מקום מושקא: הכירו את הטבעונית החדשה של גולן דור

במושקא, הטבעונית החדשה של גולן דור (כן, האקס של ננה שרייר), לא תמצאו תחליפים לעולם הקרניבורי, אלא בעיקר מנות על בסיס ירקות וגוד וייב 

גוד וייבס במושקא. צילום: אנטולי מיכאלו
גוד וייבס במושקא. צילום: אנטולי מיכאלו

יש לא מעט מסעדות ובתי אוכל שקמו בגלל תחושת בטן של הבעלים או השפים. במקרה של מושקא, המסעדונת הטבעונית החדשה במורד הדרך ליפו, התחושה הייתה מעט שונה. השף עוזי מרדכי ואיש חיי הלילה (שהוא גם האקס של ננה שרייר מננוצ'קה) גולן דור הרגישו, כל אחד בנפרד, לא טוב. האחד מחיי שף שגובו באורח חיים ותזונה לא מאוזנת והשני מ־16 שנה של ערות בלילות. המחיר הפיזי שגבה אורח החיים בעיר הוביל אותם לפתיחה של המסעדה ועל הדרך אולי גם לניעור קטן לסצנה הטבעונית, שהתנהלה על אש נמוכה מאז הפתיחה (והסגירה) של מיס קפלן.

״אין אצלנו תחליפים״, אומר דור. ״אין ׳קלמרי׳ או ׳שווארמה׳. יש המון ירקות, מעט שמן והמון לימון״. כלומר, אין חיקוי של מנות בשריות שהפך (למרבה הצער) למקום הבטוח של רוב המסעדות הטבעוניות: בלי המבורגר, שווארמה, נקניקייה ובלי מילים אחרות שאומצו מהעולם הקרניבורי.

מושקא, לא רק לטבעונים. צילום: אנטולי מיכאלו
מושקא, לא רק לטבעונים. צילום: אנטולי מיכאלו

מה בכל זאת יש? תפריט הרצה זול במיוחד, כשכל המנות מתומחרות בין 18 ל־32 ש״ח. שבעה סלטים קטנים עם טוויסט חביב כמו סלק חי בדואה (תערובת תבלינים מצרית), סלט זוקיני קצוץ עם קינואה ומשמשים או סלט קולורבי ושומר (18 ש״ח לכולם). ירקות שלמים בתנור, שמזכירים את העובדה שמרדכי עבר אצל האחים דוקטור לפני פתיחת המקום והושפע מהם מאוד, כפי שהוא מעיד: קולרבי אפוי עם טחינה או כרוב אפוי עם צ׳ימיצ׳ורי (18 ש״ח), ודלורית ועדשים (26 ש״ח). שאר העיקריות כוללות שיפודי טופו, קציצות שעועית, או תבשילים עם אורז (32 ש״ח). גם הבר, שמכיל חצי ממקומות הישיבה במקום, מדגים טווח מחירים נדיב במיוחד עם 24 ש״ח לכוס גרייגוס, 22 ש״ח לג׳יימסון ו־16 ש״ח לשליש גולדסטאר מהחבית (לא, לא שלפנו הפעם את כוס המדידה). למרות המיקום הצנוע בין חנויות למסגור תמונות, מדובר אולי בניצוץ מחודש לסצנה הטבעונית. כזה שמבוסס על, אתם יודעים, ירקות.

מושקא