הצד שלו, הצד שלה

מהשכונה באשדוד לבמות מצעד הגאווה: נתנאל אטיאס, הלא הוא נתנאלה, גאה במסורת ולא שם זין על אף אחד. קווים לדמותה של האיט גירל החדשה

פרחית אבל בקטע טוב. צילום: זיו שדה, סטיילינג: מזל חסון
פרחית אבל בקטע טוב. צילום: זיו שדה, סטיילינג: מזל חסון
21 באוגוסט 2013

עוד מימיה הראשונים של להקת בנות פסיה, נדמה שעולם הדראג הישראלי התקבע לפי קווי מתאר די אחידים. מרבית כוכבות הדראג נראות דומה, מופיעות דומה, ועדיין מתקשות להכריע את הכף בין ירדנה לעפרה. אחד הראשונים לנער את הנצנצים והריסים המזויפים היה הפרפורמר אוריאל יקותיאל, שפרץ דרך הפרומואים המושקעים למסיבות של ליין האריסה – ליין המזרחית הגאה של עומר טובי ויותם פפו. יקותיאל סימן עידן חדש בעולם הדראג והפרפורמנס הגאה בארץ – שפם לצד עקבים. אחר, רענן וייחודי.

לאחרונה מסתמן יורש עצר ליקותיאל בדמותה של נתנאלה. גם היא צמחה באותו הליין וכיום מתפקדת כפרזנטורית החדשה של האריסה. נתנאלה נראית כמו השלב הבא באבולוציה של עולם הדראג – במקום לייצג נשיות מוקצנת, נתנאלה משדרת ומקדשת מהות נשית אמיתית, פרחית אבל בטעם טוב. חמש דקות לאחר ההכירות איתה, נדמה שהשימוש במונח דראג הופך מיושן ולא מדויק – זה הרבה מעבר. מאחורי האיט גירל הלוהטת עומד נתנאל אטיאס (25) שמנהל קריירה מצליחה בתחום השיער והאיפור. נפגשנו איתו וגילינו שני עולמות נפרדים: העולם של נתנאל והעולם של נתנאלה.

מי ומה זה נתנאלה?

"נתנאלה היא פרפורמרית שעסוקה בלהיות אישה: מוחצנת, מצחיקה, צ'חצ'חית ופרחולה. הרעיון לדמות לקוח מהדודות שלי באשדוד (בהטעמה במלעיל) – המרוקאיות הפרימיטיביות ששומעות עופר לוי, עושות צחוקים ולא רואות בעיניים. התפקיד של נתנאלה במהלך המסיבה הוא להעלות את האווירה, לעשות פאן ולזרום עם כולם. אני אחראית להזמין את הזמרים או את הדי.ג'ייז לבמה, מעלה הופעות צבעוניות במהלך המסיבה, אני למעשה הפנים של המקום".

מתי הפכת להיות נתנאלה?

"מאז ומתמיד הייתי נתנאלה. כבר בתור ילד כולם קראו לי כך. ברגע שעברתי לתל אביב שדרגתי את הדמות והפכתי אותה למקצוע. בהתחלה הופעתי במסיבות של ה־Pag אבל הרגשתי שאני לא הדמות המרכזית שם, אז יצאתי מהר. אנשי האריסה הציעו לי להיות הפרזנטור החדש של הליין, אחרי אוריאלה".

האופי של הליין השתנה מאז שהחלפת את יקותיאל?

"אני ואוריאלה זה משהו שונה לגמרי. היא עם שפם ושיער קצר, ואני פרחה מתולתלת ששמה זין על כל העולם. אני באמת באתי מהעולם הזה. אוריאל לא הגיע מהשכונות, אני חושבת שאני יותר אותנטית. בהתחלה, כשהגעתי לאריסה, עשינו קליפים ועבדנו ביחד, ואז אוריאלה יצאה לכיוונים אחרים ואני הפכתי לפרזנטורית החדשה, מה שמאוד התאים לי".

נתנאלה עורכת במסיבות של האריסה טקסי חינה. באיזה וודג'?

"בימים הראשונים של הליין, יותם פפו, הדי.ג'יי והבעלים, היה אחראי על זה. הרעיון הוא לערוך טקסי חינה במיוחד להומואים. את טקסי החינה המקוריים הכרתי כמובן באשדוד, דרך המשפחה שלי, שהיא חצי מרוקאית וחצי ספרדית. כילד אני זוכר את אירועי החינות כחוויות הארד קור: בגדים מטורפים, הגז'קלים (תפאורה), התסרוקות והצבעים. יש הרבה הומואים שסילקו אותם מהבית ואין להם אירועים משפחתיים, אז אנחנו נותנים להם מעין אותנטיות משפחתית והופכים להיות הבית שלהם. צריך להבין שהעדה המזרחית יכולה להיות פרימיטיבית ולא לקבל הומוסקסואליות, ובשביל זה יש את האריסה".

אוריאלה ונתנאלה ראש בראש בקליפ שבוע הגאווה של אריסה ועומר אדם:

המשפחה שלך מודעת לכך שאתה עורך טקסי חינה מסורתיים במסיבות?

"בטח. אני ממש לא צוחק על המסורת, זה רציני מאוד. הפכנו את הטקס לגאה שזה דבר חיובי וטוב – חיברנו בין עולם המזרחיּות האותנטי לבין עולם הגאווה. אלה עולמות שמשיקים זה לזה, והשילוב ביניהם עוזר לקבלה ולצמצום הפער. לפני שש שנים אנשים היו מזלזלים במה שאני עושה, אבל היום זה אחרת – כל הכוכבים המזרחים הכי גדולים מגיעים להופיע במסיבות של הליין: זהבה בן, עומר אדם, עופר לוי, משה פרץ".

נראה שהליין מקרב לבבות.

"אנשים מהשכונה שלי, אלה שהיו מסתכלים עליי מוזר כי הייתי שונה, מגיעים היום לאריסה. אתה מבין איזה טירוף זה? זאת ממש סגירת מעגל. האריסה היא ההוכחה לכך שאפשר להיות הומו גאה גם בעולם המזרחי. פונים אליי הרבה אנשים בפייסבוק, בעיקר ילדים, ואני נותן להם כוח ומעודד אותם להיות מי שהם. כשהייתי ילד, אף אחד לא אמר לי שאפשר לשים עקבים. בכל זאת באתי ושמתי – היה לי אומץ".

באת ממקום שאתה מתאר כשמרני. איך יצאת כל כך פתוח ונטול מעצורים?

"אני מההומואים המגוונים: מצד אחד אני יכול להיות טום בוי ומצד שני אני עדין ונשי. אני יכול לשבת איתך ולשמוע מוזיקה היפסטרית, ואחר כך לשמוע אלקטרו ומזרחית. יש לי חברים עממיים, סטרייטים והיפסטרים. אני אוהב הכל ומקבל את כולם".

מי זה נתנאל?

"נתנאל התחיל לעסוק בשיער ובאיפור בגיל 13. עבדתי במספרה של דודים שלי באשדוד ולמדתי את רזי המקצוע מתוך התבוננות. הייתי עושה בשכונה תצוגות אופנה לכל הילדות, מעצב להן את השיער ומאפר אותן בדרך מאולתרת. תמיד אהבתי את זה ותמיד הייתי שם".

מתי יצאת מהארון?

"אני לא חושב שיצאתי מהארון, פשוט הייתי בחוץ כל הזמן. אני לא אוהב להתעסק במגדר ולא אוהב להגדיר את עצמי. לא הייתי הומו רגיל, הייתי עוף מוזר באשדוד. בגיל צעיר עברתי דברים קשים, כמו כל גיי, רק יותר בהקצנה מפני שהסגנון שלי שונה. התחברתי לערסים ולאנשים שהם פחות בעולם שלי. באתי ממקום קשה ופרימיטיבי, עם אנשים קשים. אבל לא פחדתי, נכנסתי והתחברתי".

מה ההבדל בין נתנאל לנתנאלה?

"נתנאל בחיים האישיים הוא בן אדם של בית, של משפחה, של זוגיות ושל קריירה. אני לא עושה רק קרנבל וצחוקים. אי אפשר לחבר בין הבמה לחיים האישיים. הדמות של נתנאלה קיימת רק על הבמה, כשאני מופיע".

נתנאל חי את חיי הלילה?

"אני בן אדם של זוגיות, לא יוצא כל לילה. אני אוהב את הבית שלי, את הפינה השקטה שלי ואת החיים הפרטיים שלי. אין לי ולא היה לי אף פעם חשבון בגריינדר או באטרף. אגב, בן הזוג שלי הוא מהגברים שהיו בהדחקה בנוגע למיניות שלהם".

מה הלאה?

"אני לא אפסיק לעשות את הדברים שאני הכי אוהב: שיער, איפור ונתנאלה. ברור שצריך הרבה אנרגיות לעבודה שלי וזה לא תמיד הכי קל. אבל את העייפות שלי אני שומר הביתה. כיף לי לשמח אנשים".