פותחים את הברז: בקרוב תוכלו לשתות בירה מהחבית גם בבית

הנה טרנד שהתחיל דווקא בפריפריה, ביישובים שבהם יש ריכוז גבוה של אוכלוסייה מחבר העמים, ומגיע עכשיו לתל אביב: פאבים שמוכרים בירות מהחבית לבקבוק הביתה

ביר פוינט (צילום: יח"צ)
ביר פוינט (צילום: יח"צ)
9 ביולי 2017

דבר ראשון נזכרתי באיגור, קולגה שהיה הולך לחנות ליד הבית, עוד כשהיה באוקראינה, עם דלי וממלא אותו בבירה מהחבית כדי לחזור ולשתות אותה עם החבר'ה בבית. כשהתפלאתי למה להשתמש בדלי ולא בבקבוקים, איגור ענה בתדהמה: "בשביל מה לבזבז כוח על סחיבה של בקבוקי זכוכית, כשאפשר, במקום, לסחוב יותר בירה בדלי?".

לימים נתקלתי בתופעה גם בכמה בתי בירה בצ'כיה, במיוחד באזורים הכפריים. ראיתי שאנשים מגיעים לפאב ובמקום לשבת במקום ממלאים בקבוקי פלסטיק בבירה ישירות מהברזים והולכים. גם חבר שחזר מלטביה הראה לי תמונות ממבשלה מקומית, שם מגדילים לעשות וממלאים בקבוקי שלושה ליטר ישירות מברזים המחוברים למכלי האחסון. בקיצור, מי שמוצאו ממזרח אירופה, במיוחד מרוסיה, או ביקר שם, מכיר את התופעה.

לפני כשנה הגיע הטרנד גם לישראל, ומקומות שמוכרים בירה מחבית לבקבוק הביתה החלו להיפתח. אם לא שמעתם עליהם עדיין, אל תרגישו לא בעניינים. המקומות האלה נפתחו בשקט ודווקא בפריפריה. הסיבה: היזמים העדיפו להתחיל קרוב למקומות המגורים של אוכלוסיית העולים מחבר העמים שמכירה את הקונספט ותשתף איתו פעולה. כך נפתחו להם שלושה מקומות – ביר פוינט, ביר סטיישן וביר שופ – באשדוד, בת ים, חולון, באר שבע, ראשון לציון ונתניה. תל אביב עדיין מחוץ לתמונה, אך לא לאורך זמן.

>> מהו האלכוהול הכי פופולרי בתל אביב?

למה בכלל להכניס בירה מחבית לבקבוק? התשובה פחות או יותר זהה לשאלה למה לשתות בירה מחבית: כי היא טרייה יותר, כי מפסטרים אותה זמן קצר יותר וכך היא שומרת על הטעם שלה, כי החבית עשויה מנירוסטה שאטומה לאור וכך היא עמידה יותר לפגעי האחסון. למה לבקבק מחבית? כדי שאפשר יהיה ליהנות מהבירה כשהיא במיטבה גם מחוץ לפאב: בבית, בחוף הים או בכל מקום אחר.

אם תנסו לבקבק בעצמכם בירה מברז של חבית, לא תצליחו. הבירה תקציף וייקח לכם שעות למלא בקבוק אחד. יותר מזה, הבירה תיחשף לחמצן ומיד יתחיל תהליך של חמצון וקלקול הבירה. המערכת שבה משתמשים המקומות שהזכרנו כאן היא מערכת מיוחדת שפותחה ברוסיה לפני כשבע שנים. יש בה, נוסף לברז הבירה הרגיל למזיגה לכוסות, פייה נוספת שאליה מתברג הבקבוק. בשלב הראשון מזרימים לתוך הבקבוק פחמן דו חמצני בלחץ שתופס את מקומו של האוויר שבבקבוק. בשלב השני מוזרמת הבירה לבקבוק. הבירה זורמת על דופנות הבקבוק וכך, יחד עם הלחץ הנגדי של הגז שבבקבוק, נמנעת ההקצפה. הבקבוק, שמלא בפחמן דו חמצני במקום באוויר, מקטין את חמצון הבירה. כך הבירה יכולה להישמר כשבוע כל עוד הבקבוק סגור ובקירור.

השחקנים הראשיים

לכל אחד מהשחקנים בשוק אופי שונה, אך המשותף לכולם הוא הרצון לשמור על מחירים נמוכים של הבירה – הקופיקס של הבירה, אם תרצו. חצי ליטר בירה עולה במקומות האלה 15־20 ש"ח בממוצע (25 ש"ח לכמה בירות מיוחדות יותר). לכולם היצע של יותר מ־30 ברזי בירה וייצוג מכובד לבירות ישראליות. בכל המקומות החביות מאוחסנות בחדרי קירור כדי לשמור על איכות הבירה.

ביר פוינט

הסנונית הראשונה שהגיעה לארץ. החלו לעבוד לפני מעט יותר משנה עם סניף באשדוד. כיום יש לביר פוינט סניפים גם בבת ים, בראשון לציון ובבאר שבע. בסניפי הביר פוינט אפשר להשיג כ־30 בירות מהחבית וכ־200 בירות בבקבוקים (מבין השלושה, הוא היחיד שמחזיק גם בקבוקים). עיקר הפעילות היא במזיגה לקחת הביתה, אך אם תרצו לשתות כוס בירה במקום זה אפשרי. בסניפים מקומות ישיבה מועטים ותקבלו את הבירה בכוס פלסטיק. ליד הבירות תוכלו לנשנש חטיפים: סוגי צ'יפס, פיצוחים, דגים ובשרים מיובשים.
מתי בתל אביב: כעת מתנהל משא ומתן מתקדם למתן זיכיון לפתיחה של סניף גם בתל אביב (עדיין לא הוחלט אם בצפון או בדרום העיר).

ביר פוינט (צילום: יח"צ)
ביר פוינט (צילום: יח"צ)

ביר סטיישן

גם כאן עיקר העבודה היא למכירה הביתה, אך אפשר לשתות גם במקום, בנוהל דומה של כוסות פלסטיק וחטיפים. לביר סטיישן יש סניפים בחולון, בראשון לציון ובאשדוד. העיצוב פשוט מאוד והאווירה קלילה ושכונתית. היצע הבירה מגוון מאוד ועומד על כשלושים ברזים, עם נציגות כמעט מכל סגנון בירה; ההיצע משתנה לפי העונה ודרישות הקהל. הסניף בראשון לציון גם עושה משלוחים.
מתי בתל אביב: השמועה אומרת שהתחילו לעבוד על סניף בפלורנטין שיתמקד יותר בשתייה במקום ויהיה בו מטבח עשיר יותר אך עדיין ישמור על מחירי בירה נמוכים.

ביר סטיישן (צילום: יח"צ)
ביר סטיישן (צילום: יח"צ)

ביר שופ

מבין השלושה הוא היחיד שמגדיר את עצמו כפאב, או כבירגארדן, ובסיום הבילוי אפשר לבקבק את הבירה ולקחת אותה הביתה. בביר שופ ההיצע הקולינרי מעט יותר גדול ומגוון וכולל נקניקיות, נקניקים ודגים מעושנים – מנות שאפשר להוציא בלי להחזיק מטבח של ממש, כדי לשמור על עלויות תפעול נמוכות. אם תרצו לקחת איתכם בירה לים תקבלו כאן "ערכה" הכוללת גם כוסות פלסטיק וקרח לשמירה על קור הבקבוק. בביר שופ מנסים לברוח מהמיינסטרים של הבירות ולהציע את הבירות המיוחדות יותר; יותר ממחצית הבירות כאן הן בירות ממבשלות ישראליות.
מתי בתל אביב: במהלך החודש אמור להיפתח סניף ביהודה הלוי 21.

ביר שופ (צילום: יח"צ)
ביר שופ (צילום: יח"צ)

מה לבקבק?

ביר סטיישן: קצרה כהה וקצרה ענברית

כי פחות או יותר זה המקום היחידי במרכז שאפשר למצוא בחבית את הבירה המיוצרת במבשלה הקטנה שבערבה.
הציונות 43 אשדוד, קרן היסוד 1 חולון, הרצל 49 ראשון לציון, התקווה 10 באר שבע

ביר שופ: סאמר אייל

כי זו בירה שבושלה במיוחד עבור הביר שופ על ידי מבשלת ג'מס.
הבונים 2 נתניה, יהודה הלוי 21 תל אביב (בקרוב)

ביר פוינט: ניוקאסל בראון אייל

כי סוף סוף קיבלתי ניוקאסל מהחבית באיכות כמו שצריך, לא עייפה ולא מקולקלת.
בן גוריון 115 בת ים, מנחם בגין 5 אשדוד, רוטשילד 79 ראשון לציון