מקום עם בשר: B12 הוא מקום חדש בביתן אהרון לחובבי הבשר

בתוך מבנה עץ שנראה כמו קרון רכבת ישן, פתחו שניים את B12 Meat Station - תחנה לחובבי הבשר, הממוקמת בביתן אהרון

27 במאי 2015

B12 Meat Station הוא מקום חדש במתחם Bitan`s הצמוד למושב ביתן אהרון. בגלל השולחנות עם הספסלים המחוברים שבחוץ, אפשר לחשוב בטעות שזו מסעדה ואם מציצים פנימה, אפשר גם להניח בטעות שמדובר בבר בגלל ארבעה מקומות ישיבה גבוהים ומוזיקת ברים אמריקאיים טיפוסית שבוקעת מהרמקולים בווליום לא צנוע. בפועל המקום כשמו כן הוא – תחנה. זוהי תחנת בשר צעירה ברוחה ובוגרת מאוד ביחסה לכל הקשור לעישון יישון וצליית בשר. אפשר לנשנש כאן סנדוויץ' בשרי מושחת בתוך לחם פרנה או להוריד חצי ליטר בירה לצד נתח בשר מעושן. התחנה עדיין בהרצה והתפריט שמציעים בה מצומצם, אך למרות המראה השובב והגישה הלא מחייבת, כל פיסת בשר מקבלת כאן יחס של כבוד, מי שעומד מאחורי פתיחת המקום הוא דובי שטיינברג האחראי בין היתר גם על "המעשנה אלבמה" ששמה הולך לפניה.

שטיינברג, שאוהב הפלגות ביאכטה ולעסוק במה שעושה לו כיף לקום בשבילו בבוקר, הגיע יום אחד לאלבמה, התאהב בצורת העישון ובטעמי הבשר שהיא מפיקה וכשחזר ארצה התחיל ליישם את השיטה במחסן לא שמיש במושב להבות חביבה. אחרי זה פתח את מסעדת אלבמה בנתניה, ואחרי שזו זכתה להצלחה מסחררת העביר אותה לבת ולחתן ויצא לחיפוש האתגר הבא, אז גם הצטרף אליו השותף הנוכחי יהל שפע. יחד עם שפע הם בנו את התחנה, ושטיינברג, הנדסאי במקצועו, בנה את התנור החשמלי המיוחד שמותקן במרכז התחנה ואחראי על הקסם שמתרחש במקום.

תפריט מלא ויטמין B12
תפריט מלא ויטמין B12

התיישבנו על הבר, כשכל כוכבי הג'ז, הבלוז והרוק של המאה ה-20 צופים בנו מהפוסטרים שעל הקיר. טעמנו נתח אנטריקוט מעושן – שלוש פיסות נדיבות של בשר בטעם מעושן שמחירן 27 ש"ח ומגיעות על הצלחת לצד צ'ימיצ'ורי ביתי. בעוד אנחנו מנשנשים, שפע הוציא מהמקרר את הנתח הבא והכניס אותו לאחת מארבע המגירות של התנור החשמלי (כן, חשמלי!) שבנוי כך שגוף החימום בו נמצא במרחק הנכון מתחת למגירות ומעל המגירות מותקנת שכבה של נירוסטה מיוחדת שאחראיות על פיזור שווה של חום, כך שאין צורך להפוך את הבשר בזמן שהוא נצלה בתוך המגירה. נשמע אולי קצת מופרך אבל עזבו אתכם מתורות צליית בשר ומהיגיון. ההמבורגר ריב אנטריקוט (49 ש"ח) שיצא מהמגירה הזו ונכנס לתוך לחמניית פרנה יחד עם רוטב מיונז מיוחד, צ'ימיצ'ורי ושני עלים של חסה, היה משובח ושונה לחלוטין בטעמו ממה שכולנו מכירים מכל ההמבורגרים שבלסנו, זאת אודות לתערובת הבשר המיוחדת שעל שילוב הבשרים שבה אחראי שטיינברג.

נחזור רגע לתחנה הזו שנבנתה על ידי שפע ושטיינברג ויש בה אווירה מגניבה של בר שכונתי קטן וריחות עישון שיסחררו את כל אוהבי הבשר: זהו מבנה עץ שנראה כמו קרון רכבת ישן שהוא למעשה דוכן אוכל שנכנס לתוך חנות. המעשנה הזו שמחוברת לגלגלים יכולה להתאים לכל מקום ולנתק את היושבים בפנים מהסביבה שבה היא נמצאת, כי היא עוטפת את הנוכחים באווירה שלא מכאן. כל המנות העיקריות שמציעים ב-B12 יכולות להגיע או בתוך לחמניית הפרנה שהיא חצי לחם מרוקאי חצי ג'בטה, אוורירית מבפנים ובעלת קראסט מבחוץ עם רוטב הצ'ימיצ'ורי והלחמנייה בתור תוספת בצד. טעמנו גם מנה של סטייק לבן (55 ש"ח) בסנדוויץ'. בשר לבן, שקל מאוד להרוס על ידי ייבוש יתר, נצלה היטב ונפרס בדרך ללחמנייה לקוביות גדולות והיה עסיסי ונימוח כאילו כלל לא היה בשר לבן.

בזמן שהמלצר דאג לריפיל בלתי פוסק של חמוצים וזיתים, שפע דחף לתנור חתיכה של נתח קצבים במשקל 350 גר' (65 ש"ח). התוצאה השאירה אותנו פעורי פה: לא ברור כיצד עובד הקסם שיצרו שטיינברג ושפע, אך לאחר זמן מה נשלף מהתנור הנתח שלנו שנראה מאוד MEDIUM WELL אבל בביס הראשון התגלה כרך ועסיסי כאילו היה MEDIUM RARE מדמם.

אולי כאן זה המקום לציין, כי הצמחונים המכובדים לא ימצאו כאן ולו מנה אחת שתתאים להשקפותיהם ואוהבי הבשר לא יתקלו כאן בסיפורי גבורה על משימת איתור נתחי הבשר הכי איכותיים מעדרי הצאן הכי מפונקים ברמת הגולן או במאדים. מה שתמצאו כאן, הן הפתעות נעימות וטעימות. ראשית, האווירה הקלילה והלא מחייבת, שנית התנור עם הקסם שמסוגל לשמור על העסיסיות של הבשר בלי להותיר בו ולו טיפת דם אחת. גם טעמי העישון של הבשר המיושן וגם המחירים הידידותיים נעימים מאוד ויגרמו לכל אוהב בשר להתמכר בקלות למקום ולקונספט. חוץ מזה גם לדוכן העץ הענק הזה שנבנה בעבודת יד יש קטע וגם לשירות הפשוט של אנשים שלא מתיימרים להשפריץ ידע מוגזם על בשר. עד שדובי ויהל יגשימו את חזונם להפוך את המקום שלהם לרשת מעשנות "דוכן בתוך חנות", אנחנו נהנה מהסוד הבשרי הכמוס של מתחם העסקים המנומנם.

ל-B12