ותודה על הדגים

במקום לזלול פלמידה, לוקוס וטונה כאילו אין אלוהים ובכך לתרום להידלדלות האוכלוסייה בים התיכון, גילי ססובר מציע שתכירו דגים אחרים, טעימים לא פחות, שמהם יש לנו בשפע - ובזיל הזול

יש הרבה דגים בים?
יש הרבה דגים בים?
29 בספטמבר 2013

יום אחד הייתי בחנות הדגים של הדייגים בנמל יפו, כשנכנס אדם וביקש קילו וחצי סלמון. "עד לנמל הגעת כדי לבקש דג שיצא לפני כמה ימים בנורבגיה?" שאלתי אותו. "תראה", המשכתי, "את הסרדין הזה ואת הטרולוס ההוא, הם יצאו מהסירה הזו, מה'בוניטו', לפני שעה. תראה כמה הם יפים". למרבה הפלא אותו אחד שינה את בקשתו וקנה את דגי הים המקומיים, שבאמת זהרו מרוב טריות. רק לשם השוואה, ק"ג סלמון עלה באותו יום 70 ש"ח וק"ג סרדין עלה 25 ש"ח. אותו הסכום עלה גם ק"ג טרולוס.

גם הטונה כחולת הסנפיר, זו שק"ג שלה ביפן עולה כמה מאות דולר, שימשה בעבר בעיקר בתעשיית השימורים, עד שהניחו עליה ידיהם אנשי ארץ השמש העולה. אצלנו הברבוניה עלתה בעבר עשרה ש"ח לק"ג, ואת הפלמידה השחורה היו זורקים חזרה לים, אבל היום מכינים ממנה קרפצ'יו וטרטר. הכל עניין של מודעות – כי תכלס אין כזה דבר דג לא טעים, הוא רק צריך להיות טרי. עכשיו עשו לעצמכם טובה: לכו לנמל או לחנות הדגים וקחו את מה שיצא אחרון. לא תצטערו.

ספירנה, ברקודה

הברקודה הוא מהטובים שבשחיינים, ואלה תמיד, אבל תמיד, מהטעימים שבדגים. הברקודה אוכל הכל – סרדין ואנשובי, מיני דקרים שונים, דגי טונה קטנים וגם ברבוניות למיניהן.

המלצות הכנה: על האש או בתנור לדגים עד קילו וחצי. דגים גדולים יותר יתאימו לסטייקים על הפלנצ'ה.

מחיר לק"ג: 50־60 ש"ח

[tmwinpost]

טרחון, טרולוס

וכאן חייבים באמת ובתמים לעשות הבחנה בין הטרחון (המכונה בערבית טרולוס), לבין כמה סוגים המכונים גם הם טרולוס ומגיעים כמעט כולם בגודל אחיד וקטן יותר. הטרחון (צנינית אטלנטית בשמו המדעי) הוא שחיין אדיר ובשרו חזק ויציב. הוא ניזון מסרטנים, שרימפס ומיני דגים אחרים.

מחיר לק"ג: 40־60 ש"ח

המלצות הכנה: על האש, בתנור, או על הפלנצ'ה בפילטים.

סרדין

כשאנחנו שומעים סרדין רובנו חושבים מיד על קופסת שימורים. זה לא רע, אבל הסרדין נמצא כאן, ונמצא בכמויות אדירות. הסרדין הוא דג להקה מובהק ואין דג אחד, קלמרי או סבידה, תמנון או כריש, שלא אוהב לאכול סרדין. אז מי אנחנו שנגיד לא טעים?

המלצות הכנה: טרטר, כבוש, מטוגן, קציצות, על האש.

מחיר לק"ג: 20־30 ש"ח

בקלה, מרלן

לעתים נוטים להתבלבל בין דג הבקלה הים תיכוני לבין הקוד (המרכיב המפורסם בפיש אנד צ'יפס שכבש לאחרונה את ארצנו), והם אכן בני אותה המשפחה. דג הבקלה הים תיכוני נפוץ בים התיכון כולו, בחופי צפון אפריקה ובים הצפוני. בשרו לבן ועדין וטעמו משובח.

המלצות הכנה: פיש אנד צ'יפס, פלנצ'ה, קציצות, שניצל דג, טיגון.

מחיר לק"ג: 40־60 ש"ח, תלוי בגודל.

ארס, קומוניסט

אשרי הארץ ואשרי הים שהדג הזה נמצא אצלם. לא ראיתי מסעדה אחת בתל אביב שבה הוא נמצא קבוע בתפריט, אבל הערבים ביפו וכמה דייגים דווקא חוגגים עליו בקביעות. הארס הוא דג להקה שחי בעומק של עד 60 מטר. הוא נשלף מהים בדיג החופי, או שניתן לדוג אותו בחכה, עם פיתיון מבצק, הודות להיותו צמחוני.

המלצות הכנה: הכי טוב בטיגון, אך אפשר גם על האש או אפוי בתנור. יש שמועה על דייג באשדוד שמכין מהארס את קציצות הדגים הטובות מכולן.

מחיר לקילו: 20־30 ש"ח

יש שמועה על דייג באשדוד שמכין ממנו את קציצות הדגים הטובות בעולם. ארס, קומוניסט. איור: ליאורה זמלמן
יש שמועה על דייג באשדוד שמכין ממנו את קציצות הדגים הטובות בעולם. ארס, קומוניסט. איור: ליאורה זמלמן

סטלה, עטעוט

דג יפהפה בעל גוון כסוף ומספר כתמים שחורים. פירוש המילה עטעוט (לעתים מבוטא עטוט) בערבית הוא קופץ, וכשמו כן הוא. בחודשים אלו הוא מתקרב אל החוף וניתן להבחין בו כאשר הוא קופץ מעל המים. העטעוט חי בלהקות.

המלצות הכנה: העטעוט הוא דג נהדר בטיגון, בצלייה על האש ובאפיה בתנור.

מחיר לק"ג: 20־40 ש"ח.

לא רוצים להלחיץ אבל חשוב שתסתכלו לדג בלבן של העין