שקר צף על פני הקוקטייל

קוקטייל טום קולינס, שהתחיל כבדיחה ב־1 באפריל, זכה עם הזמן ליותר גרסאות מכל משקה אחר

12 בספטמבר 2013

כל הקוקטיילים הבינלאומיים הקלאסיים תמיד מלווים בסיפורים סבוכים עמוסים בשמות של ברים נידחים ושל אנשים, שחלקם אמנם אמיתיים, אך רובם הגדול שייך לאגדות אורבניות מצוצות מהסטירר. סיפורו של טום קולינס בכל זאת יוצא דופן. אין ויכוח לגבי המיקום המדויק שבו נרקח המשקה לראשונה. ב־1 באפריל 1874 פרסמו מספר עיתונים ניו יורקיים שלל סיפורים ומתיחות על אודות אדם מסתורי בשם טום קולינס. בדיוק כמו הרשל'ה אוסטרופולר היידשאי, כך גם קולינס היה כנראה אדם אמיתי, אלא שמהר מאוד הפכה דמותו בני יורק של אז לגדולה מהחיים. מ־1874 התרבו סיפורי הברים על אודות אותו קולינס. הסיפורים הללו כללו בדיחות ומעשיות וטבעו משפט שהפך באנגלית של אז למטבע לשון: "טום קולינס שאל עליך", ובמילים אחרות: אתה בעצם שתיין שלא מעניין אף אחד.

המצאת קוקטייל על שמו של טום קולינס הייתה כמובן רק עניין של זמן. בשנת 1876 כתב הברמן ג'רי תומס, בספר "The Bartender's guide" המיתולוגי, אבן יסוד בתולדות המיקסולוגיה עד היום, את המתכון הראשון לקוקטייל. המתכון של תומס כלל מנה של ג'ין, מיץ מלימון קטן ומעט סוכר. את המשקה יש לנער היטב בשייקר עם קרח, למזוג לכוס יין גדולה ולהשלים בסודה. מדובר בעצם בג'ין סאוור בתוספת סודה. בתחילת הדרך היה נהוג להכין את הטום קולינס על בסיס ג'ין הולנדי (יינייבר), שהיה נפוץ באותם ימים, אך במהרה הומר הג'ין ההולנדי במיני ג'ין אנגליים שנהיו פופולריים יותר בחוף המזרחי של ארצות הברית.

הטום קולינס הוא, כאמור, אחד מהקוקטיילים הקלאסיים, ומפאת פשטותו זכה ליותר גרסאות מכל קוקטייל אחר. בעיר וושינגטון זכה הקוקטייל לגרסה קלאסית משלו שבה הוא נקרא The Rickey על שם איש המפלגה הדמוקרטית בשם קולונל ג'ו ריקי. בגרסת הריקי אותם המרכיבים בדיוק, אלא שבה חצי הלימון נסחט ואז נזרק בשלמותו לתוך הכוס. גרסת הריקי היא, אם תרצו, הגרסה האמריקאית של הקייפינייה הברזילאית. בשנים האחרונות חזרו קולינס וריקי בענק לקדמת הבמה והשימוש המקורי בג'ין התרחב: חוזה קולינס על בסיס טקילה, מייקל קולינס על בסיס וויסקי אירי, ג'ון קולינס על בסיס ברבן, ובדנזל קולינס הסודה מומרת בקולה. כאמור, כל גרסאות הקולינס יכולות להפוך לריקי, בתנאי שחצי לימון סחוט ייזרק בתום הסחיטה לתוך הכוס. קצת קטנוני, אנחנו יודעים, אבל היי, כל העניין בקוקטיילים הוא הצמדות לקטנות.

צ'ייסרים:

טנקרי (Tanqueray), הג'ין הלונדוני הוותיק שמיוצר משנת 1840 הוא אחד ממותגי הג'ין הקלאסיים, הידועים והאהובים בעולם, במיוחד בצפון אמריקה. לא רבים יודעים שלגרסה הקלאסית הצטרפה בשנת 2000 גרסת בוטיק שנקראת "טנקרי 10", לא כי היא מיושנת 10 שנים, אלא כי היא מיוצרת במחזורים שונים ומאוכסנת במכל ספציפי שלדברי היצרן ממוספר בספרה 10. על כל פנים, בשונה מהטנקרי הרגיל, בגרסת העשר מזקקים את אלכוהול הדגנים בתוספת מרכיבים בוטניים שלמים (למשל אשכולית לבנה, ליים, זרעי כוסברה, ערער וגם פרחי קמומיל, ולא עם תמציות כנהוג). התוצאה היא ג'ין עשיר והדרי בצורה בלתי רגילה, שיתאים במיוחד לקוקטיילים ארוכים של קיץ. מחיר לבקבוק (47% אלכוהול): 190 שקלים.

ירוק לוהט. משקה הטנקרי
ירוק לוהט. משקה הטנקרי

"הפעם היחידה בחיי שבה נהנתי מגיהוץ היתה כשבטעות מזגתי ג'ין למגהץ אדים (פיליס דילר)