השוקולד הטבעוני של פנדה יחזיר אתכם לילדות – ולא בטוח שבקטע טוב

שנתיים שלמות עבדו במותג "פנדה" על מציאת נוסחה מנצחת להכנת שוקולד טבעוני. לאחר שקמפיין ההדסטרט שפתחו גייס למעלה מ-130 אלף ש"ח, הערב (14.7) הם עתידים לקיים ערב טעימות מיוחד בתל אביב. האם כדאי לכם ללכת?

השוקולד הטבעוני של פנדה. צילום: אורי ברקת
השוקולד הטבעוני של פנדה. צילום: אורי ברקת
14 ביולי 2015

כשאליה (22) ודניאל (27), זוג טבעונים, רצו אלטרנטיבה מתוקה ושפויה לשוקולד שהם כל כך אוהבים הם התחילו להכין יחד שוקולד טבעוני. הם קראו בספרים, עשו ניסונות, גלשו במתכונים באינטרנט, ערכו טעימות, והתחילו בתהליך שדומה לייצור שוקולד רגיל (עיסת קקאו, חמאת קקאו, לציטין, ווניל), כשבמקום החלק החלבי הם השתמשו בפיתוח שלהם לאבקת סויה וחמאת קוקוס. הם למדו מתי, איך וכמה לציטין צריך כדי לעזור לכל החומרים להתחבר ולמנוע מלחות להיכנס, ניסו עד שהגיעו לרמה מדויקת של חימום שמעלימה כדורי קקאו עקשניים (כך, במקום אבקתיות וקמחיות מתקבל שוקולד עם טעם עשיר), גילו מה הסיבה לשכבה הלבנה שעלולה להיווצר על השוקולד ולמדו איך אפשר למנוע את זה (הסוד הוא בטמפרור נכון!).

לאט לאט הם הוסיפו טעמים, ולמדו את התכונות של כל השוקולדים שלהם. ולמרות שהיו קשיים בדרך, הם מספרים, כמו טעמי לוואי, תופעות לוואי וחיות אחרות שהיו יכולות להיכנס לפנטאון ה"טבעונים שמדכאים אותי", הם המשיכו לנסות, עד שאחרי שנתיים הרגישו מסופקים עם מה שהרגיש להם הטעם המושלם – להם, ולכל מי שנתנו לו לטעום. הם העניקו לבייבי השחור לבן שלהם את השם: "פנדה" (שם החיבה של אליה לדניאל) והחליטו לחשוף אותו לעולם עם סדרת "פנדה טהור" – חלב, לבן ומריר, וסדרת "פנדה פלוס" – חלב קרם נוגט, חלב עם אגוזי לוז, לבן עם עוגיות.

מכורים לסם השחור. צילום: אורי ברקת
מכורים לסם השחור. צילום: אורי ברקת

אבל החלק אולי הכי מתוק בסיפור הוא האהבה שהם והשוקולד שלהם קיבלו אחרי שפתחו הדסטרט. הם קיוו לגייס כסף במטרה להציע את השוקולד שלהם גם לאחרים והופתעו לגלות עד כמה יש צורך במוצר הזה. "מדהים לראות כמה הקהילה הזו יודעת להתגייס", אומר ברקת. בתוך פחות מ-24 שעות הם גייסו את כל הסכום שקיוו לגייס (30,000 ש"ח) – יריית הפתיחה של הפרויקט ושבירת שיא בהדסטרט. שבועיים לפני תאריך סיום הגיוס הם כבר היו עם יותר מפי 4 ממה שתיכננו לגייס, כשב-60,000 ש"ח אירגנו אירוע טעימות שהיה סולד אאוט שבוע לפני שהתקיים וגרם לטועמים המשקיעים להבין שהמניות שלהן שמורות במקום הנכון (ולדאוג לעוד כמה). כשכבר היו להם בכיס 90,000 ש"ח הודיעו שיתרמו 100 חפיסות לעמותות אנונימוס וויגן פרינדלי, וגם הוסיפו טעמים לפי בחירת המצביעים ("חלב" עם קרמל ומלח גס, "חלב"\מריר וחמאת בוטנים).

היום, עם יותר מ-120,000 ש"ח שמסמנים את פתיחת המפעל, עדיין אפשר לקחת חלק פעיל בהדסטרט, מה שאומר שתהיו הראשונים ליהנות מהשוקולד במחיר נמוך יותר, וגם לעזור להגיע ל-180,000 כדי להרחיב את הליין גם לשוקולד ללא סוכר ולשוקולד סחר הוגן – וכפי שזה נראה כרגע, מחכות עוד הרבה הפתעות מתוקות. "כיף, מרגש, משמח ומרגיש הרבה יותר גדול מאיתנו", הם אומרים ומבינים שהם עמוק בעסק של המכורים לסם השחור (או הלבן, או עם המילוי). המשיקעים יקבלו את החפיסות שלהם במשלוח, או באיסוף עצמי לקראת החגים (הדיאטה תצטרך לחכות לאחרי). ובינתיים, אפשר להתעדכן בפייסבוק ובהדסטרט (ועד ה-24 ליולי- להבטיח לעצמם עתיד מתוק יותר) וגם לקבל הוכחה מוצקה שווילי ונקה קיים לא רק באגדות, והוא בעצם טבעוני.

מבחן טעימה

ענבר נעמן מציעה לטבעונים לדבוק בשוקולד מריר

נורא קיוויתי ששוקולד ה"חלב" הטבעוני של פנדה יהיה טעים. לא כי אני מתגעגעת לשוקולד חלב (גילוי נאות – הכותבת אינה טבעונית, אך שמחה לצמצם במוצרים מן החי), אלא כי באמת לא נעים לקטול פרויקט שנרקח על ידי שני חברים שהפכו לזוג במהלך פיתוח המוצר. השוקולד, שמבוסס על חלב סויה וקוקוס, הגיע בארבעה טעמים – שוקולד חלב, שוקולד חלב עם אגוזים, שוקולד לבן ושוקולד לבן עם וניל ועוגיות. כפי שהובטח בעמוד ההדסטארט של הפרויקט, קשה להבחין בכך שהשוקולד מבוסס על חלב צמחי ולא על חלב פרה, אך לא בכך טמונה הבעיה של שוקולד פנדה. ארבעת הטעמים סבלו ממתיקות מוגזמת, והמרקם החזיר את כל מי שטעם לילדוּת, ולא בקטע טוב: המרקם של השוקולד גרגירי ודחוס, והאסוציאציות ממנו נעו בין זיכרונות ממטבעות שוקולד בחנוכה לבין השוקולד שמצאתם באחורית הארון של סבתא. בינתיים אנחנו נמליץ לכל מי שרוצה להימנע מרכיבים מן החי להמשיך לדבוק בשוקולד בצורה שבה הוא ממילא היה אמור להיות – שוקולד מריר.