הצמד אותי לקיר

כשמדובר בקמפיינים של בתי האופנה הגדולים, סקס הוא הרבה יותר מאמצעי יחסי ציבור - הוא מעצב את איך שאנחנו תופסים מיניות. הצצה לקמפיינים שגרמו ללא מעט לסתות לצנוח

הדוגמנית קייט מוס בקמפיין של קלווין קליין
הדוגמנית קייט מוס בקמפיין של קלווין קליין
8 בספטמבר 2013

העובדה שסקס מוכר ידועה לכולנו, והעובדה שקל מאוד לעשות את זה רע ברורה גם היא. אך כשזה מגיע לבתי האופנה הגדולים, אלה שמעצבים את דעת הקהל בזכות צוות שלם של אנשי קריאייטיב מבריקים, צלמים מוכשרים, מעצבים חצופים ודוגמניות נטולות עכבות – אין ספק שמדובר בתאווה לעיניים. הקמפיינים הבאים בהחלט עשו לנו נעים:

קייט מוס לקלווין קליין

סדרת הקמפיינים של הקווים השונים לבית קלווין קליין – בעיקר אלו הנגישים ביותר של קבוצת הג'ינס, הבישום והתחתונים האייקונים – לא רק הגדירה את הלוק המוביל של הניינטיז אלא גם את השינוי במושא התשוקה המקובל שהתחולל באותו עשור. בחזית עמדה קייט מוס במראה שהוגדר במרוצת הזמן כמייסד קטגוריית ההרואין שיק – רזה להחריד וחיוורת למרות הצילום בגוני ספייה או שחור לבן. כשהיא לבושה במעט מאוד פריטי בסיס אנדרוגניים וחמושה במבט שהוא בין תמים למתגרה, היא הפכה תוך זמן קצר את ההגדרה של סמל הסקס המוכר על ראשה, עם גישה שמשדרת חוסר עניין, שהוא ההמחשה הוויזואלית הקרובה ביותר למשחק "הקשה להשגה".

וככה זה נראה (לפחות בפרסומת לניחוח גברי):

דייזי לואו למארק ג'ייקובס

ההופעה של הדוגמנית דייזי לואו בקמפיין אביב 2009 של הקו המשני של מארק ג'ייקובס עומדת ביחס הפוך לזו של מוס בכל אותן מודעות קלווין קליין מהניינטיז. האיכויות הסקסיות של הקמפיין לא נובעות רק מהעובדה שלואו מתועדת שכובה במיטה צחורה כשצבע השמלה שלה מתערבל היטב עם רקע המצעים וגורם לה להיראות כעטופה בסדינים, ואפילו לא רק מהצילום ההיפר ריאלסטי של צלם הבית של ג'ייקובס, יורגן טלר, שאינו נמנה עם חובבי ריטושי הפוטושופ. כל אלו רק באו להדגיש את הגוף העסיסי (במונחי עולם האופנה ויקום הדוגמניות) של לואו, שבורכה בפיגורה בעלת קימורים נורמטיביים, שיחד עם המבט המזוגג־מתקתק שלה הופכת אותה לסמל סקס גם עבור אלו שלא ממש מתעניינים באופנה.

וככה היא נראית היום (כי אי אפשר בלי עוד קצת דייזי):

הסקייטבורד של סלין

כמו בקמפיין של ג'ייקובס ולואו, גם כאן הופקד יורגן טלר על מלאכת הצילום, ואף שעבודותיו מבקשות לחשוף את המצולמים בדרך אינטימית וקרובה יש משהו במראה הלא עשוי, הכמעט לא מאופר, של הדוגמנית דריה וורבי, שמבדל את הקמפיין הזה מאחרים. הכוונה הזאת – לייצר סיטואציה שבה דוגמנית העל נראית כאילו הקיצה הרגע משינה, זרקה על עצמה את המכנסיים הרפויים של הקולקציה ועדיין נראית סקסית להחריד – היא ככל הנראה של המנהלת הקריאייטיבית של בית האופנה, פיבי פיילו, שיודעת להקצין את אפקט הקול של כל סיטואציה, שובבה או אלגנטית. התוספת החיננית של הסקייטבורד שמגונן על החזה של וורבי מוסיפה ממד אנדרוגני מחדד פיתוי ואף הביאה ליצירת ליין סקייטבורדים מעוטרים בהדפסי הקולקציה כמחווה למודעה הלוהטת.

הערווה של גוצ'י

שום רשימת קמפיינים סקסיים לא יכולה להיחתם ללא התייחסות למהלך יחסי הציבור הפרובוקטיביים של טום פורד, שכמעט כל קמפיין שהציג את יצירותיו לבתי האופנה של גוצ'י ואיב סאן לורן בשנים 1994־2004 היה מופע זימה מעורר השתאות. לא מעט מודעות מתמודדות על תואר השערורייתית ביותר, בהן מודעת הבושם של אופיום שבו שוכבת הדוגמנית סופי דאל עירומה ומאופרת בכבדות על מצע קטיפה, או הקמפיין הפלרטטני בכיכובה של ג'ורג'ינה גרנוויל משנת 1999. אך המנצחת היא ללא ספק דווקא אחת שהגיעה לקראת סוף הקדנציה של פורד, שבה מתועדת הדוגמנית כרמן קאס כשהיא מושכת מטה את תחתוניה כדי לחשוף לעיניו של הדוגמן העומד מולה ערווה המגולחת בצורת לוגו ה־G של גוצ'י. הסערה שעורר הקמפיין, כמו גם עליונית הקימונו בדוגמת הקאמופלג' שמהווה רקע לסצנה המתריסה, זיכו אותו בכינוי "Pubic Enemy".

הפרובוקטור גם חתיך – טום פורד בראיון לטינה בראון על התקופה בגוצ'י: