הצלם חיים יוסף רוצה שתחשבו מאיפה הגיע האוכל שלכם

הצלם חיים יוסף ביקש להעביר בתערוכת הצילומים החדשה שלו, "אוכלים לאט", מסר ברור: תחשבו על האוכל שנח לכם בצלחת, על המקור שלו, על הזמינות שלו ועל המקום שממנו הגיע

מתוך התערוכה "אוכלים לאט". צילום: חיים יוסף
מתוך התערוכה "אוכלים לאט". צילום: חיים יוסף
9 ביוני 2015

כל אחד יכול להיות בשלן חובב. גם צילום חובבני הוא פרקטיקה שאיננה נחשבת אקסקלוסיבית במיוחד, אך בעיר הזאת, כפי שיודע כל תל אביבי עם חשבון אינסטגרם פעיל, יש יותר מדי בשלנים חובבים שהפכו לצלמי אוכל חובבים. ההשלכות הכואבות הן פסטות מחוממות במיקרו המוצגות בפיד שלנו חדשות לבקרים.

חיים יוסף, לשם שינוי, עשה את כל הדרך עד למעלה: תחילה הוא התמקצע כצלם במסגרת לימודיו בבצלאל, וכשהחל להתעניין בצילום אוכל הוא נכנס למטבחים של מסעדות כמו פופינה והבסטה כדי לחקור את האובייקטים שלו מנקודת מבט של טבח. הניסיון הדו כיווני שרכש מוצג כעת בתערוכת היחיד הראשונה שלו, "לאכול לאט", המבקשת מאיתנו להניח לרגע את הסכין והמזלג ולקחת כמה שניות כדי לחשוב על מה שנמצא בצלחת.

"'אוכלים לאט' הוא פרויקט צילומים שמתאר יחסים באמצעות אוכל", אומר יוסף, החבר בין היתר בתא התל אביבי של תנועת סלואו־פוד הדוגלת באכילת מזון מקומי ולא מעובד. "היחסים שהפרויקט מתאר נבנו על שני יסודות: אמון ואוכל טוב. הזמנתי אנשים לסטודיו שלי, בישלתי עבורם מחומרי גלם מקומיים וטריים עד כמה שאפשר, והם נדרשו להתאים את עצמם לתבנית המוכתבת: ישיבה מאחורי שולחן, מול המצלמה ואכילת מנה שהוכנה במיוחד עבורם. מכאן הבמה הייתה כולה שלהם".

מה עומד מאחורי הכותרת של התערוכה?

"הכותרת 'אוכלים לאט' מתייחסת לרצון שלי לאפשר לאורח המצולם להתרפק על הארוחה ולחשוב על האוכל שהוא אוכל. אכילה אטית מעלה שאלות לגבי טיב המזון, זמינותו, מקורו ואופן הכנתו. חוץ מזה, הכותרת מתכתבת גם עם המסר העיקרי של תנועת הסלואו־פוד העולמית".

צילום: חיים יוסף
צילום: חיים יוסף

מהם קווי הדמיון שמצאת בין בישול לצילום אוכל?

"בעיקר האסתטיקה. כשאתה מצלם אתה חושב כמו מישהו שאוכל, אתה מנסה להוציא החוצה את מה שהטבח עשה בצורה הטובה ביותר. אבל זה עובד גם הפוך: כשאתה מבשל אתה חושב אסתטי – אתה תחתוך יפה, תצלה בצורה מדויקת. אפילו ברמה של תמונות אינסטגרם – אתה תחשוב איך זה הולך להצטלם ותשקיע באסתטיקה של המנה".

איך בחרת את המצולמים לפרויקט ואת המנות שתגיש להם?

"רוב המצולמים בפרויקט באים מעולם האוכל – השף עומר מילר, הכתבת ריטה גולדשטיין, השף אוראל קמחי, מעוז אלונים ואיתי הרגיל מהבסטה. לגבי המנות היה לי חשוב קודם כל שהאוכל יהיה מקומי וטרי, כמה שפחות מהסופר וכמה שיותר מהשוק. אחר כך התחשבתי במה שכל אחד אוהב, כי רציתי שההנאה מהאוכל תעבור בתמונות".

צילום: חיים יוסף
צילום: חיים יוסף

אתה חושב שלתערוכה כזו יכולה להיות השפעה אמיתית על הרגלי האכילה של מי שיבקר בה?

"אפשר להגיד שבשיחות שלי עם המצולמים נוצר שיח חדש, ואני מתאר לעצמי שגם הדברים שהעליתי בפייסבוק מעוררים מחשבה בחלק מהאנשים שנחשפו אליהם. בסופו של דבר אני לא יכול להגיד אם תהיה לזה השפעה אמיתית, אבל זה בטוח תרם לרצון שלי להתעסק עם אוכל ועם אנשים ולזקק את המחשבות שלי על אוכל למשהו מעניין".

"אוכלים לאט", 11.6־20.6 בקובייה (סלון יפו לאמנות), מחסן יפו 2