כובש אותנו: בו בון, הלהיט האסייתי של פריז מגיע לתל אביב

ספק סלט, ספק תבשיל וייטנאמי שמורכב מאטריות אורז, ירקות, נענע, בוטנים ותוספת לבחירה. לקראת הפתיחה של ק־פה האנוי בתל אביב - מבקר המסעדות שלנו, דניאל שק, ביקר בסניף האם בפריז ומהמר שמנת הדגל של המסעדה - הבו בון, תכבוש גם אותנו

הלהיט האסייתי של פריז, בו בון. בקרוב בקפה האנוי. צילום: shutterstock
הלהיט האסייתי של פריז, בו בון. בקרוב בקפה האנוי. צילום: shutterstock
15 במאי 2017

לא, זה לא בבון וזה לא בונבון. זה Bò bún – או בשמו הווייטנאמי המלא bún bò nam bộ וזה להיט קולינרי אסייתי שכבש את פריז בשנים האחרונות ומנהל מאבק צמוד עם ה־ pho – מרק האטריות הווייטנאמי הנהדר. בקרוב הוא עומד לעשות עלייה לישראל ביחד עם עמנואל דיין וקלוד לוזן, מסעדנים יהודים צרפתים מצליחים.

מדובר בספק סלט, ספק תבשיל, שמורכב מאטריות אורז קרות, ירקות שונים (בדרך כלל גזר, מלפפון וחסה) בתוספת עלי נענע ובוטנים, שעליהם מוסיפים משהו מוקפץ – עוף, בקר, שרימפס, טופו – והמתפרעים מוסיפים אגרול מהביל חצוי לשניים או פרוס לפרוסות. כל זה מגיע בקערה גדולה אחת, שבה כל מרכיב בא בנפרד – ולאחר ששופכים על זה רוטב חמוץ־מתקתק צריך לערבב. אם זה נשמע לכם טריוויאלי, כדאי שתחשבו שוב, כי כשהקערה מלאה ובידכם רק זוג מקלות, יש כאן אתגר. למעשה, ככל שמתקדמים באכילה והמפלס בקערה יורד, כך מיטיבים לערבב והמנה משתנה קצת עם כל ערבוב כזה וחוויית האכילה הופכת למין יצירה בהתהוות. וכן, זה יכול להיות נורא טעים.

בפריז צצו עשרות, אולי מאות מקומות שמגישים בו בון וכיוון שמדובר באוכל רחוב עממי, רובם מאוד פשוטים ולא אלגנטיים, כאלה שכנראה עדיף לא להסתכל מאחורי הקלעים של המטבח. לעיתים זה ממש חור בקיר, כמו  Song Hen- המקום המופלא הזה בסימטה קטנה בשם רחוב וולטה, שרק מעטים מכירים (כל כך מעטים שתמיד משתרך שם תור עד הפינה) ושבו בעלת הבית רודה בלקוחות ומזרזת אותם לסיים את הביס האחרון ולפנות מקום ליד השולחן שלא ברור מתי ניגבו אותו לאחרונה. אבל הבו בון שלה שווה את ההתעללות הזאת.

באמת בון בון, בו בון. בקרוב בקפה האנוי. צילום: shutterstockבאמת בון בון, בו בון. בקרוב בקפה האנוי. צילום: shutterstock

בו בון למתקדמים

ק־פה האנוי, מסעדתם של דיין ולוזן, ששלוחה שלה תיפתח בקרוב בכיכר רבין, היא סיפור אחר לגמרי. קפצנו לשם לבדוק מה צפוי לכם וגילינו מסעדה גדולה ושוקקת, שופעת אנרגיות ורוחשת פעילות. לאחר המתנה קצרה (התור כאן כמעט קבוע) התיישבנו במרפסת ונשאבנו אל תוך הווייב הנעים של המקום. הקהל צעיר, הרבה שולחנות של נשים, המוזיקה טרנדית, הקוקטיילים צבעוניים ומתוקים, המלצרים מהירים ויעילים, התפריט מפורט ובהיר והאוכל וייטנאמי־יצירתי שניכר בו המאמץ לא לצאת ממרחב הנוחות של החך המערבי. יש כאן מנות ראשונות עם דגש על אגרול בווריאציות שונות ושני ענפים של עיקריות – בו בון בתצורות שונות – חלקן מפתיעות – ובאו בורגר (עוד טרנד שתפס היטב בעיר האורות) – כלומר המבורגר בלחמנייה אסייתית מאודה.

ק־פה האנוי פריז. צילום: Samuel Lehuede
ק־פה האנוי פריז. צילום: Samuel Lehuede

אז איך האוכל בק־פה האנוי?

האוכל טעים אבל לא מלהיב, בטח לא אחד הבו בונים המצטיינים שפגשתי, אבל זה מקום מגניב שממש נחמד לשבת בו ולמרות אווירה של בית חרושת יש לו סטייל מובהק. נשאלת השאלה אם סטייל אפשר לייצא ואם ההתאמות המובטחות לטעם הישראלי, שהופקדו בידיה של השפית נופר זוהר (אקס צפון אברקסס ו"משחקי השף") ישפרו את האוכל (ניחוש שלי – יהיו יותר פלפלים חריפים). אומרים שהיא בהשתלמות בפריז ואני מקווה שהיא תבחין, כמוני, שיש מקום להדק את תפקוד המטבח כי גם כשמכינים מאות מנות בערב, אסור שזה ייעשה ברישול.

ק־פה האנוי, כיכר מלכי ישראל 10 פינת פרישמן תל אביב