ספרי הבישול החדשים על המדף

לאירוח וגם לנשמה: ספרי בישול חדשים על המדף. הכיוון: אוכל בריאות

"ספר המתכונים של מתוקה". צילום: שרית גופן
"ספר המתכונים של מתוקה". צילום: שרית גופן
26 באפריל 2015

שעות שמחות

בואו נעשה תרגיל קטן: העיפו מבט במדף הספרים שלכם וסִפרו את ספרי הבישול ואת אלבומי האוכל שברשותכם. אני מניח שיש לכם לא מעט, ורבים מהם קיבלתם במתנה. ודאי גם קניתם בתור מתנה לא מעט ספרים כאלו. עכשיו תספרו כמה ספרי אלכוהול יש לכם. אני מניח שלא הרבה. הז'אנר הזה לא ממש מקובל אצלנו, אולי כי אלכוהול בכלל לא ממש מקובל אצלנו, אבל עכשיו המבחר הדליל של ספרים על תרבות האלכוהול מקבל תוספת חדשה ומשמעותית בדמות "שעות שמחות", ספרה של מירה איתן. איתן חיה, נושמת ושותה את תרבות האלכוהול כבר אלוהים יודע כמה שנים (גילוי נאות: מירה היא קולגה וחברה), והשילוב הזה של כותבת מוערכת, שתיינית בחסד, ידענית וחוקרת, הוליד ספר מרתק. זה ספר אישי המגולל שלל סיפורים מהבר שאפשר לשמוע רק על בר, לצד סיפורים של מותגים מפורסמים, קוקטיילים קלאסיים וגם מתכונים. התצלומים היפים של מיכל רביבו מעוררים את החשק לשתות משהו, ובקיצור – ותרו השנה על עוד ספר בישול וקנו את אלבום האלכוהול הזה למישהו שאתם באמת אוהבים.

"שעות שמחות", מירה איתן, הוצאת לאנץ' בוקס, 92 ש"ח

[tmwdfpad] 

מנות קטנות & פינוקים מתוקים

הספר שהכי מסעיר את קהילת הפודיז הוא תרגום של ספר הבישול של אראן גויואנגה המתבסס על הבלוג המוערך שלה, Cannelle et Vanille. השפית הקטלאנית מתגוררת כעת בפלורידה שבארצות הברית ומבשלת, ובעיקר אופה, למשפחתה המתמודדת עם אי סבילות לגלוטן. פתרונות האפייה שלה לבעיה זו הם יצירתיים, מבוססים על חומרי גלם שקל כיום להשיג בשווקים ובבתי טבע כגון קמחי אורז, קינואה וטפיוקה; והם מסתמכים על חשיבה אנינה שלא מתנפלת על הטועם במתיקות אגרסיבית. המטרה של גויואנגה היא להגיע למרקמים מעניינים (מאפים פריכים ואווריריים בו זמנית) ולטעמים מורכבים. גויואגה התחנכה על ברכי המטבח הבאסקי, והניסיונות האינסופיים שלה באפייה ללא גלוטן מביאים לתוצאות חדשניות; אבל מה שהופך אותה לכוהנת הבלוגרים היא ללא ספק היכולת המבריקה שלה בצילום ובסטיילינג הורס.

"מנות קטנות & פינוקים מתוקים", אראן גויואנגה, הוצאת מבשלים ספרים, 98 ש"ח בקנייה ישירה באתר ההוצאה 

כריכת הספר "מנות קטנות כריכת הספר "מנות קטנות & פינוקים מתוקים"

טעים וטוב

הספר הזה אמנם יצא כבר לפני כמה חודשים, אבל לא נוכל להתעלם ממנו כי הוא זה שהתחיל את גל המיינסטרים הבריא הנוכחי. איילת הירשמן, נסיכת המתכונאיות הישראליות, הוציאה את הספר עם הכותרת "טעים וטוב, אוכל שיעשה לכם הרגשה טובה", שפירושה בעיקר לחמים ועוגות בלי גלוטן. היתרונות של הירשמן מובהקים: היא באמת יודעת להציע מתכונים אטרקטיביים לכל סוגי הסועדים, כולל לילדים בררנים; והיא באמת מאמינה במתכונים פשוטים ובסיסיים שמנפקים תוצאות אפקטיביות בזמן עבודה מינימלי. הירשמן לגמרי לא מתכוונת להטריח אתכם לפשפש, לחפש ולהשיג חומרי גלם שלא תמצאו בכל מרכול. הירשמן, קומוניקטיבית וידידותית כדרכה, היא בינגו לעושים את צעדיהם הראשונים בזירת האוכל הבריא.

"טעים וטוב", איילת הירשמן, הוצאת ידיעות אחרונות ספרי חמד, 98 ש"ח

כריכת הספר "טעים וטוב"

ספר המתכונים של מתוקה

מי שלא מכריזה מלחמה על הגלוטן היא הקונדיטורית מירי ארזי מרשת מתוקה: ספר האפייה החדש שלה נותן פתרון לאנשים שסובלים עד כאב מקרייב לבורקס וחוששים מבורקסים תעשייתיים ועשירים בשומן טראנס. ארזי מלמדת איך להכין בורקס מבצק עלים חמאתי (שגם אותו היא מלמדת להכין, ואפשר גם לקנות מוכן) או מעלי פילו, וגם רוגלך מבצק שמרים. לצד מתכונים לעוגות רושם שיגרמו לכם לצאת אופים עילאיים ומתנשאים בכל ארוחה, ארזי מעניקה גם מתכונים לקראמבל נקטרינות טבעוני על בסיס שמן הקוקוס האופנתי או חמאת קקאו, בראוניז טבעוניים, וכמובן גם עוגת מייפל ללא גלוטן ועוגת תפוזים ושקדים ללא קמח. אנחנו חושדים שהמתכון לעוגת יום הולדת שהבצק שלה מכיל ממרח שוקולד השחר תהפוך למאסט בכל יום הולדת. שלא תגידו שלא אמרנו.

"ספר המתכונים של מתוקה", מירי ארזי, הוצאת כתר, 88 ש"ח

כריכת הספר "ספר המתכונים של מתוקה"

ספר הקוסקוס הגדול

ספר הקוסקוס נולד מתוך האתר המצליח שמטרתו להנציח את מורשת יהדות מרוקו, אף שקוסקוס הוא כבר מזמן לא מאכל ייחודי ליוצאי צפון אפריקה. לא תמצאו ילד גן ישראלי שלא מחכה בתאווה ליום הקוסקוס המוגש בצהרונית. איך מכינים את הקוסקוס מהשלבים הראשוניים ולא מסתפקים בשקית של אינסטנט? אילו תוספות הולמות את הקוסקוס? כל הסודות האלה לצד דברים שלא ידעתם על שמן הארגן האופנתי, אבל הגיע הזמן שתעזו לשאול, מופיעים בספר. ייתכן שהיה רצוי עוד טיפה לערוך את הטקסטים בספר ובעיקר לשפר את הרזולוציה של חלק מהצילומים, אבל מה שבטוח, הספר הזה הוא אוצר בלום של ידע שאסור לאבד, והוא יכול להמשיך להימכר לאורך שנים.

"ספר הקוסקוס הגדול", חנה סרור, הוצאת כנרת, 89 ש"ח

עטיפת הספר "ספר הקוסקוס הגדול"