כולו דארק סייד: הקומיקאי דניאל חן נופל וקם

בית ספר לילדים מופרעים, נפילות (מטפוריות) מהסקייטבורד, שנים של גישושים בטלוויזיה שלא הובילו לכלום. הקומיקאי דניאל חן, סוף סוף במגמת עלייה, עשה את הדרך הארוכה לבמה ולטלוויזיה. הוא לא מתחרט על זה

בובי פישר של הסטנד־אפ. דניאל חן. צילום: יולי גורודינסקי
בובי פישר של הסטנד־אפ. דניאל חן. צילום: יולי גורודינסקי
4 באוגוסט 2016

בגיל 31, אחרי 12 שנה בסטנד־אפ, דניאל חן סוף סוף מתחיל לזכות בהכרה. השיחה הזאת מתקיימת רגע לפני צילומים לסדרה חדשה ב־HOT, עם חברו הטוב הקומיקאי עידן מור (המוכר יותר בדמותו של גדי וילצ'רסקי), אחרי שהשתתף במשך עונה ב"לילה טוב עם אסף הראל" ועם מופע יחיד, "סטנדאפיזם", שרץ בחודשים האחרונים בסטנד־אפ פקטורי. לו"ז עמוס.

יש בחן תערובת מוזרה: הומור מחתרתי מהסוג שמתקבל בברכה בערבי הסטנד־אפ האלטרנטיביים, בנשימה אחת עם בדיחות שהיו יכולות לשבת בפריים טיים. הקהל שלו, לעומת זאת, כבר סימן אותו כקאלט: חלק מהיושבים בהופעה צועקים לו קטעים שלו ודורשים שיבצע אותם, כאילו היה להקה עם להיט רדיו.

למה הקהל חוזר להופעה שלך שוב ושוב?

"קודם כל, הם מפגרים. חסרים מפגרים? אבל זה בסדר, גם אני מפגר. חוץ מזה אני חושב שיש הרבה אהבה בהופעה שלי. זה משהו שעובר, הם רואים אותי מזדקן על הבמה".

אם חלק גדול מההופעה שלך מאולתר, איך אתה מתאמן לקראת הופעה?

"בחיים, וזה גם בעוכריי. לפעמים מרוב שאני מאלתר, אני גם מסתבך, אבל אני חושב שטעיתי כל כך הרבה פעמים עד שהפכתי מדויק. אני רואה אנשים על סקייטבורד ואני מבין את המנטליות שלהם. לפעמים אתה נופל על הביצים, אין מה לעשות. אתה בא לסטנד־אפ ואתה אומר: אני דופק פה ליפ־טריק (סוג של תרגיל סקייטבורד – א"ס), הנה פה אני נכנס ועושה ככה, צילמת את זה? נפלתי על הראש". ואז הוא מונה את רשימת ההשפעות שלו: "בובי פישר (שחקן שחמט שנחשב לגדול בכל הזמנים, שככל הנראה סבל מסכיזופרניה או מהפרעת נפש אחרת – א"ס), אימא שלי, ירון ברלד, טרנס מקנה (פילוסוף וחוקר סמי הזיה – א"ס), שב"ק ס', אמינם, פטריות שמפיניון. תוסיף קריצה, שיבינו".

גולשים בזמן. דניאל חן. צילום: יולי גורודינסקי
גולשים בזמן. דניאל חן. צילום: יולי גורודינסקי

בהופעה די ברור שיש לך גם צד אפל.

"כולי דארק סייד, אני מאמין בו ומתעסק איתו. אני לא קורא על דאע"ש, לא קורא מדור פלילים ולא רואה פורנו; את האפלה אני מוצא בעצמי טוב טוב. הסטנד־אפ שלי הוא ביטוי של האזורים הלא מעודנים בנפש שלי, אבל אני גם אוהב להצחיק אנשים ולעשות מסז'ים. ויש קשר בין השניים: אני אוהב לשחרר אנשים ממשקולות שיושבות עליהם. יש בי חמלה".

בזמן האחרון הופיע חן בפינות קבועות ב"לילה טוב עם אסף הראל", ובקרוב, כאמור, ישתתף בסדרה חדשה ב־HOT. לפני כן גיששה הטלוויזיה במשך שנים אצלו והוא גישש בטלוויזיה, אבל פעם אחר פעם הדברים השתבשו.

"לא הייתי בשל לטלוויזיה", מודה חן. "העולם לא כל כך מבין קצב פנימי. לפני כמה שנים הציעו לי לעשות את 'צחוק מעבודה'. מזל שלא הלכתי על זה. לכל אחד יש הדרך שלו, ושלי הייתה לשמור על עצמי ולגדול טבעי. כשהסטנד־אפ שלי יהיה יותר טוב אני מאמין שלא יוכלו להתעלם ממני", הוא אומר, ומוסיף, כמו בשביל לפצות על פרץ הביטחון העצמי, "אם אני לא מאמין בזה אין למה להמשיך". הוא מהסס. "תכלס לא הייתי מוכן לזה, לא הייתי בשל. אם הייתי עושה את 'צחוק מעבודה' יכול להיות שהייתי מבזה את עצמי ושנים מנסה לצאת מזה".

זה הריאיון הראשון שלך, אז אתה חייב לספר איך הגעת לעשות סטנד־אפ.

"העיפו אותי מהמון בתי ספר. אימא שלי רשמה אותי לבית ספר ברושים – כולם שם על כדורים. הכל גם מעורבב שם: ילדים בכיתה ג' עם י"ב. שתי בנות בכל בית הספר. המורים שם מרביצים לילדים, ברגיל. נשבע לך. נכנסתי לדיכאון, השמנתי, כל בוקר הייתי קונה חצי שקית בורקס ובולע. בגיל 19 נסעתי עם חבר לקניון איילון. ישבתי מאחור באוטו של איזו אישה מבוגרת שרצתה להזדיין עם חבר שלי. אני זוכר את זה טוב: הייתי בדיכאון, בהיתי בחלון, חשבתי להתאבד. ואז היה רמזור אדום ולידנו עמדה קרייזלר ובתוכה אלי יצפאן. הוא גם למד בברושים. אז אמרתי לעצמי, בואנ'ה, הוא מזכיר לי אותי, רק שהוא עושה את מה שהוא אוהב ויש לו ים כסף. הסתכלתי על החליפה שהייתה תלויה לו באוטו. איכשהו זה הרשים אותי. היום אם אמצא את עצמי נוהג בקרייזלר אני אירק לעצמי בפרצוף, אבל אז אמרתי לעצמי שאני יכול לעשות את הדבר הזה. כתבתי כמה קטעים, הסתכלתי בעיתון וחיפשתי ערב חובבים. הופעתי. לא האמנתי שצוחקים ממני והייתי בטוח שזהו, גילו אותי. חשבתי שאחרי פעם אחת שאתה עולה, ישר 'חתום לי כאן וכאן', יאללה, הגעתי לעיר. רועי לוי בדיוק הסתכל עליי. אכלתי סרט: 'הוא קולט שאני מיוחד, שיש בי משהו אחר'. איזה שטויות. מהר מאוד הבנתי שיש אנשים שתקועים בקאמל קומדי קלאב גם 20 שנה".

דניאל חן יופיע בסטנדאפ פקטורי, רביעי (17.8) 22:00, 50־70 ש"ח