הסדנה שתשדרג את צילומי האוכל שלכם

צלמו רק באור יום, בלי תאורה מלאכותית ובלי פילטרים - אלה הם כמה מהטיפים שתקבלו בסדנת Smart Food של גל בן־זאב ותמר גוז'נסקי

סדנת צילומי אינסטגרם. צילום: תמר גוז'נסקי
סדנת צילומי אינסטגרם. צילום: תמר גוז'נסקי
22 במרץ 2016

צלמת האוכל גל בן־זאב עומדת ליד צלחת מתוקים ומחזיקה טלפון ביד. "יש שתי זוויות צילום בעולם צילום האוכל בסמארטפון", היא קובעת, "90 מעלות מלמעלה או 45 מעלות פרונטלי. בכל זווית אחרת תשכחו מלייק". רגע לפני שהיא לוחצת על כפתור הצילום, שותפתה תמר גוז'נסקי מסדרת בנונשלנטיות מוקפדת את צלחת המתוקים: מכניסה לפריים עציץ קטן, זורקת מפית בד, מניחה מזלג עתיק מכסף – "בדיוק" כמו שאנחנו מגישים בבית.

אינפלציית צילומי האוכל בפיד יצרה שובע דיגיטלי: כמות הפנקייקים, העוגות ושולחנות השישי נעלמים במהרה בגלילה האינסופית כלפי מטה, ומדי פעם מבליחה תמונה שתופסת את העין וגורמת לנו לעצור ולהתבונן. כולנו עוקבים אחר פרופילים של אוכל ולייף סטייל יפהפיים, אז למה כשאנחנו מצלמים ומעלים זה אף פעם לא יוצא כל כך מדויק?

צלמת האוכל גל בן-זאב ומנהלת עמודי האינסטגרם תמר גוז'נסקי זיהו בדיוק את הצורך הזה ופתחו סדנת צילום אוכל בסמארטפון, ראשונה מסוגה. בן־זאב מביאה עמה 12 שנות ניסיון בצילום סטילס וחוש סטיילינג חריף, גוז'נסקי מצרפת ידע רחב בבניית אסטרטגיה וייצור תוכן קריאטיבי לעסקים.

"הסדנה נוצרה מתוך צורך של הקהל. הרבה אנשים סיפרו לנו כמה הם אוהבים לצלם אבל אין סיכוי שהם יקנו מצלמה", מספרת בן־זאב. "כצלמת, המחשבה על צילום בטלפון נתפסה כזלזול במקצוע שלי, אבל ברגע שלמדתי את הסמארטפונים על בוריים, גיליתי דברים מדליקים שאפשר לעשות איתם. היום לא יתפסו אותי בהפקת צילום 'קלאסית' בלי סמארטפון שלוף, שהפך מצלמת תוכן משלים ללקוחות שלי".

גוז'נסקי, אחת החלוצות בתחום ניהול עמודי אינסטגרם לעסקים, התחילה בדיוק הפוך. "חלק מהאסטרטגיה השיווקית שלי הייתה לצלם באייפד ובאייפון. אם אנחנו חיים בעולם ויזואלי שבו כולם משאירים את המצלמה בבית ולוקחים איתם את הטלפון, זו השפה הוויזואלית שצריך לדבר בה. אפשר להוציא פריימים מדהימים מהסמארטפון אם רק יודעים את הטריקים".

צילום: גל בן זאב | סטיילינג: תמר גוז'נסקי
צילום: גל בן זאב | סטיילינג: תמר גוז'נסקי

עשה ואל תעשה

לימוד הטריקים הוא רק חלק קטן מהסדנה של השתיים, שאורכת ארבע שעות, חלקן מוקדשות לתוכן מקצועי מרתק וחלקן לתרגול מעשי. התוכן כולל זוויות צילום, הבנה מעשית של האופן שבו העין שלנו תופסת פריימים, אפליקציות מותאמות, כמה האשטג נכון להוסיף בלי להגזים ואילו גדג'טים (במחיר שלא עולה על 100 ש"ח) יעיפו את רמת הצילום לעננים. את הצד המעשי משלימה הקונדיטורית איילה ענבר, שמכינה לכל סדנה סט קינוחים שמשמש את המשתתפים.

מה האיסור החמור ביותר בצילום אוכל בסמארטפון?

"לצלם אוכל בערב", הן עונות בתיאום מושלם. "נכון, זה מפתה לצלם את המנה שהונחה כרגע על השולחן בארוחה במסעדה, אבל כשאין תאורה מתאימה – הצילום יוצא רע, פשוט לא מגרה. וכשהפריים לא סקסי, אף אחד לא יתעכב עליו, בטח שלא יעשה לייק", קובעת גוז'נסקי.

"זה הדבר הראשון שאני אומרת: רק אור יום, בלי תאורה מלאכותית, בלי תאורה צהובה ובלי פילטרים", מוסיפה בן־זאב. "אנחנו אף פעם לא משתמשות בפילטרים. לשפים שאוהבים לצלם במטבח מלא בפלורוסנטים אני מציעה לקנות תאורת לד ניידת שמדמה אור יום טבעי. אבל גם אז צריך לסגור את כל התאורה מסביב כדי לקבל פריים מושלם".

גל בן זאב ותמר גוז'נסקי. צילום: גל בן זאב
גל בן זאב ותמר גוז'נסקי. צילום: גל בן זאב

השתיים, שנדמה כי הופרדו בלידתן, מצליחות להעביר סדנה מרתקת ולצייד את המשתתפים בה בארגז כלים פרקטי. "בסופו של דבר התפקיד שלנו הוא לעזור לכל מנה לספר את הסיפור שלה", מסכמת בן־זאב. "לא בכל תמונה אזרוק בנונשלנטיות מגבת מטבח יפה כי זה נראה טוב בפריים. צילום טוב מעביר מסר, מספר סיפור כלשהו. בצילום בסמארטפון קל יותר להפוך את המציאות לאמינה, כי ברור לכולם שזו המציאות שמתרחשת עכשיו".

תרבות הפוד פורן עולה על גדותיה. זה משפיע על האופן שבו אנחנו אוכלים?

בן־זאב: "בוודאי. פתאום יש ביטוי לעולם שלם בתחום הקולינריה. אנחנו נחשפים לאנשים ולבשלנים פרטיים, שאין להם ביטוי במקומות אחרים, ומכינים בזכות הפוד פורן מאכלים נפלאים בבית".

גוז'נסקי: "יש שם המון נשים שפיתחו עסקים קולינריים דרך הרשתות החברתיות. פוד פורן זו תופעה חיובית מאוד בעיניי. בלחיצה על האשטאג אנחנו נחשפים לעולמות אחרים, וזה מדהים".

צילום: גל בן זאב
צילום: גל בן זאב