סיי צ'יז: המעדניות שימכרו לכם את הגבינות הכי טובות

גרויר פיקנטית משווייץ, גאודה מיושנת מהולנד, גורגונזולה עוצמתית מאיטליה, קומטה מתקתקה מצרפת ועזים חריפה מכאן. המעדניות הכי שוות בתל אביב להתארגן על גבינות לשבועות ובכלל

בורטה איטלקית. אגתה. צילום: אנטולי מיכאלו
בורטה איטלקית. אגתה. צילום: אנטולי מיכאלו
22 במאי 2017

אגתה

המילה מעדנייה קטנה בכמה מידות על החנות המפוארת ברמת החייל, שיותר מתאים לקרוא לה גן עדן לפודיז. על המדפים תמצאו חומץ מסוגים שונים, פסטה טריה, מחיות, ריבות, שימורים וכל מה שצריך כדי להפוך את המטבח הפרטי למסעדת שף. מקרר הגבינות נמתח על קיר שלם ויש בו עשרות סוגי גבינה מכל העולם, מיצרניות גבינה מסורתיות כמו איטליה, צרפת וספרד ועד גבינה מתוקה מנורבגיה, המגוון הגדול מוביל לטווח מחירים רחב עם גבינות שמתומחרות במחירים נוחים ביותר.

אל תצאו בלי: פיקו – גבינת עזים בשלה מצרפת קטנה, נימוחה וממזרית; קומטה מיושנת 12 חודשים מחלב בקר עם סיומת מרירה-מעושנת; צ'צ'יל פיינירי – גבינה מלוחה מטורקיה בצורת ספגטי שמתאימה בעיקר לסלטים.
טווח מחירים ל – 100 גרם: 21־29 ש"ח.

אגתה

אגתה, להרגיש חו"ל. צילום: אנטולי מיכאלו
אגתה, להרגיש חו"ל. צילום: אנטולי מיכאלו

באשר פרומז'רי

סניף- אח לאימפריית הגבינות משוק מחנה יהודה שנפתח לפני שנתיים ומנוהל על ידי ארז בן-ארויה, שותף של משפחת באשר. בקטלוג הגבינות של הרשת יש כ-1,200 סוגים, חלקם מותגים בלעדיים. במקרר שתופס את רוב שטח החנות יש כ-700 סוגים מתחלפים ולצידם יציעו לכם יינות מיקבי בוטיק ישראלים, זיתים, שקדי מרקונה מספרד, מרמלדת חבושים ולחם קינואה-בורגול ייחודי.

אל תצאו בלי: גרוייר Cavern משווייץ מחלב פרות שניזונות מפרחים ואגוזים, מיושנת 24 חודשים במערה; בלו דה באסק מעודנת מחלב כבשים שמיוצרת בפירנאים; פיקורינו טוסקנו בת שלוש מסרדיניה, עשויה מחלב כבשים ובעלת טעם אגוזי.
טווח מחירים ל – 100 גרם: 29.9 – 39.9 ש"ח.

באשר שרונה מרקט

בלו דה באסק של באשר. צילום: ארז בן ארויה
בלו דה באסק של באשר. צילום: ארז בן ארויה

ביאטריס

לפני 15 שנה, כשתל אביב עוד אכלה גבינת עמק, מעדניית ביאטריס נפתחה וקוטלגה מיד כסוג של שגרירות הולנד על כל הדליקטסים המשתמעים מכך. כמו במקומות דומים באמסטרדם אפשר למצוא כאן עשרות סוגי גבינה לצד הרינג ומטיאס טריים, איקרה מתוצרת בית, שימורים מיוחדים ויינות. המחירים הם מהזולים שתמצאו כחלק מאג'נדה של הבעלים שאפשר להרוויח גם בלי לקרוע את הלקוחות.

אל תצאו בלי: גאודת בקר מתקתקה בטעם עשיר של חלב; גאודה עזים תימין ודבש; אולד אמסטרדם גאודה עטורת פרסים ומיושנת לפחות שנה.
טווח מחירים ל – 100 גרם: 3.40 – 18.80 ש"ח.

ביאטריס

ביאטריס, הולנד בתל אביב. צילום: מרב בסון
ביאטריס, הולנד בתל אביב. צילום: מרב בסון

גבינות השומרון

חנות המפעל של מחלבת גבינות השומרון שהוקמה בשנת 1953 בבנימינה ממוקמת בשוק לוינסקי, מרכז הדליקטסים של תל אביב. המחלבה מייצרת יותר מ-50 סוגי גבינות ויוגורטים מחלב פרה, עיזים וכבשים. כמו כן אפשר להשיג במקום מבחר גדול של גבינות קשות מהארץ ומחו"ל, צזיקי יווני, זיתים מישראל, יוון וטורקיה ועוד.

אל תצאו בלי: בולגרית מעודנת 5 אחוז שומן בקופסה או במשקל; יוגורט של פעם מחלב עזים בטעם חמצמץ; בולגרית צאן בייצור לפי שיטה מסורתית.
טווח מחירים: גבינות 3.50 – 6.15 ש"ח ל- 100 גרם, יוגורט 6 ש"ח ל – 180 גרם.

גבינות השומרון

דליקטסן

הדליקטסן של קבוצת R2M נפתח לפני חמש שנים כמעדנייה המציעה מגוון פתרונות אירוח כגון אוכל מבושל, רטבים, שימורים, דגים כבושים, זיתים, נקניקים ועוד. במחלקת הגבינות יש למעלה מ־80 סוגים מהארץ ומחו"ל במנעד טעמים ומחירים רחב, בדגש על גבינות צאן וכבשים ממחלבות בוטיק ישראליות.

אל תצאו בלי: ברי כמהין מתוצרת בית מחלב בקר, קרם מסקרפונה וכמהין שחורות מאיטליה; רזרב של מחלבת הנוקד – גבינה קשה מחלב בקר בעלת טעמים פירותיים; שוורצע – גבינה חצי רכה מחלב כבשים עטופה בפחם וערמונים.
טווח מחירים ל־100 גרם: 18.90־32.40 ש"ח.

דליקטסן

גבינות בדליקטסן. צילום: עידית בן עוליאל
גבינות בדליקטסן. צילום: עידית בן עוליאל

יום טוב

המעדנייה הוותיקה משוק לוינסקי, שפתחה לא מזמן סנדוויצ'ייה לוהטת מעבר לכביש, מציעה נוסף ליחס חם ומשפחתי, גם גבינות בייבוא, מבחר גדול של זיתים, דגים מלוחים, סלטים, ריבות וממרחים תוצרת בית (האיקרה הנהדרת מכה בפה בעוצמה), חלבה ולא מעט מוצרים מן הבלקן (כן, יש בוטרגה!).

אל תצאו בלי: פרח היביסקוס כבוש ומתקתק, ממולא בגבינת שמנת צאן עם מעט שום (14 ש"ח ל־100 גר'); רוקפור "פפילון" – גבינה כחולה כבת שנה, שמנמנה ועזת טעמים מבית "פפילון" הצרפתי, הוותיק והמוערך (28 ש"ח ל־100 גר'); גבינת שמפיניון קרמית (מגרמניה), שמכילה מעל ארבעים אחוז שומן ופטריות שמפיניון טריות, שנכבשות בתהליך הגיבון (20 ש"ח ל־100 גר'); קצ'קבל טורקי מחלב צאן (14 ש"ח ל־100 גר'), וכמובן אולד דאטצ' מאסטר – גאודה בוגרת, כבת שלוש, קריסטלית ואוממית מאוד (16 ש״ח ל־100 גר׳).

יום טוב

עושה לנו טוב. מעדניית יום טוב. צילום: מרב סריג
עושה לנו טוב. מעדניית יום טוב. צילום: מרב סריג

לה פרומז'רי

הדוכן שמתמחה בגבינות מקוריות (ממקום המוצא שלהן) ובגבינות ממחלבות בוטיק ישראליות הוא אחד מהעוגנים החזקים של שוק הנמל, וקיים מיום הפתיחה בשנת 2011. במקרר תמצאו כ-150 סוגי גבינות, חלקן קבועות וחלקן מתחלפות. למרות התור שבדרך כלל משתרך מול הדלפק, הצוות קשוב ומתפנה לסייע בעצות ובהתאמת גבינות ליין.

אל תצאו בלי: גרויר רזרב מיושנת 24 חודשים, גבינת הדגל של שווייץ; דליס דה בורגון טריפל קרים רכה ומעודנת; בל דה הולנד, גבינה קשה מחלב עזים מיושנת ביין לבן.
טווח מחירים ל־100 גרם: 23־25 ש"ח.

לה פרומז'רי

לה פרומז'רי, שוק הנמל. צילום: יח"צ
לה פרומז'רי, שוק הנמל. צילום: יח"צ

ליגורי

מעדנייה ובית קפה שאינה מתמחה ספציפית בגבינות אך יש בה את הסוגים הבסיסיים (בושה, פרמזן) וכמה גבינות מיוחדות יותר לצד בשרים קרים, דגים, יינות, ריבות ועוד. ניתן להשיג במקום גם מאפים מתוצרת בית וכריכים, וכן לבנות סל מוצרים כולל עם התאמה מדויקת של טעמים.

אל תצאו בלי: קסטל מונטה רוסו מחלב בקר מפיימונטה, טום דה סבואה מצרפת, ברולו בציפוי קליפות ענבים.
טווח מחירים ל־100 גרם: 25־35 ש"ח.

ליגורי

ליגורי. צילום: אנטולי מיכאלו
ליגורי. צילום: אנטולי מיכאלו

מיי דלי

המעדנייה הזאת היא אחות למעדניית מיי דלי ברמת גן של יאור ומאור עשור, בעלי ניסיון בתחום המסעדנות ודור שלישי לאנשי דליקטסים. במקום החדש הם מחזיקים כאלף סוגי גבינות מתחלפים של ייבואנים גדולים וגבינות שהם מייבאים בעצמם. האחים מקפידים להיות מחוברים למה שקורה בעולם מבחינת טרנדים, למשל יישון אין האוס וייצור עצמי של גבינות מיוחדות. בוטיק הגבינות צמוד למעדניית סוליקה החדשה של השף אבי ביטון ולקצבייה, מה שמאפשר לרכז את כל הקניות במקום אחד.

אל תצאו בלי: לחם חצי אפוי מחורץ וממולא בשישה סוגי גבינה, חמאה אירלנדית, שום ופסטו טרי מתוצרת בית; פיקורינו עם ורידי כמהין ועטיפת כמהין קצוצות; קרו דז אלפ משווייץ מחלב בקר גולמי מיושנת לפחות 30 חודשים.
טווח מחירים ל־100 גרם: 21־ 26 ש"ח.

מיי דלי רמת אביב

דוגמה קטנה למה שתמצאו במיי דלי. צילום: יאור עשור
דוגמה קטנה למה שתמצאו במיי דלי. צילום: יאור עשור

מכולת גבינות

בחלל קטן באבן גבירול אוסף עודד ווייס גבינות מכל העולם ומיישן אותן. הוא מתמחה בגבינות קשות ומחזיק במקרר כ-100 סוגים מכל הגילאים והתפוצות: מגבינות ממחלבות בוטיק קטנות מהארץ, עד גבינה מחלב יאק מבהוטן ומימולט צרפתייה בת שבע שנים. ווייס איש חביב ששמח לתרום מהידע הנרחב שלו ללקוחות וירכיב עבורכם לפי הטעם והתקציב את מגש הגבינות האופטימלי.

אל תצאו בלי: תום עזים ממחלבת עין כמונים מיושנת 16 חודשים עם אפטר טייסט דבשי; רוקפור מפוסטרת מרוקפור שבצרפת, מיושנת 3 חודשים ומתאימה גם לנשים בהיריון; גורגונזולה עזים קרמית מאיטליה.
טווח מחירים ל־100 גרם: 25־37 ש"ח.

מכולת גבינות

סטמפה

מעדנייה ובית קפה שמתמחה בכל מה שטוב באיטליה –  פסטה, נקניקים, ממרחים, שמן זית, יינות וכמובן גבינות. המבחר אינו גדול אך ההתמקצעות מחפה על כך, והעובדה שאפשר לשבת על אחת המרפסות הכי יפות בעיר ולנשנש את הגבינות ליד כוס יין או בתוך פיאדינה, כריך איטלקי מסורתי, עושה את הכל יותר טעים.

אל תצאו בלי: גילמונטה – גבינה קשה מחלב בקר מיושנת חצי שנה עם אפטר טייסט מתקתק; סטראצ'ו די קפרה מפיימונטה עם עובש כתמתם; בוראטה טריה שהולכת מושלם עם עגבניה, בזיליקום ובלסמי.
טווח מחירים ל־100 גרם: 23־27 ש"ח.

סטמפה

מעדניית סטמפה. צילום: אנטולי מיכאלו
מעדניית סטמפה. צילום: אנטולי מיכאלו