ספר לי מתכון

שלל ספרי בישול חדשים גודשים את המדפים. הפשילו שרוולים, עכשיו תורכם

מתוך אלבום המתכונים של "משחקי השף"
מתוך אלבום המתכונים של "משחקי השף"
7 במאי 2014

הפטיסרי הטובות בפריז

הספר נפתח עם מרסל פרוסט, קוקו שאנל, אודרי הפבורן ומאדאם דה פומפדור, וגולש לדמויות משמעותיות בפטיסרי הפריזאי. הוא נגמר במסיבת אסיד. על הספר חתומה שרון היינריך – בלוגרית, מדריכת סיורים וקונדיטורית ישראלית המתגוררת בפריז – שלוקחת את הקוראים לרכבת הרים של אינסולין. בעוד בתחומים קולינריים רבים איבדה צרפת את הבכורה, בכל מה שנוגע לפטיסרי היא שומרת על ההגמוניה, ומכאן החשיבות הרבה של הספר. הספר מתפקד הן כסקירה היסטורית, תרבותית וגסטרונומית שהולמת קריאה באוטובוס עירוני, והן כמדריך טיולים המחולק לפי אזורים בפריז. הרציניים שבינינו אפילו יוכלו להיעזר בו כמדריך אפייה. מי שלא רואה בעתיד הקרוב נסיעה לפריז, מוזמן להיכנס למטבח עם מיקי שמו שצירף את המתכונים, ולהכין לעצמו גרסה ביתית פשוטה של המתוקים. אז מדלן המיתולוגית היא בסך הכל עוגה בחושה?!

"הפטיסרי הטובות בפריז", שרון היינריך (כולל מתכוני קונדיטוריה צרפתיים כשרים של מיקי שמו), הוצאת לאנצ' בוקס, 98 ש"ח

כריכת הספר "הפטיסרי הטובות בפריז"

הים שלנו

גיל ססובר הופך בעקביות להמנגווי מקומי ואביר מסדר הדייגים. בספר החדש שלו הוא סוקר את היצע הדגה הנשלפת מהים, מתייג ומספר על אורח חייו של כל דג. בין לבין הוא נותן רעיונות מוצלחים מה להכין מהדג במטבח (לטגן, לצלות על הגריל, להגיש נא וכו'). במקומות שבהם נדרש מתכון מדויק יותר (איך להכין איקרה מביצי דגים, למשל) ססובר מדקדק בהסברים ובכמויות. בספר פזורים צילומי פורטרטים של פני הדייגים למודות השמש, וכך נרקמת רשת מלאה של סיפור הדייג כולו. המדריך יעיל למי שרוצה לגשת לדיג לרכוש דגים ולא יודע מאיפה להתחיל. נסו למשל לקנות ארס קומוניסט, לעסות אותו בחמאה ולהכניס לתנור. לא תתאכזבו.

"הים שלנו – על דיג ועל דגי מאכל בישראל", גיל ססובר, הוצאת זיגוטה, 119 ש"ח

כריכת הספר "הים שלנו"

מהשוק למטבח

משה שגב נחשב למפצח הגדול של קוד הטעם הישראלי. בספר הזה הוא מגיש מתכונים פשוטים שמתאימים להכנה במטבח הביתי ועוברים שדרוג בעזרת תערובות תבלינים, קומבינציות מעניינות לרטבים (למשל בירה וסילאן לכבדי עוף) או רכיב חדש ומפתיע במנה כמו אגוזי לוז במרק. שילוב נדיב של עשבי תבלין ומפגשים עוקצניים עם פלפל חריף מבשרים ששגב יודע בדיוק מה בא לסועדים, ואלינוער רבין שערכה את הספר הבהירה את הכוונות שלו היטב. שגב מתגאה בכך שצילם את הספר בעצמו בעזרת האייפון. אם אתם מצפים לקבל מראה ראף ולא מהוקצע המשדר רישול סקסי, כדאי שתדעו שהתוצאה הולכת לכיוון דרמטי והיא מסוגננת יתר על המידה. לא משהו שסטייליסטית אישית הייתה מאשרת. ועדיין, מדובר ברב מכר ודאי.

"מהשוק למטבח – משה שגב צילום ומתכונים", הוצאת קוראים, 98 ש"ח

עטיפת הספר "מהשוק למטבח" של משה שגב

המטבח הבלקני שלי

הבשלנית־מתכונאית שי־לי ליפא פותחת את ספרי המתכונים המשפחתיים שלה, ומייצרת ספר בישול שנועד בדיוק לעונה הזאת של השנה: אוכל שכולו חופשה קסומה על אי יווני, או אם תרצו, קלאב הכל כלול בתורכיה – אבל בקטע טוב. בספר תמצאו ממתכונים של מבחר סלטי שעועית וממולאים ועד מאפי פילו, קציצות פראסה וקבב. ליפא פותחת פה צוהר לשימוש נרחב בחומרי גלם מקומיים, וניכרת בה החיבה האינטימית לאוכל היווני־תורכי, וגם צמחונים יאתרו פה מגוון מתכונים מסורתיים ששווה לאמץ. זה בדיוק הספר שידגדג לכם באצבעות להתחיל לבשל. ונשארה רק תהייה אחת: הייתכן שבין כל הסלטים הבלקניים המלבבים נגרע מהספר מקומו של סלט הצ'ופסקה הבולגרי?

"המטבח הבלקני שלי", שי־לי ליפא, הוצאת על השולחן, 109 ש"ח

עטיפת הספר "המטבח הבלקני שלי"

מבשלים טבעוני

למה בעצם צריך ספר בישול טבעוני? בכל ספר בישול ים תיכוני תמצאו מבחר אדיר של מנות טבעוניות מסורתיות בריאות ומזמינות (ממרק עדשים ועד ממרח חומוס). אבל ניכר בספר שהם מחפשים את החיבור התרבותי של הטבעוני לקהל הקרניבורים שאותו נטש. מה להגיש בראש השנה ובליל הסדר? איזה פינגר פוד ינושנש במסיבה? איזו חביתה תזללו בארוחת בוקר בלי שתי ביצים? ואיך אפשר לענות על הקרייב לעוגיות ולגלידה? הספר בונה גשר תרבותי לסובלים מחסכים שונים בעקבות המעבר לטבעונות בעזרת מתכונים בגישה בריאותנית. רשימת המצרכים הבסיסית תובעת לא פעם קפיצת סיור לימודי ברשתות הטבע, אבל מדובר במאמץ ששווה לעשות. בצילומים נחשפות לא מעט מנות שבא לנעוץ בהן שיניים, רק חבל שפירוט הערכים הקלורי מוצמד לכל מתכון באופן שהורג את התיאבון.

"מבשלים טבעוני", הוצאת מנטה, 79 ש"ח

כריכת הספר "מבשלים טבעוני"

משחקי השף

אלבומים שנועדו למקסם את חוויית תוכניות הבישול הטלוויזיוניות כבר הפכו לחלק אינטגרלי מחישובי הרווח והעלות של התוכנית. איילת לטוביץ' ערכה את הספר של "משחקי השף", והיא עצמה מזהירה שהמתכונים בספר תובעים רוח הרפתקנות ומסע קניות נרחב. זה לא ספר שתבשלו בעזרתו ארוחת חג לדודים, כי הסיכון לפיאסקו גבוה בגלל רמת המורכבות והקושי שמעבר ליכולת של בשלן ביתי ממוצע על ציודו הצנוע. אבל אפשר לשאוב מהספר רעיונות וגימיקים שיפילו את הדודות מהכיסא, אם תתאמנו עליהם די זמן מראש. למשל בלינצ'ס לשבועות במלית מוס גבינות וראגו פטריות או לזניה מולקולרית שעלי הבצק שלה עשויים מיץ עגבניות. מתאים למי שנכנס למטבח בשביל לשחק באוכל.

"משחקי השף", הוצאת ידיעות ספרים, 98 ש"ח

כריכת אלבום המתכונים של "משחקי השף"

מאסטר שף

מתכונאות דורשת רמת דייקנות גבוהה וידע בתהליכים. זה בדיוק היתרון של ספר בישול בהשוואה למתכונים שרצים באינטרנט, וזה כנראה היה האתגר המרכזי של מרב סריג שערכה את המתכונים של מתחרי התוכנית "מאסטר שף", שהם בשלנים חובבים. מעבר למהמורה הזאת, המנות של התוכנית נועדו להרשים את השופטים בתוכנית הטלוויזיה, והן בדרך כלל סבוכות מכדי לעשות בהן שימוש ביתי. מה שמפצה על החסרונות היא הבחירה בבשלנים מעולמות קולינריים שלא זוכים בחשיפה מתכונאית רחבה בעברית ברשת, והצגת רעיונות מהמטבח הערבי, הפיליפיני והאתיופי. עכשיו נראה אתכם נוסעים למכולות אתיופיות בנתניה כדי להשיג משחת פלפל קאיין ותערובת תבלינים ארומטיים. בהצלחה עם זה.

"מאסטר שף – ספר המתכונים עונה רביעית", הוצאת כנרת, 98 ש"ח

ספר המתכונים של "מאסטר שף"