הקוקטיילים החלשים שיאפשרו לכם לשתות יותר

קוקטיילים חלשים עם אחוזי אלכוהול נמוכים (פחות מ־20%) הם הטרנד החם, ויש הרבה היגיון מאחורי זה. המוטו הוא More drink, less drunk

פרנץ' 57. צילום: תומר יפה
פרנץ' 57. צילום: תומר יפה
22 בנובמבר 2016

לכאורה זו סתירה פנימית. למה, לכל הרוחות, שמישהו יחפש קוקטייל "חלש", כלומר נמוך במיוחד באלכוהול? מתברר שזה הטרנד החם של עולם הקוקטיילים, ויש מאחוריו היגיון בריא. הרי אנחנו כבר לא בני 16, והקוקטייל של שלוק מוודקה זולה ושלוק מיץ תפוזים תעשייתי לא בדיוק מעלה בנו זיכרונות נעימים. המוטו החדש הוא More drink, less drunk.

"אנשים יושבים לדייט או בפגישה עסקית. הם רוצים להעביר עכשיו כמה שעות ביחד ולשתות, אבל לא לסיים את הערב שפוכים", אומר מוש בודניק (סושיאל קלאב), חסיד נלהב של התופעה. "גם לי כבר לא מתאים לשתות חמישה דריי מרטיני בערב. כאן הקוקטיילים האלו – (Low ABV (Alcohol by volume כמו שקוראים להם – נכנסים לתמונה. הם מורכבים, טעימים, ואפשר להעביר ערב שלם עליהם או להתפנק על אחד כזה בצהריים ולהמשיך בקלות את היום".

"זו תופעה שהתחילה בשני מקומות נפרדים, בלי קשר ביניהם", מספר אורון לרנר מפרנץ' 57. "מצד אחד באירופה – בעיקר באיטליה, שם הקונספט של האפרטיפים ומשקאות מבוססי ורמוט ואמארו נפוץ מאוד, ומטבעם מדובר במשקאות בעלי אחוזי אלכוהול נמוכים. מהצד השני, יש הרבה מדינות בארצות הברית שהן עדיין 'חצי יבשות'. מפתיע, אבל יש לא מעט כאלה: בצפון קרוליינה למשל יש חוק שאוסר על הפי האוור. יש מקומות שבהם אסור למכור קוקטיילים בשעות מסוימות. טרנד הקוקטיילים העולמי לא פסח על המקומות האלו, ומכיוון שקוקטייל מוגדר היטב בחוק עם אחוזי אלכוהול מסוימים, זו הייתה דרך לעקוף את החוק – ברגע שאחוזי האלכוהול נשארים נמוכים (לרוב מדובר על מתחת ל־20%, קוקטיילים רגילים הם בדרך כלל בסביבות 40%) החוק לא חל עליהם".

לייצר חוויה שלמה

אם עד לא מזמן לקוח שהיה מבקש קוקטייל חלש היה ברור כי הכוונה היא למשהו מתוק וקל לשתייה, שיסווה את טעמי האלכוהול, הרי שהתופעה הנוכחית מדברת על משהו אחר לגמרי. "אלו קוקטיילים יבשים, אלגנטיים ומורכבים. הם יכולים לשמש תחליף ליין וללוות ארוחה, ומי שמזמין אותם הם דווקא שתיינים מתקדמים ומנוסים. הקהל הרחב עוד לא לגמרי אימץ את הקונספט", אומר בודניק.

קוקטייל כמו אפרול שפריץ, שכבש את ישראל לגמרי, עונה על ההגדרה הזאת. "זה מתאים מאוד לארץ ואנשים אוהבים את זה מאוד, רק לא מכירים את זה כקטגוריה עדיין", מסכם לרנר. עדיין אין קטגוריה רשמית כזאת בתפריטי הקוקטיילים, אבל בכל בר קוקטיילים תוכלו למצוא כמה כאלו, וברמנים שישמחו לעודד את התופעה.

המשקאות המככבים בקוקטיילים האלו הם ורמוטים, אמארו ויינות מחוזקים דוגמת שרי ופורט. אלו גם מוצרים זולים יותר מוויסקי, קוניאק וכיו"ב ("זו אחת הסיבות שלחברות האלכוהול הגדולות אין אינטרס לדחוף את התופעה הזאת לדעתי, כי הרווח על בקבוקים כאלו לא גדול", אומר לרנר), ולפיכך גם אנחנו מרוויחים: אלו דרינקים שאמורים להיות זולים ב־10־15 אחוזים בקלות ביחס לקוקטיילים ה"כבדים".

חסיד נלהב של משפחת הוורמוטים והאמארו הוא אבי קשי, שמציע אצלו בצ'יקטי מגוון רחב מהם.

"בעיניי זה חלק מבנייה של חוויה שאנחנו חייבים להבין אותה. בקבוק יין לא בא טוב אחרי ג'ין טוניק, הרבה יותר הגיוני להתחיל עם אפריטיף מבוסס ורמוט או איזה שפריץ קוקטייל ואז להמשיך לבקבוק יין. אנשים מחפשים – והתפקיד שלנו להכווין אותם – חוויה שלמה. יש התחלה, אמצע וסוף. וגם בסוף זה לא חייב להיות גראפה אגרסיבית באלכוהול, אפשר למשל לשתות אספרסו עם ביטר. דרך מופלאה לסיים ארוחה".

וגם לפתוח בוקר, אם יורשה לי. אז שתו משהו, תל אביבים יקרים. לא צריך לדפוק את הראש, רק קצת לטשטש אותו, עם איזה קוקטייל קטן של בוקר.

פרנץ' 57. צילום: שירה אלנבוגן
פרנץ' 57. צילום: שירה אלנבוגן

לאזן את השותים: 3 קוקטיילים חלשים מומלצים בתל אביב

ב־2013 יצא הספר "The Art of the Shim" של דינה סנדרס, עם מתכונים לקוקטיילים מענגים ונמוכים באלכוהול, ושם היא טבעה את המונח shim – פיסת עץ או מתכת, כזו שמשתמשים בה לאזן שולחנות מתנדנדים במסעדה למשל. בדיוק כמו הקוקטיילים האלו שנועדו לאזן את השותים.

Lillet Cobbler – פרנץ' 57

לילה לבן, שרי פאלו קורדטו, ביטרים וטוניק שעושים משקה קיצי וקליל עם מתיקות מרומזת (46 ש"ח).

Summer Flower Fizz – סושיאל קלאב

ליקר סן ז'רמן, מרטיני ביאנקו, אפרול, סירופ אבטיח, סודה וקאווה – גרסה משודרגת של אפרול שפריץ עם הרבה מורכבות (45 ש"ח)

Monaco Style Spritzer – צ'יקטי

ורמוט נואי פראט אמבר, ביטר למון ובירה נגרוני – מתוק־מריר ומרענן (36 ש"ח)