מדע פופולרי: הסרטים המומלצים לפסטיבל אוטופיה

אפוקליפסת זומבים בירושלים, קולין פארל מחפש זיווג ופטריק סטוארט בתור ניאו נאצי: תשעה סרטים שחייבים לראות בפסטיבל אוטופיה לסרטי מדע בדיוני

מתוך "לילה טוב אמא"
מתוך "לילה טוב אמא"
1 בדצמבר 2015

אנומליסה

הביקורות בחו"ל מתפעלות ללא מעצורים (ממוצע 98 באתר Metacritic) מסרטו השני כבמאי של צ'רלי קאופמן, הגאון המטורלל שכתב את "שמש נצחית בראש צלול". הסרט, שנעשה באנימציית סטופ־מושן ושהפקתו מומנה באמצעות קיקסטארטר, מספר על גבר בודד (בקולו של דיוויד ת'יוליס) ששגרת חייו המשמימה משתנה כשהוא פוגש אישה (ג'ניפר ג'ייסון לי). קחו בחשבון שסרט הפתיחה של הפסטיבל אמנם נרכש על ידי גלובוס מקס, אבל בינתיים אין לו תאריך הפצה.

אולם 1, שלישי (8.12) 21:45

הנערות האחרונות

סרט הנעילה של הפסטיבל מציע וריאציה מחוכמת למדי על ז'אנר קומדיית האימה המודעת לעצמה, נוסח "צעקה". מקס (טאיסה פרמיגה מ"אימה אמריקאית"), שאמה המנוחה (מיילין אקרמן) כיכבה פעם בסרט הקאלט "מחנה מרחץ דמים", מוזמנת להקרנה מיוחדת של הסרט, ובמהלך שרפה שפורצת באולם היא וחבריה נבלעים אל תוכו. היכרות עם כללי הז'אנר עוזרת להם להתגונן מפני הרוצח עם הסכין האימתנית, ומקס מנצלת את ההזדמנות להיפרד מאמה. הסרט מנוקד בכמה רעיונות שנונים והוא אפילו נוגע ללב.

אולם 1, שלישי (15.12) 21:45

לילה טוב אמא

האוסטרים שלחו את דרמת האימה הפסטורלית הזאת לייצג אותם באוסקר. זו בחירה אמיצה, בעיקר בהתחשב בסיפורי הזוועה על הורים שכלאו את ילדיהם (הנודע לשמצה שבהם היה יוזף פריצל) שהגיעו משם בשנים האחרונות. זוג תאומים מתגוררים בבית מבודד בין שדות ויערות עם אישה שפניה מכוסים בתחבושות. היא טוענת שהיא אמם, אבל הם חושדים שהיא משקרת. בהתחלה האימה מרומזת, חידתית, אך היא הולכת ומתעצמת עד לכדי התפרצות מזוויעה. ההפתעה בסוף תשלח אתכם לצפייה חוזרת.

אולם 1, ראשון (13.12) 19:30; אולם 2, שני (14.12) 22:00

טורבו קיד

שלושה אנשים צעירים כתבו וביימו את הסרט הקנדי הפוסט אפוקליפטי הזה, שנראה כאילו נוצר על ידי ילדים שראו את "מקס הזועם" אלף פעמים. נער חובב קומיקס המתנייד על אופני ילדים פוגש בובת ברבי נאיבית וידידותית (לורנס לבף גונבת את הסרט בהופעה כובשת) וגבר דמוי האן סולו, ויחדיו הם נלחמים ברודן אכזר בעל עין אחת. יש בסרט מספיק פרצי דם ואיברים מקוצצים בשביל שני פסטיבלים, אבל יש בו גם עליצות מדבקת.

אולם 2, שישי (11.12) 22:00; ראשון (13.12) 21:30

תיקון

מה עושה סרט על תלמיד ישיבה עם אובססיה לסקס בפסטיבל אוטופיה? אז זהו, ששום דבר בסרטו של אבישי סיוון (שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל ירושלים ובפרס חבר השופטים בפסטיבל לוקרנו) אינו טיפוסי ואינו צפוי. הסרט האיטי, החמור והסהרורי הזה מתנהל באזור תודעתי מסויט שבין קודש לחול, בין אמונה לתשוקה. הוא מצולם בשחור לבן עוצר נשימה ביופיו, ויש גם הופעת אורח של גשר מעריב המנוח. ההקרנה בנוכחות היוצרים.

אולם 2, חמישי (10.12) 21:45

ג'רוזלם

זה היה רק עניין של זמן עד שמישהו יחליט שירושלים העתיקה היא אתר טבעי לסרט על תחיית המתים (בנוסח הזומבי). האחים יואב ודורון פז ("פובידיליה") ליהקו את יעל גרובגלס, דניאל ג'יידלין ויון תומרקין לתפקידי תיירים אמריקאים, שמגיעים לעיר הקודש ומוצאים את עצמם נרדפים על ידי יצורים מכונפים הבוקעים מן האדמה. זוכה פרס חביב הקהל בפסטיבל ירושלים ניחן בקצב טוב ובטון אימתי מבודח. ההקרנה בנוכחות היוצרים.

אולם 1, שישי (11.12) 19:30

נינה לנצח

"נינה לנצח" הוא סרט שצריך לראות בשביל להאמין שהוא קיים. הולי, עובדת בסופרמרקט, מוצאת את עצמה נמשכת יותר ויותר לרוב, טיפוס קודר ומאופק שאיבד את חברתו בתאונת דרכים. אך כשהולי ורוב מתחילים סוף סוף לפתח רומן, נינה מחליטה לחזור מן המתים כגופה מדממת ולהרוס הכל. "נינה לנצח" הוא שילוב בין קומדיה שחורה לסרט אימה, עם המון סקס, דם והגדרה חדשה לגמרי למונח "אקסית מיתולוגית". הסרט בוים על ידי צמד האחים הבריטים האנונימיים בן וכריס בליין והוא הוקרן בפסטיבל SXSW, שם זכה לביקורות המומות.

אולם 2, חמישי (10.12) 19:30

הלובסטר
הזדמנות אחרונה לראות על המסך הגדול את הסרט הכי טוב של 2015. ביצירה המטלטלת הראשונה באנגלית של הבמאי היווני יורגוס לנתיאמוס, קולין פארל מוצא את עצמו נפרד מבת זוגו ונשלח ישר למלון פנויים פנויות במטרה למצוא זיווג במהרה. החוקים הנוקשים במלון פותחים לנו צוהר לעולם המופרע והמרתק שבנה לנתיאמוס, שעוסק לא רק בצורה שבה אנחנו תופסים אהבה וזוגיות, אלא גם על אידאולוגיות. זהו סרט שלא מפסיק להוציא שפנים מהכובע לכל אורכו, שפנים ערמומיים ואכזרים. הוקרן בפסטיבל קאן, שם זכה בפרס חבר השופטים.

אולם 1, ראשון (13.12) 21:45

חדר מנוחה
"חדר מנוחה" הוא סרטו החדש של ג'רמי סולניר, שאותו זכינו להכיר לפני שנתיים בפסטיבל חיפה עם סרטו השני, "נקמה כחולה" אשר הופק בתקציב עצמאי קטן בעזרת מימון קיקסטארטר והראה את הכוח האדיר שמסתתר בבמאי הצעיר.

״חדר מנוחה״, שקנה לעצמו שם במסגרות הצדדיות של פסטיבל קאן, כולא להקת פאנק בחדר האמנים של מועדון של ניאו נאצים, לאחר שבמקום התרחש רצח. בתפקיד אחד מגלוחי הראש – פטריק סטוארט.

אולם 1, שישי (11.12) 22:00

אוטופיה, הפסטיבל הבינלאומי לסרטי מדע בדיוני, סינמטק תל אביב, שלישי־שלישי (8.12־15.12)