הפקולטה למדעי הגמבה: מסלול למסעדנות נפתח בשנקר

בג'ונגל שבו מסעדות נפתחות ונסגרות בקצב מסחרר, כדאי לחסוך זמן וכסף ולהגיע מוכנים ככל האפשר לרגע האמת: נרי אשכנזי קיבל הצצה ללימודי מסעדנות בשנקר

המסלול למסעדנות בשנקר. צילום: יח"צ
המסלול למסעדנות בשנקר. צילום: יח"צ
17 ביוני 2015

ארסנל המקצועות ה"בטוחים, הנחשקים והנחשבים", אלו שזוכים להנהוני כבוד, נמצא במגמת התכווצות. בישראל יש יותר מעורך דין אחד על כל 150 אנשים; שביתות רופאים הפכו להרגל; והעוסקים בהיי־טק יודעים שהעולם שייך לצעירים ושאחרי גיל 40 הדברים נראים אחרת. בשנים האחרונות, עם עליית קרנם של השפים והיווצרות מעמד השף־סלב, נוסף למקצועות אלה מקצוע המסעדנות.

אל המציאות הישראלית המורכבת ממילא, הגיח לעולם לפני כארבע שנים מסלול ייחודי במכללת שנקר בשם "מסעדנים מלמדים מסעדנות", שאמור להכשיר תוך 40 מפגשים, 240 שעות ו־15 אלף ש"ח את דור המסעדנים הבא שלנו.

מסעדנות היא תחום קשה ומאתגר מאוד, ואין בכלל טעם לדון בשאלה למה לעזאזל מישהו ירצה לעסוק בו. כשאדם הולך ללמוד מסעדנות עליו להביא בחשבון שבאזור המרכז יש אלפי בתי קפה ומסעדות המחזיקים מעמד שנתיים־שלוש בממוצע. רונן ארדיטי – הבעלים של מסעדת בליני וראש המסלול בשנקר – חושב שגם אם לאחר סיום הלימודים סטודנט כלשהו יחליט שתחום המסעדנות לא מתאים לו, מדובר בסיפור הצלחה: "זה חוסך מפח נפש אדיר", טוען ארדיטי, "בעלות נמוכה יחסית".

המסלול למסעדנות בשנקר. צילום: יח"צ
המסלול למסעדנות בשנקר. צילום: יח"צ

איך נולדה התוכנית הזאת?

"זה החל בשיתוף פעולה עם עירית שנקר, שהייתה שותפה במסעדת קרן. אנחנו מכירים כבר שנים רבות והתחלנו לגלגל קונספטואלית את הרעיון, להבין את הצורך ולתת לו מענה. עם הזמן בניתי את תוכנית הלימודים עד לגרסתה הנוכחית. לתוכנית הלימודים הזו יש כמה יעדים: ראשית, להציג את כל האמת על המציאות המורכבת והסכנות בתחום ואת המשאבים הדרושים כדי להצליח בו. שנית, לספק כלים ניהוליים ממשיים להצלחה בתחום. בוגרי המסלול יוצאים מפה עם תוכנית עסקית".

תהליך הקבלה למסלול מתחיל בסבב ראיונות עם ארדיטי, שבו מבוצע תהליך הסינון הראשוני. מתוך כ־50 מועמדים מתקבלים רק 22. "אני מחפש קודם כל אנשים שרוצים לפתוח מסעדה ומוכנים לעשות את מה שצריך", מסביר ארדיטי, "אני מסעדן ותיק ובעלים של עסק שקיים 20 שנה. אני רואה את המורכבות, המקצועיות וההשקעה האדירה הדרושות היום. מבחינתי מסעדנות היא מקצוע לכל דבר, ובניגוד לשאר המקצועות היא תובעת ממך השקעה ראשונית גבוהה במיוחד".

אלו שהתקבלו למסלול (לא נדרש ידע קודם) יזכו ללמוד מבעלי מסעדות עם הצלחות מוכחות בשטח, בהם אבי ביטון, שלום מחרובסקי, איל לביא ואחרים. בשלב הראשון של הקורס כל אחד מהמרצים מרצה בתחום אחר – הקמת מסעדה, שיווק, ניהול פלור, מכירות, ניהול מותג, שימור לקוחות, תכנון תפריט ותמחור. בחלקו השני של המסלול ירצו יועצים שונים לענף המזון ממגוון מקצועות – עורכי דין, יועצי רישוי ותכנון, יועצי הקמה, יועצי יין ועוד.

הרעיון המנחה פשוט: מסעדנות היא תחום פרקטי, ובסופו של יום, בהיעדר ידע ויכולת אמיתית – מסעדה שתוקם ולא תהיה רווחית לא תחזיק מעמד. לכן הלימודים לא מוגבלים רק לכיתות הלימוד. במהלך המסלול התלמידים יוצאים לכמה וכמה סיורים ברחבי הארץ, למשל במתחם חצר השוק בכפר סבא כדי לראות איך מתפקדות מסעדות הפועלות במתחמים וסיורים במסעדות הנמצאות בתהליך הקמה כדי לראות איך זה נראה מבפנים, ובמקביל הם מבקרים במסעדות מצליחות כדי לראות איך מנה שנולדה במוחו של השף מגיעה לצלחת ובמה זה כרוך.

המסלול למסעדנות בשנקר. צילום: יח"צ

"כולנו מכירים את הנתונים על פתיחות וסגירות של מסעדות. כישלונות רבים נובעים מחוסר מקצועיות ומאי הבנה של העסק", אומר לי אחד הסטודנטים.

אם לרגע חשבתם שמדובר בחבורת נערים ונערות שעבדו שבוע כמלצרים בבית קפה שכונתי ולא יודעים מה קורה סביבם – חשבו שוב. החבר'ה בשנקר רחוקים מלהיות תמימים: לרובם המכריע יש ניסיון במסעדנות במגוון תפקידים, וכמעט לכל אחד מהם יש רעיון לעסק משלו. המסלול מאפשר להם להגיע לרגע פתיחתו הכי מוכנים שאפשר.

"החבר'ה פה עדיין לא בשלים לפתוח מסעדה משלהם", לוחש לי ארדיטי באחד השיעורים, "הם נמצאים כרגע בתהליך למידה, והיופי הוא שהם יודעים שהם יודעים את זה. אנחנו לא מנסים לייפות שום דבר. קשה פה בארץ ואנחנו מתרכזים הרבה בלמידה של שיטות הישרדות".

כנראה גם בשנים הקרובות תהיה המסעדנות אחד מתחומי העיסוק המורכבים, המסוכנים והשוחקים ביותר. מסעדנים ושפים רבים אומרים שאילו היו יכולים לתת עצה אחת למסעדני העתיד, הם היו מייעצים להם בלב שלם לבחור תחום עיסוק אחר, אבל מה לעשות שבסופו של דבר מי שאוהב את זה פשוט לא מוכן לעשות דבר אחר. אם אתם שואלים את עצמכם אם אתם כאלה, עצתי לכם היא שתעשו לעצמכם טובה, מצאו מעט זמן וכסף ולכו לעבור את המסלול הנפלא הזה. לא בטוח שתצאו מסעדנים, אבל בטוח שבסופו תקבלו תשובה.

מסעדנים מלמדים מסעדנות, שנקר, 6110046־03, ההרשמה לשנת הלימודים הבאה בעיצומה.