלו. הוציא אלבום סולו בשנת 2009. היה חבר בהרכב "בויאקה" (ר"ע). (37, 67)

קנדוג

לשעבר קנדוג קדס. ראפר הפעל בראשית שנות ה-2000 האופיין בסגנון ראפ ישיר וקלאסי. השתתף בעונה הרביעית של "כוכב נולד", זכה במסלול "השיר המקורי" והופיע ברבע הגמר. הוציא אלבום בשנת 2008. (47)

קפה שחור חזק

הרכב צעיר המורכב מאילק סהלו ואורי אלמו, שני יוצרים אתיופים מנתניה, הזוכה לפופולריות נרחבת בקרב קהל בני נוער. הוציאו אלבום בכורה לפני מספר חודשים ("רק לעלות") ואף הגיעו למקום הראשון במצעד של גלגל"צ עם הלהיט "יהיה בסדר". (61, 62)

קרח

יוצר דימונאי ותיק הפעיל למעלה מעשור, על אף שמעולם לא הוציא אלבום. שיתף פעולה עם ראפרים רבים, בינהם מקדדי ג'י (ר"ע), פלד (ר"ע) אורטגה (ר"ע) ועוד. (35)

רבל סאן

ידוע גם כ-A7. ראפר אפרו-אמריקאי דובר אנגלית שהיגר מבולטימור לירושלים, שם מצא את ביתו וקיבל אזרחות לאחר מאבק מתוקשר הכלל שיר מחאה להשארתו בהשתתפות סגול 59 (ר"ע), שאנן סטריט (ר"ע הדג נחש), קוואמי (ר"ע), קאשי (ר"ע) וקרולינה. חבר בהרכבים קולולוש, Lucille Crew ומבצע שת"פים רבים עם הלייבל Raw Tapes לרבות L.B.T.י(55, 57)

רועי אדרי

לשעבר רוי ורויאל. ראפר ותיק שהחל לפעול באמצע שנות ה-90 במסגרת ההרכב Side Effect יחד עם האחים ציגלר. הוציא אלבום באנגלית ("Hear Me Out") בשנת 2002, הנחה את תכנית ההיפ הופ של ערוץ 24 הצעיר "דיבור צפוף", הוציא אלבום בעברית ("עד הסוף"), התקרב לדת, הוציא אלבום נוסף ("שורשים") והשתתף בעונה הראשונה של The Voice.י(51, 54)

713

לשעבר G.A Clan. הרכב הארדקור היפ הופ רק משתתפים שהושפע בכבדות מגישת ה-Wu Tang Clan. לאחר גלגולים רבים בהרכב האנשים הוציאו את האלבום "קלאנולוגיה" ב-2011 עם הרכב חברים הכלל את ניקו, ג'ינו (ר"ע DDD Mob), נצ'י נצ' (ר"ע), סול ג'יי (ר"ע) דון ג'יי וסאז. (2, 3, 4, 15, 18, 56, 62, 68)

שבק ס'

הרכב הראפ הראשון ואחד הפופולריים בישראל. פעילים מעל ל-20 שנה בהרכב משתנה הכולל את הראפרים מוקי (ר"ע), נימי נים (ר"ע) חמי ומירו (ר"ע חלוצי החלל) ואת הנגנים פילוני, פלומפי, ג'יימס ודווידי. הוציאו 5 אלבומי אולפן וממשיכים לבעוט. (16, 17, 18, 40, 49, 53, 67, 79, 81)

שגב

סקייט ראפר מהרצליה. מאופיין בראפ קליל, משעשע וסטלני בעיקרו, אך בעל שכבות מעמיקות במבט שני, על גבי ביטים אלטרנטיבים ומלאי סול. הוציא בשנה האחרונה שני אלבומים קצרים – "פלורנטין – מנהטן" ו-"תל-אביב מרכז". (34)

שחר סוויסה

ראפר יבנאי ותיק, לשעבר ראש להקת ש"ס. עבד באופן צמוד עם שבק ס' (ר"ע) ועם חלוצי החלל באופן מיוחד, הוציא אלבום בכורה הנושא את שמו בשנת 2006, אחראי לשיר "האהבה הראשונה" באלבומם של טיפקס "רדיו/מוזיקה/עברית". ממשיך לפעול גם כיום. (36)

שי 360

שי חדד נע על קו מונטריאול-תל אביב לאורך שנים רבות, במהלכן הספיק לפתח קריירת ראפ רב לשונית הכוללת שירים בעברית, אנגלית, צרפתית ואף ערבית. עבד באופן קבוע עם סאבלימינל (ר"ע) כחלק ממשפחת תאקט, הקים את הלייבל "א.מ.ת", שיחרר 3 אלבומי סולו ומספר מיקסטייפים (72)

שיטי סיטי

הרכב פאנק-רוק-ראפ מעכו בהובלתו של יאן לובין. הרכב מחאתי שקיים למעלה מעשור והוציא מספר רב של אלבומים ושירי קאבר בועטים. יאן פועל בנוסף כראפר-מפיק תחת השם פאלאפל קראנק. (38)

שירוטו

ראפר צעיר ובנו של סגול 59 (ר"ע). עקב הייחוס המשפחתי, עושה ראפ מאז שהיה פעוט ולאורך השנים התפתח לראפר ומפיק מוכשר בצורה בלתי רגילה עם פלאו משתנה תמידית ולשון חדה. הוציא יחד עם אביו את הEP "עסק משפחתי" והפיק את רוב אלבומו של בני אסתרקין (ר"ע). (74)

שירי לדלסקי

ראפרית ואמנית ספוקן וורד הפעילה מעל לעשור. הוציאה בשנה שעברה את אלבום הבכורה שלה "3 שניות" ומופיעה באופן קבוע במסגרת ערבי "פואטרי סלאם". (30)

תכלס

שלישית ראפ (אקסטרה ג'י, איליה מאן ונאצ'ה) שמיתגו את עצמם בתור יוצאי צבא סטלנים קלות עם חוש הומור גולדסטארי, אך בפועל יצרו מוזיקה חכמה בהרבה מהמיתוג שלהם. שיחררו מיקסטייפ בהפקת אקסטרה ג'י ואלבום בכורה בהפקת מקדדי ג'י (ר"ע) לפני שהתפרקו. (7, 30).

ניווט באינדקס
א'-ד' \\ ה'-ל' \\ מ'-ע' \\ פ'-ת'
*המספרים הרשומים בסוגריים מתייחסים למספרי השירים במיקסטייפ בהם השתתפו/הפיקו האמנים או חלקם, במידה ומדובר בהרכב
להאזנה למיקסטייפ המלווה