האי היווני: חיים קלדרון פתח מסעדת דגים יוונית ביפו

חיים קלדרון (אותו אחד מהחוף שקרוי על שמו) פתח לאחרונה את אונסיס, מסעדה יוונית בכיכר השעון ביפו. בתפריט: דגי ים טריים על הפלנצ'ה, שרימפס, קלמרי ועוד

אונסיס. צילום: אנטולי מיכאלו
אונסיס. צילום: אנטולי מיכאלו
22 בספטמבר 2014

"אצלנו לכל הגברים במשפחה קוראים באותם שמות", מנסה לעודד אותי חיים קלדרון כשהוא מסביר לי את הגנאולוגיה המשפחתית שאני מתקשה לעקוב אחריה. אבל מה שחשוב הוא שאבי משפחת קלדרון, הזכור בכינוי רחו (רחמים) הגדול, הגיע מיוון והקים בשנת 1962 קיוסק על חוף ימה של בת ים. אנשים רבים היו מתקבצים אצל רחו עם כוסית אוזו ביד, אריס סאן בלב וברבוניה מטוגנת בפה.

בקיוסק הזה התמסדה המסורת הקולינרית והבליינית של בני המשפחה, ושבעת בני קלדרון פתחו כמה עסקים, בהם מסעדת חוף בראשון לציון, מסעדת דגים ברחוב החשמונאים ומסעדת יאסו סלוניקי שהייתה בשוק הפשפשים. עכשיו, האח חיים קלדרון שהיה גם הבעלים של יאסו סלוניקי, פתח את מסעדת אונסיס בסמטה קטנה ליד כיכר השעון.

צילום: אנטולי מיכאלו
צילום: אנטולי מיכאלו

בנו של חיים, מאיר קלדרון, שהתחיל את דרכו כמלצר על החוף כבר בגיל 11, קיבל בגיל 14 רשות להתחיל לעזור במטבח. אותו מאיר הוא גם האחראי על האוכל באונסיס. בתפריט יהיו רק דגי ים טריים שהביאו הדייגים. הם ינוחו על הפלאנצ'ה ויגיעו לצלחת קריספים ושחומים מלמעלה, ותוכנם יישאר עסיסי, אפוי ורך. בתפריט יהיה גם שרימפס, קלמרי וברבוניות מקומחות מטוגנות בזריזות בקלחת שמן. התפריט כולו הוא מעין הכלאה בין טברנה של דגים לאוכל יווני־יהודי, ויהיו בו גם קציצות פראסה צמחוניות, תרד מאודה, צזיקי, איקרה וסלט עלים עם רימונים וגבינה מתקתקה שמגיעה משוק לוינסקי. בירה טובורג או קרלסברג מהחבית, כמה מותגי וודקה ובעיקר שבעה סוגי אוזו וערק מוכיחים שחיים קלדרון לא שכח מהיכן הגיע. סועד אמור להשאיר פה סכום של 85־150 ש"ח בערב לארוחה ומשקאות. הישיבה באונסיס היא ברחבת סמטת בן פרחיה או בתוך המסעדה השוכנת במבנה תורכי עתיק בעל תקרות גבוהות והרבה מאוד אופי. אז עם כוסית אוזו או בלי – עומד להיות שם שמח.

למסעדת אונסיס