אלף שיר לצפון: המסעדות הכי טובות בצפון הארץ

אחרי הקיאקים והמסלול צריך לתת מנוחה לרגליים, ואם אפשר, במקום שמציע ארוחה טובה. אספנו עבורכם את המסעדות הטובות בצפון

מושבוצ. כל מילה מיותרת. צילום: אסף רונן
מושבוצ. כל מילה מיותרת. צילום: אסף רונן
28 במאי 2017
הבריחה לצפון אינה בריחה של ממש אם לא כלולה בה מסעדה טובה. אחרי שחקרנו את תל אביב ומצאנו את המסעדות הטובות בעיר החלטנו להצפין. בחרנו בפינצטה את המקומות הכי נכונים ששווה לכם לעצור בהם בצפון או אפילו לנסוע אליהם במיוחד. הרשימה המלאה לפניכם:

אורי בורי

אם יש מסעדה בצפון שאפשר לקרוא לה מוסד זוהי אורי בורי בעכו. לפני יותר מ-20 שנה פתח אורי ירמיאס, איש גדול עם זקן עבות כסמל מסחרי, מסעדה בבניין בן 400 שנה ליד חומות העיר העתיקה בעכו. במשך הזמן צבר המקום מוניטין וכיום הוא נחשב לאחת ממסעדות הדגים ופירות הים הטובות בצפון, אם לא בישראל כולה. התפריט קבוע, נשען על השפעות מפה ומשם ועושה כבוד לחומרי הגלם: סשימי סלמון טרי ברוטב סויה וסורבה ווסאבי; תמנון עם פאקוס, עראק ושמן זית; פילה בס בקדרה ברוטב חלב קוקוס, צ'ילי כבוש ותפוח עץ ועוד. כדי לאפשר לאורחים לטעום כמה שיותר יש אפשרות להזמין חצאי מנות שיוזרמו לשולחן עד שתגידו די. לא נאמר לעולם.
אורי בורי – כל הפרטים

אורי בורי, שווה את הנסיעה. צילום: יח"צ
אורי בורי, שווה את הנסיעה. צילום: יח"צ

אלומה

הביסטרו הגלילי בין כפר ורדים לתרשיחא הוא בדיוק המסעדה שאתם רוצים לעצור בה אחרי טיול בצפון – מקום מתוקתק ולא מפונפן מדי שמציע מנות מיינסטרים שכל אחד יכול להתחבר אליהן, עם טוויסט קטן של מקוריות: פטה כבדי עוף וריבת דלעת, חציל שרוף עם טחינה שחורה ופטה עזים, נתח קצבים עם ראגו עדשים שחורות ועוד. החלל גדול ומרווח והכי כיף לשבת במרפסת שפונה לרחוב ולנוף. בשעות הצהריים מוגש תפריט עסקי שכולל מנה ראשונה, מנה עיקרית ושתייה במחיר העיקרית. אחרי פעם אחת, תבינו.
אלומה – כל הפרטים

אלומה, שווה את הנסיעה. צילום: אנטולי מיכאלו
אלומה, שווה את הנסיעה. צילום: אנטולי מיכאלו

אלמרסא

מסעדת השף אלמרסא (המעגן בעברית) היא פנינה שיצרו שני חברי ילדות שגדלו יחד בעכו וחלמו לפתוח מסעדה (מרואן סואעד, והשף עלאא מוסא, שעבד במסעדות מישלן בסטוקהולם, ובישראל בכרמלה בנחלה ובאורי בורי). המסעדה שוכנת במבנה עתיק יפהפה מהתקופה הצלבנית בנמל העתיק של עכו. השולחנות כאן מכוסים מפות לבנות, מהחלונות נשקף הים ובתפריט העכואי־אירופאי תמצאו שלל מתנות מהים התיכון. ההמלצה שלנו: ארוחת טעימות בה השף יתאים לכם תפריט אישי, וכשתרצו תעצרו אותו. בין השאר תקבלו בה: קלמרי טרי על קרם לבנה פיקנטי, סביצ'ה מוסר ים שנמס בפה; קוקי סאן ז'אק בקרם בטטה עדין עם חלב קוקוס ושמן צ'ילי; פילה לברק נפלא בקרסט תבלינים שמגיע על קרם כרובית ולוביה מוקצפת (החל מ־140 ש"ח לאדם לארוחת טעימות, לא כולל שתייה ואלכוהול).
אלמרסא – כל הפרטים

אל מרסא, עצירה חובה אם אתם באזור עכו. צילום: חיים יוסף
אל מרסא, עצירה חובה אם אתם באזור עכו. צילום: חיים יוסף

אלתנור

חוסאם עבאס, שף רשת אלבאבור הוא כוכב תקשורת, אבל לא רבים מודעים לכך שיש עוד אנשים במסעדה שעושים מסעדנות טובה. את אלתנור בכניסה הצפונית לנצרת מנהל זיאד עבאס והיא אולי פחות סלב סטייל אבל דווקא בגלל זה אנחנו אוהבים אותה. כמו במסעדות מהז'אנר הארוחה נפתחת ב-20 סוגי סלטים טריים, נמשכת בבשרים על האש (לכו על צוואר טלה ממולא או קבב חלבי בעטיפת בצק פריך) ומסתיימת בבקלאווה וכנאפה וקפה עם הל. קל מאוד ללכת בשביל הסלול, אבל אם כבר מגיעים לכאן שווה להתעמק במטבח הערבי-גלילי-עונתי שמופיע במנות כמו לבנה עזים עם חרדל בר, תבשילי עולש ועכוב, סלט ג'רג'יר וממולאים.

מה שמחכה לכם באל תנור. צילום: טל-פז תקשורת
מה שמחכה לכם באל תנור. צילום: טל-פז תקשורת

ביסטרו מיכאל

הרבה גבות הורמו כשהשף מיכאל גרטופסקי (הרברט סמואל, סושיאל קלאב) עזב את תל אביב כדי ללכת אחרי החלום. היום, ארבע שנים אחרי, אפשר לומר בוודאות שביסטרו מיכאל הוא בדיוק מה שגרטופסקי רצה: מקום קטן כמו באירופה שמחובר לאזור שבו הוא נמצא עם תפריט מהודק, גמיש ועונתי. המנות מזגזגות בין מטבח ערבי-גלילי (מפתול – קוסקוס ערבי עם פירות ים; כרוב בלאדי במילוי בשר טלה) למטבחי המזרח התיכון (ניוקי, פריקסה ועוד), כשבכל מנה אפשר למצוא את טביעת האצבע הייחודית של השף המוכשר. המקום קטן ונעים ומעוצב בסגנון כפרי נקי ומאופק, שמאפשר לאוכל לומר את דברו.
ביסטרו מיכאל – כל הפרטים
להזמנת שולחן בביסטרו מיכאל

האיש והמנה, ביסטרו מיכאל. צילום: בן יוסטר
האיש והמנה, ביסטרו מיכאל. צילום: בן יוסטר

בנג'ולינה

כשבן וענת קנור נפגשו במטבח של הקופי בר נרקמה ביניהם זוגיות ויחד איתה נרקם חלום על מקום באזור שקט יותר בארץ. הם עברו לצפון ועבדו במסעדות כדי להבין את הקהל המקומי ולצבור ניסיון. בנג'ולינה נפתחה בפברואר 2015 והיא מיישמת את המקצועיות והמיומנויות שבני הזוג רכשו ומחברת אותה לאוכל טוב עם ווייב רגוע. כדי שכולם יצאו מרוצים התפריט נחלק לשניים: קבוע ומתחלף. בתפריט הקבוע תמצאו פטה כבד ותפוחים מקורמלים, ריזוטו, המבורגר ועוד מספר מצומצם של מנות. התפריט המתחלף רחב בהרבה ומתייחס לעונתיות, לדוגמה סלמון וארטישוקים או המבורגר נקטרינות וברי באביב. יש אופציות טבעוניות ומנות ללא גלוטן, ובאופן כללי המטבח שמח כשמתקילים אותו עם בקשות, רק תנסו.
בנג'ולינה – כל הפרטים

מצפינים לבנג'ולינה. צילום: ענת קנור
מצפינים לבנג'ולינה. צילום: ענת קנור

מגדלנה

המסעדה של השף יוסף (זוזו) חנא עושה מחווה בשם למריה מגדלנה שנולדה במגדלא, עיר תוססת שעמדה סמוך ליישוב מגדל. פה נגמרת ההיסטוריה ומכאן מתחיל מקום שדובר את המאה ה-21 באופן שוטף. התפריט נשען כל מטבחי הים התיכון בפרשנות אישית, משישברק דרך פלאפל איטלקי ועד ריזוטו סקאלופ, מחבת פירות ים בביסק סרטנים ופרגיות על תבשיל שולבטו. חומרי הגלם מגיעים מהסביבה, במיוחד בקר וטלאים מהגליל והגולן. נוף הר הארבל, הרי הגולן והכנרת שנשקפים מהחלונות הגדולים יוצרים אווירה רגועה ואלגנטית שהולמת מסעדת שף.
מגדלנה – כל הפרטים

הצלעות של מגדלנה.צילום: מסעדת מגדלנה
הצלעות של מגדלנה.צילום: מסעדת מגדלנה

מושבוצ

מסעדה שהוקמה לפני כעשור ומתמקדת במטבח מודרני מקומי עונתי. המנות מושפעות מהסביבה הקרובה ומבישול ביתי, ושמות במרכז את חומרי הגלם שנמצאים באותו זמן בשיאם: ירקות, פירות, שמן זית, יינות, תבלינים ועוד. בגלל העונתיות, התפריט משתנה מפעם לפעם אבל תמיד תוכלו למצוא כאן מנת בשר עסיסית, מבקר בגידול עצמי ברמת הגולן ללא אנטיביוטיקה וחומרים משמרים. הבשר מיושן במקום ומפוקח כדי להשיג השפעה מקסימלית על התוצר הסופי המוגש במסעדה או נמכר באטליז הצמוד: סטייקים איכותיים, קציצות, המבורגרים ונקניקיות. מנת הדגל שאסור לפספס היא אסאדו עגלה מהעדר של משפחת שניידר – נתח בטעמים עמוקים שבילה 24 שעות בסו וויד (ואקום) ב-80 מעלות ומועבר להשחמה במעשנת. את הנוף המרהיב של הכנרת שנשקף מהחלונות מקבלים בחינם.
מושבוצ – כל הפרטים

מושבוצ. כל מילה מיותרת. צילום: אסף רונן
מושבוצ. כל מילה מיותרת. צילום: אסף רונן

מיטשוס

חצי שעת נסיעה מפרידה בין מסעדת מיטשוס בקצרין לאחותה בשדה אליעזר, אבל לא באמת משנה באיזו מהן בוחרים כי הבשר מגיע מאותה קצביה. במיטשוס, כפי שאפשר להבין לפי השם, מתמחים בבשר משלב בחירת העגלים ברמת הגולן ועד שהסטייק מגיע לצלחת. המסעדה הוקמה לפני יותר מעשר שנים על ידי חגי ושיפי, הוא מומחה לבשר והיא אשת הקצב – השפית והאחראית על כל מה שמוגש ליד הבשר. בתפריט בולטים בעיקר נתחים לחלוקה למינימום זוג: פריים ריב ענק, פורטרהאוס אימתני והכי הכי נתח מיטשוס 1.2 ק"ג. את כל הנתחים המוגשים במסעדה ניתן לקנות במעדנייה.
מיטשוס קצרין – כל הפרטים
מיטשוס שדה אליעזר – כל הפרטים

עזבה

הכפר ראמה הוא מכרה זהב של בישול ערבי אותנטי שקרוב לאדמה. בעזבה, מקום קטן שבמבט ראשון לא מושך תשומת לב, מכינים חביב ומינרבה דאוד וילדיהם תבשילים שמסתמכים על מתכונים משפחתיים בני מאות שנים מצידון שבלבנון. התפריט משתנה לפי חומרי הגלם העונתיים: עשבי בר בחורף, קטניות מיובשות בסתיו, ביכורי ירקות באביב ובמיה, מלוחיה ועלי גפן ממולאים בקיץ. החומוס הוא הטוב מסוגו וצריך להיזהר לא להתמלא כי אחריו מגיעים תבשילים נפלאים.
עזבה – כל הפרטים

פוקצ'ה

מסעדה איטלקית ים תיכונית קלילה ולא מתיימרת שמספקת את הסחורה לאנשים שמוצאים את עצמם רעבים בצפון ולא מסתפקים בשווארמה. המסעדה הוקמה בשנת 2004 על גדות הדן והחצבני וזוכה לביקורות טובות בזכות מנות נדיבות, ביצוע טוב ותמחור סביר: רוסטביף, קרפצ'יו, סלטים, בשר, דגים, פיצות ופסטות. השירות סובלני גם לילדים ואפשר לקבל מנות ללא גלוטן. בגלל הפופולריות המקום עמוס, במיוחד בסופי שבוע, וכדאי לא לסמוך על הספונטניות אלא להזמין שולחן מראש.
פוקצ'ה – כל הפרטים

רוטנברג

המסעדה שבלב עמק המעיינות יצרה לעצמה שם של מקום שמיועד לפודיז מהסוג המעמיק, שמתעניין בהיסטוריה של האוכל. האג'נדה המוצהרת של המקום מחוברת למטבח מקומי עונתי שמוביל לתהליך למידה של האזור ולשיתופי פעולה מעניינים. בעזרת ד"ר אורי מאיר צ'יזיק חוקר צוות המטבח בראשות השף יזהר סהר מתכונים בני מאות שנים ויוצר קשר עם אנשי קולינריה שמתייחסים למגמות כמו סלואו פוד, nose to tail ועוד. התפריט מבוסס על תוצרת מקומית כגון בקר מרמת הגולן, שמן זית וחומץ מיצרנים מקומיים ועוד, שמרכיבים ארוחה שהיא הרבה יותר מאשר סך כל חלקיה.
רוטנברג – כל הפרטים
להזמנת שולחן ברוטנברג

כבוד להיסטוריה של האוכל, רוטנברג, גשר הישנה. צילום: בן יוסטר
כבוד להיסטוריה של האוכל, רוטנברג, גשר הישנה. צילום: בן יוסטר

שראביכ

מקום שהתחיל כסוד של פודיז והפך לקונצנזוס מקיר לקיר: כוך בחניון של בית פרטי שבו מנהל הבעלים, יעקוב חיאט, מערכת יחסים קרובה עם ירקות בלאדי ושמן זית שמפיקים שכניו בכפר ראמה. התפריט הוא חגיגה לצמחונים וטבעונים, לדוגמה סלט ירוקים מג'רג'יר וזעתר טרי מתובלים במיץ רימון טרי, שמרכיביו משתנים בהתאם לעונה; חציל ברוטב רימונים, תרד בר בשמן זית, לימון ושום, פטאייר במילוי חמציץ ועוד. אוכלי בשר לא מקופחים ועבורם מכין חייט קובה בורגול פריך במילוי בשר, עוף עם בצל וסומאק, קבב ועוד. הטעמים ברורים, חזקים וצועקים טריות.
שראביכ – כל הפרטים

1910

החצר הישנה בדגניה א' היא אחד המקומות הקסומים בצפון – מבנים עתיקים שמקיפים כר דשא ירוק ודקלים תמירים. 1910, מסעדה ים תיכונית-איטלקית שנושאת את שנת ייסוד המושבה, הוקמה על ידי עודד שוורצברד, אחיו של הקונדיטור ערן שוורצברד, ואשתו של עודד, בשמת וינר-שוורצברד שהיא קונדיטורית בעצמה. במרכז המטבח עומד טאבון גדול שממנו יוצאות פיצות פריכות ולוהטות עם בצק דק דק, פוקאצ'ות וסינייה שהיא מחווה למטבח הערבי-גלילי. בנוסף תוכלו למצוא בתפריט סלטים על קו התפר בין איטליה לגליל, ריזוטו, דגים ופירות ים, פסטה בעבודת יד, בשרים וקינוחים מושקעים.
1910 – כל הפרטים

מצפינים ל- 1910. צילום: דור יעקובוביץ
מצפינים ל- 1910. צילום: דור יעקובוביץ

‎Meaky's Top View Bar‎‏

על גג גבוה במרכז תרשיחא נמצא מייקי'ז טופ וויו בר, בר-מסעדה עם אווירה נעימה ונוף צפוני ירוק מקצה לקצה. המקום מתמחה בדגים ופירות ים ובבשרים בעישון עצמי. בתפריט יש מנות שיכולות לעמוד בזכות עצמן כמו סלטים, כריכים ומוקפצים וגם נשנושים שהולכים טוב עם אלכוהול – כיסנים מאודים מתוצרת בית, פירות ים בטמפורה ופיש אנד צ'יפס. האווירה קלילה וקולית עם הרבה קהל צעיר, אבל גם מבוגרים יותר ירגישו נוח.

Meaky's Top View Bar‎‏, הרחוב הראשי סמוך לכיכר השוק, תרשיחא,
054-5202332, שני-שבת 18:00-22:00