לא רק פול גוגן

לפאסטל, המסעדה הצרפתית החדשה שנפתחת במוזיאון תל אביב לפני כחודש, ליהקו את טיבו ברה, שף צרפתי עם עבר במסעדות עם כוכבי מישלן, וזו רק ההתחלה של מה שמחכה לכם שם

צילום: אנטולי מיכאלו
צילום: אנטולי מיכאלו
12 באוגוסט 2013

דוד קישקה מתרוצץ לאורך פסי הבישול במטבחים האינסופיים של פאסטל, נבלע בקומה התחתונה במטבח ההכנות ונעצר שם לדבר באריכות בצרפתית עם השף הצרפתי טיבו ברה. לשניהם רקע נכבד של מטבח צרפתי: קישקה הוא בנו של המאייר מישל קישקה, אמו צרפתייה והוא עשה את התואר האקדמי שלו בצרפת (מאז ניהל במשך חמש שנים את מסעדת רפאל). השף ברה עבד בצרפת במסעדות מכוכבות מישלן, כיהן במשך ארבע שנים כשף של שגרירות צרפת, ומתוקף חברות אישית הוא מסייע לפרקים בארמון האליזה, שבו הוא מתפקד כשף בפועל. בואו נפתח את זה כאן ועכשיו: הפייבוריט הנשיאותי הוא המצאה של ז'אק שיראק שעברה כגחמה גם אל פרנסואה הולנד. מדובר בכריך עם רוסטביף, גבינת תום, ביצה, חזרת ומיונז. ואיך זה קשור אלינו? כריך העל הזה יוגש לסועדים במסעדה החדשה תחת השם פרזידנטאל קלאב סנדוויץ'. פאסטל בנויה בהתאם לקונספט של מסעדות טובות במוזיאונים (בניגוד לקונספט נפוץ יותר של קפטריות אומללות במוזיאונים), והאופי שלה עוצב בתום סיורים במומה בניו יורק ובגוגנהיים שבבילבאו. זה לא מונע מברה להגיש כריכים, פסטות, סלטים, שניצל עוף או עגל, המבורגר או פילה לוקוס; ובאותה מידת לגיטימיות גם מנות צרפתיות קלאסיות כמו פואה גרה או קונפי ברווז. ברה מנסה להרביץ קולינריה צרפתית בכל אשר יפנה, והכלל המנחה שלו הוא להתקין מנות בהתאם לחומר הגלם שניתן להשיג. זאת הסיבה שהוא אומר כן לקולרבי המקומי המשובח וביג נו־נו לפורצ'יני קפוא.

[tmwinpost]

בגזרת המתוקים יהיו שלל קינוחים צרפתיים אותנטיים כמו עוגיות מקרון קפוצ'ינו בשני גוונים ועוגיות מדלן, ובמקביל סלט פירות ישראלי עונתי. שני השותפים הנוספים במסעדה, תדי שאולי ואיציק חנגל (דובנוב 8), חוזרים לגן הפסלים של המוזיאון אחרי שהיו בעליה של מסעדת ג'קומטי. על כך אומר חנגל בהתרגשות: "אנחנו שמחים לשוב למתחם המוזיאון, הפעם לאגף החדש היפהפה עם בראסרי פאסטל. קיבלנו הזדמנות לחבור למתחם תרבות חשוב ולהשלים אותו עם חוויית בילוי קולינרית בסטנדרטים גבוהים".

השף טיבו ברה עושה להטוטים עם חנקן נוזלי בסדנה אצל מאיר השמן

והסטנדרטים של פאסטל באמת גבוהים. זה מתחיל בעיצוב של האדריכלים ברנוביץ'־קרוננברג, שמתכתב עם האגף החדש של המוזיאון עם זוויות פנימיות מפתיעות שתומכות שלושה אזורי ישיבה: שולחנות שיש בצבע בורדו שפורצים מתוך בר היקפי שאפשר לשבת סביבו על ספות או על כיסאות; בר שהוא גם אזור עישון, חבוי כמעט כמו מערה פנימית אדומה ומרופדת באופן קצת קינקי; ועוד אזור ישיבה חיצוני, במרפסת המשקיפה על גן הפסלים. טווח המחירים רחב: ארוחת ערב ממוצעת תעלה כ־160 ש"ח לסועד, אבל עסקיות הצהריים יעניקו מנה ראשונה וקינוח במחיר העיקרית, בכוונה לקרוץ לקהל התל אביבי ולא רק לבאי האופרה או הקאמרי. במרכז תפריט היין היינות הלבנים שתופסים כ־60 אחוז מתוכו, מתוך תפיסה שהם מתאימים יותר לאקלים המקומי וחלקם בהחלט יכולים ללוות בכבוד מגוון גדול של מנות. צ'ירז של גביע יין לבן לפאסטל, שמסתמנת כהבטחה בליינית אורבנית אמיתית.

פאסטל, שד' שאול המלך 27 (הכניסה מימין לאגף החדש של המוזיאון), 6447441־03, כל השבוע 12:00־אחרון הלקוחות (המטבח פתוח עד 23:00, תפריט בר מוגש עד שעה 1:30)