אחי, איפה אתה

בצעד אמיץ ויוצא דופן, החליטו האחים ריקי ויקיר להביא יחד ילד לעולם. סיון בן ארי תיעדה את המסע ליצירת התא המשפחתי החדש בסרטה "משלוש יוצא אחד". איך הרגישה כלפי מושאי התיעוד שלה והאם נאלצה להקריב את החברות למען היצירה?

שלישיית מה קשור. יקיר, ריקי ורן
שלישיית מה קשור. יקיר, ריקי ורן
7 במאי 2014

שני ילדים, ריקי ויקיר, אחות ואח, משחקים בשלג. קולו של אבא נשמע מאחורי המצלמה. התאריך 25.2.1992 מופיע בתחתית התמונה. 20 שנה מאוחר יותר, במטבח בדירה של יקיר ובן זוגו רן, ריקי ויקיר מדברים על לעשות ילד ביחד. הפעם ריקי מצלמת את אחיה המתחבט אם להסתבך ב"ערבוביה נוראית", כדבריו. בהמשך נפגוש גם את רן ואת נור, בתה של ריקי מנישואים שלא צלחו. ארבעתם, וגם שלום, החבר המוזיקאי של ריקי שמתגורר בדירה נפרדת, הופכים לשותפים בערבוביה, המתועדת במשך שלוש שנים ב"משלוש יוצא אחד", סרטה של סיון בן ארי (32), שיוקרן בתחרות בדוקאביב ומאוחר יותר ישודר בערוץ 8. "לא חברה", סרט הגמר היפה של בן ארי במכללת בית ברל, עסק ביחסיה המורכבים עם חברתה המשותקת ליאור. הפעם היא נשארת מאחורי המצלמה.

איך הגעת לסיפור המסובך הזה?

"אני חברה טובה של ריקי מגיל 19. אני זוכרת את הפעם הראשונה שהזמינה אותי לבקר בדירה שחלקה עם אחיה יקיר. זה עורר בי קנאה והשראה. תהיתי אם גם אני הייתי יכולה לגור עם אח שלי. כשריקי התגרשה וחזרה לגור אצל יקיר, עלה להם שוב הרעיון לעשות ילד יחד ולקח לי יותר משנה לשכנע אותם לתת לי לצלם אותם".

בקרדיטים מצוין שריקי, יקיר ורן שותפים לצילום הסרט.

"את הסצנה הראשונה במטבח הם צילמו בעצמם עוד לפני שנכנסתי לתמונה. יש ערך לזה שאתה מתעד את עצמך בהליך מורכב, אתה יכול ללמוד ממנו הרבה. אני מכירה את זה מעצמי. כשראיתי את החומר הבנתי שיש צורך בכמה נקודות מבט. הם הגיעו לאינטימיות מסוג אחר כשלא הייתי שם, אז קניתי להם מצלמה איכותית והדרכתי אותם איך להפעיל אותה. אחת לכמה זמן הייתי מגיעה עם המצלמה הגדולה לתעד נקודות קריטיות – כמו אצל הגינקולוג ביום שהם מגלים אם זה בן או בת. בגלל שהם חברים הרגשתי שזה טבעי שאני שם".

יש לי ידיד שעשה סרט על בת זוגו. בעקבות הצילומים הם נפרדו והיא לא מרשה לו להשתמש בחומר שצילם ולהשלים את הסרט. לא חששת לאבד את החברות?

"היו הרבה בלבולים בין הכובע של הבמאית לכובע של החברה, אבל הסרט לא היה יכול לקרות אם זה לא היה בא מבפנים. לפעמים הייתה לי תחושה שאולי הפסדתי משהו בחברות לטובת הסרט ומבחינתי אעשה הכל כדי לשמור על החברות. עכשיו החברים שלי מתחילים לפחד ממני, בכל פעם שאני שולפת מצלמה כמו אדם ממוצע שרוצה שיהיו לו זיכרונות, מתבדחים שצריך להיזהר ממני".

למה ההורים של ריקי ויקיר נעדרים מהסרט?

"בהתחלה היה חשוב לי שההורים יהיו שם והם אכן היו בצילומים. בעריכה החלטתי להוריד אותם, גם משום שאחד מהם לא היה מעוניין להשתתף, וגם משום שזה היה נאמן למציאות שלהם. בניית התא המשפחתי המיוחד הזה היה הריון בפני עצמו, והיה משהו מאוד אינטימי, ואפילו בועתי, בתהליך. לכן רוב הסרט מצולם בתוך הבית. בעיקר עניינה אותי הסימביוזה בין ריקי ויקיר, וכל ניסיון שעלה בדעתי לייצר סצנות או לערב אנשים מבחוץ כשל".

יש שאלות מהותיות שלא עולות מול המצלמה, כמו איך הילד יער יתמודד עם זה שאבא שלו הוא גם דוד שלו.

"יש הרבה דברים לא פתורים בסרט, וכשבניתי אותו התחלתי לאהוב את סימני השאלה. אם יצאת עם שאלות אז זה חלק מהעניין".

"משלוש יוצא אחד" יוקרן במסגרת דוקאביב בסינמטק, שבת 10.5 18:45, ובערוץ 8, 25.5 22:00