מים קטנים ימתקו: כמה עובדות על וודקה ותרבות שתייה רוסית

רוסים לא שותים וודקה בחוץ ובטח שלא בצ'ייסר, ליד הוודקה הם אוכלים זקוסקי, ומרבית הוודקות כלל לא מיוצרות ברוסיה. אבירם כץ על המשקה השקוף שכבש את ישראל

וודקה תשמח לבב אנוש
וודקה תשמח לבב אנוש
18 בפברואר 2016

1. וודקה שותים בבית

כנראה גם אחרי 25 שנים, שבהן העלייה הרוסית נקלטה היטב אל תוך החברה הישראלית, אי אפשר לנתק לגמרי את האסוציאציה רוסים=וודקה. בכל זאת, קשה להפריך את הטענה שלפיה לעלייה הרוסית אכן יש קשר להפיכת המשקה הניטרלי לכה פופולרי אצלנו, אם כי רוב הרוסים שאני מכיר בכלל יעדיפו לשתות וויסקי, קוניאק ויין, בייחוד שמפניה. "אם יוצאים לבר או למסעדה, הרוסים אוהבים לשתות משקאות חומים או יין – משקאות שאפשר להשוויץ בהם ולהראות שיש לך כסף; זה חלק בלתי נפרד מהתרבות הרוסית. אבל בבית, כשאוכלים, שותים פשוט וודקה קפואה, והרבה ממנה", מספרת ריי וויט, ברמנית מוכרת בנוף המקומי. "ברוסיה נהוג גם להכין וודקות מתובלות בבית, למשל עם חזרת ודבש, או עם תימין וחרדל, ולשתות אותן בעיקר כשחולים בחורף. זה פותח את דרכי הנשימה. זו רפואה כפרית של רוסיה, במקום לשתות תה עם ג׳ינג׳ר ודבש", היא צוחקת.

2. המשתה הרוסי

בשנים מסוימות היינו שניים רק לרוסיה בצריכת וודקה לנפש. בשנים האחרונות הצמיחה של הוודקה דווקא קצת נבלמת, לטובת פריחה במשקאות מתוחכמים ומעניינים יותר – ג׳ין, קוניאק וכיו״ב. הישראלי הממוצע עדיין צורך את הוודקה שלו עם משקאות אנרגיה או פשוט בצ'ייסר, אבל דווקא לרוסים יש הרגלי שתייה הרבה יותר נחמדים. על השתייה להיות מלווה באוכל, "זקוסקי" – מנות קטנות הנועדות לספוג היטב את האלכוהול; ואף משתה רוסי לא יהיה שלם בלי כמה צלוחיות קטנות של דג מלוח ושלל מוחמצים: קורנישונים, פטריות, שום ועגבנייה, ביסים קטנים שמרפדים את הבטן ועושים חשק להוריד מיד עוד שוט של וודקה.

3. צ'ייסר זו המצאה ישראלית

הרוסים שותים בגרמים, ואל תעשו מעצמכם צחוק ותזמינו פחות מ־100 גר'. "את הכוסית הראשונה מרימים לחיי הבריאות ("נזדרובייה!"); הכוסית השנייה תהיה לחיי ההורים ("זה רודיטליי!"); ומשם זה ממשיך בסדר לא קבוע – לחיי הנשים, לחיי המארחים וכך הלאה, תלוי כמה שותים…", מסביר לנו רומן לסקר, אשר בקיא ברזי השתייה הסובייטית. "לכל ערב שתייה יש טמדה – מנהל הטקס אשר תפקידו לנתב את קצב השתייה, והוא זה שמחליט לפני כל סיבוב שתייה לחיי מה שותים. לא פעם הרמות הכוסית ילוו בסיפורים קצרים שיצדיקו אותן".

4. רוב הוודקות לא מיוצרות ברוסיה

אשר למקור הוודקה הדעות חלוקות, אבל נראה כי מקורה דווקא בפולין ולא ברוסיה. מקור השם הוא במילה הסלאבית Voda ("מים"), כך ש"וודקה" משמעה "מים קטנים". היום וודקה מיוצרת בכל העולם וקשה לדבר על מאפיין של וודקות רוסיות לעומת אחרות, שכן בסופו של יום מדובר במשקה ניטרלי, כמעט נטול טעם וריח, כך שאין מה לדבר על השפעה מקומית. נוסף על כך, מותגים רבים מיוצרים במדינות רבות בעולם. קחו למשל את סמירנוף, וודקה רוסית במקור שכיום מיוצרת בכמה מדינות – ארצות הברית, אנגליה, הודו, איטליה ואפילו מונגוליה; כך שאף ש"וודקה" ו"רוסיה" הן כמעט מילים נרדפות, מרבית הוודקות, בוודאי אלו המגיעות לארץ, כלל לא מיוצרות ברוסיה, ועל אפיון של "וודקה רוסית" אין ממש מה לדבר.