4 מסעדות יווניות חדשות שאתם צריכים להכיר

כשהימים מתקצרים הדכדכת גוברת. כדי לשכנע אתכם שיש שמחת חיים שם בחוץ, קבלו ארבעה מקומות יווניים חדשים בתל אביב שיעזרו לכם לעבור את הסתיו בשלום

השוק היווני. צילום: אליאל סעד
השוק היווני. צילום: אליאל סעד
25 באוקטובר 2016

מדי פעם אנחנו נזכרים שאמנם הטעמים המקומיים נפלאים וחומרי הגלם פה משתבחים והשפים, ישתבח שמם, מתעדכנים, אבל מה שבאמת חסר לנו הוא שלוות נפש. מה לעשות שהרוגע והשלווה נחתו דווקא על השכנים באיי יוון, ואילו רק היינו יודעים לאמץ קצת מסגנון החיים עתיר השאנטי שלהם, גם הפטה שלנו הייתה ממריאה לפסגות חדשות של קיום אנושי. נכון שכמה מסעדנים כבר הבינו מזמן שיוון זה כאן. צביקי עשת שהקים את גרקו באזורי חן כשהוא עף על בריזה שמגיעה מחוף הים הסמוך; קלמטה היפואית שמתבססת על מבט לסלע של אנדרומדה; יאסו שמערפלת את המחשבה בעזרת מבחר אוזו נאה; הטברנה היוונית והאוזו בר אלבי שבשוק הפשפשים ביפו שמזכירים את סמטאות חאניה; הצוענייה הבלקנית שבשוק היווני ביפו. עכשיו נוספת לכל אלה תגבורת משמעותית של שאנטי יווני בעזרת ארבע נקודות חדשות בעיר.

ספרטה / טברנה יוונית

אחרי שפתחו את הטברנה היוונית קפיטן בשיפולי שוק הכרמל וגילו שיש בעיר כאלה המחפשים לנשנש דולמדס ולדמיין יוון, החליטו בני הזוג גיא ושימרית בר לב שהגיע הזמן לפתוח טברנה גדולה עם חצר וגפנים משתרגים. הם הצטרפו ליובל כלב וגיא חלק (לשעבר בר הנביאים) ויחד פתחו את ספרטה – מסעדה יוונית בהשקעה צנועה של 2 מיליון ש"ח. המיקום הנבחר: קצה ירמיהו, מרחק פסיעות מפארק הירקון. הקונספט: מסעדה יוונית שמטרתה לשחזר את החוויה הקולינרית ביוון העתיקה. תשכחו מעוגן שמשתלשל מהתקרה והגה של ספינה שצץ בדרך לשירותים, ופנו מקום לכדים עתיקים, צלחות נירוסטה וכוסות כסופות שאליהן נמזגים בהידור משקאות במשך הערב. המשתה, אחד האלמנטים המזוהים עם תרבות יוון העתיקה, יבוא לידי ביטוי באלכוהול ללא הגבלה (98 ש"ח) במשך כל הערב. לצלילי מוזיקה יוונית, שבירת צלחות וריקוד על השולחנות, תפריט האוכל מקדש גם הוא את שמחת החיים ומציע "מגש ספרטני" לפתיחה עם חמש מנות קטנות כמו טחינה, חצילים, פטה־פלפל חריף, סקורדיליה, סלק ולחם הבית. המנות העיקריות מגיעות בגדלי חלוקה וכוללות ג'ירוס משפונדרה טלה, סופלקי פרגיות וירקות, ברבוניות מטוגנות, קלמרי פריך, שרימפס במחבת ועוד.

ספרטה, ירמיהו 54 תל אביב, שני־רביעי 18:00־1:00, חמישי 18:00־אחרון הלקוחות, שישי־שבת 13:00־1:00, 6056575־03

ספרטה. צילום: אנטולי מיכאלו
ספרטה. צילום: אנטולי מיכאלו

סיפתח / סופלקי בר

במהלך השבועות הקרובים ייפתח בר סופלקי באבן גבירול. המיקום הנבחר ננעץ בדיוק בחגורת הבשר החדשה של העיר, האזור שבו מצטופפות יחד כל מזללות ומסעדות הבשר החדשות והוותיקות – 12B תחנת בשר, המבורגר פקטורי אקספרס, פופאי בורגר, עד העצם אקספרס והוויטרינה שמתחבאת מאחורי פיגומי בנייה אימתניים. אם נראה היה שנעשה צפוף בחגורת הבשר של אבן גבירול־קרליבך – עם 12B תחנת בשר, המבורגר פקטורי אקספרס, פופאי בורגר, עד העצם אקספרס והוויטרינה שמתחבאת מאחורי פיגומי בנייה אימתניים – הרי שבקרוב יצטרף לחגיגת הבשרים בצלילי בוזוקי גם סיפתח: בר בשרים המתמחה בשיפודי סופלקי בסגנון יווני. זה קורה במרחק פסיעות מהסטייק א־לה מינוט של המזנון של אייל שני, ובאותו בלוק ממש. בסיפתח יוזמנו הסועדים לשבת על בר סביב גריל הבשר הגדול, לבחור לעצמם שיפוד מוויטרינת השיפודים, ועד שהשיפוד נצלה לעיניהם לזלול את הסלטים המגיעים כחלק מהארוחה במחיר השיפוד (50־60 ש"ח לארוחה).

במהלך השבועיים הראשונים ייפתח המקום בערבים בלבד, ובהדרגה יורחבו שעות הפעילות עד שאפשר יהיה כבר בשמונה בבוקר לדוג מהוויטרינה שיפוד אטרקטיבי לסעודה קרניבורית. גם אם שיטת המכירה מזכירה את שיפודי אירופה או M25 – פה הסיפתח הוא באווירת יוון.

סיפתח – שיפודים על הבר, אבן גבירול 25 תל אביב. הפתיחה בקרוב

ליבר / פיצרייה יוונית

הטברנה תכולת הפסיפס שצצה החודש ברחוב יום טוב מייצגת באופן מדויק את אופיו של הרחוב כולו, שהפך לשמורת טבע עם הייפ. כמו מרבית הנקודות ברחוב, העיצוב לא מאוד מושקע כלכלית אבל עשיר בחשיבה וביצירתיות. האוכל מתבסס על חומרי הגלם של שוק הכרמל שדוכניו גולשים לבתים הסמוכים, והמחירים הם הכי מתחשבים שתמצאו – בהתאם ליכולות ולתקציבים המוגבלים של המעמד היצירתי שמשוטט פה.

השם ליבר רומז לחופש לבשל ונולד משיתוף פעולה של שני טבחים צעירים: תום עבוד ושגיא בר חמה שעבד במזנון של אייל שני. ליבר בנוי כטברנה שבה תריסי עץ, פסיפס בצבעים תכולים, כיסאות הבר, והאדניות מתכתבים עם יוון. תוכלו להזמין פה סלט היווני (17 ש"ח), סלט שרי (19 ש"ח) ועלי גפן שמוגשים בבריכת צזיקי בווינגרט שום־לימון (19 ש"ח למנה קטנה). מכיוון שלא מקפידים פה על יוון טהורה, מציעים פה גם פיצות איטלקיות אישיות (20 ש"ח לפיצה). המטרה של השותפים היא ליצור מקום בילוי שבו אפשר לשתות בלי לחשוש מהתוצאות, בגלל זה תקבלו מותגים מובחרים בצ'ייסר במחיר קבוע ומתון (9 ש"ח) וחצי ליטר גולדסטאר מהחבית ב־19 ש"ח.

Liber, יום טוב 33 תל אביב, ראשון־חמישי 11:00־1:00, שישי 11:00־כניסת השבת, שבת מוצ"ש־1:00

פיצריית LIBER, צילום: מרב סריג
פיצריית LIBER, צילום: מרב סריג

שוק צפון / קבלת שבת יוונית

בשוק צפון יחלו לערוך קבלות שבת של "שישי יווני". השפים במתחם יציעו מגוון מנות טאפאס יווניות (19־55 ש"ח למנה). תמצאו כאן ברוסקטת פלפלים קלויים; קישואים על קרם עגבניות וצנוברים; מלפפונים צעירים על יוגורט נענע עשבים; ברוסקטת סרדין ים תיכוני ומנת ברבוניות מטוגנות, קרודו על צזיקי, סלט יווני עם הפתעות, ברבוניות מטוגנות ועוד. בגזרת הבצקים ייככב מאפה קשקבל לצד סלט עגבניות חריף וצזיקי. להקות והרכבים מוזיקליים אותנטיים יגרמו לרקיעות לא רצוניות ברצפה בקרב המבקרים. אחד ההרכבים הוא טריו רמבטיקו, שחבריו מנגנים בגיטרה, אקורדיון ובוזוקי. בזמן ההופעה יחולקו בדוכנים שבקרבת הבמה צ'ייסרים של אוזו לכולם.

 

שישי יווני בשוק צפון, ראול ולנברג 20 רמת החייל, שישי 12:00־16:00

השוק היווני. צילום: אליאל סעד
השוק היווני. צילום: אליאל סעד